Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hydraulikk spørsmål. Flow og trykk.

Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan det er mulig og regulere trykket og fortsatt ha muligheten til og strupe flowen.

Hvordan er det mulig og ha høy flow og lavt trykk? Hvis man struper trykket vil ikke flowen automatisk bli redusert? visa versa?

Noen som også vet om noen fine sider på internett der det bra lese stoff angående hydraulikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan regulere hydraulikk med f.eks ventiler. For å gi et eksempel på dette kan jeg nevne selvregulerende ventil. Si at du har 100 bar inn på en ventil, men ønsker å ha 50 bar ut. Da tar du en tubing fra linjen ut og innpå eksempel en fjæraktuator som er tilstrammet slik at ventilen går i lukket posisjon på 50 bar. Dermed vil du få 50 bar på linjen ut. Det samme kan du nok gjøre med vanelige reguleringsventiler ved hjelp av f.eks en trykktransmitter.

Flow og trykk baserer seg på diameteren på røret kontra trykket som man blir supplert med. Reduserer du røret (struper) så vil man få mindre flow da det er mindre volum å presse oljen igjennom. Man vil dog ha raskere trykkoppbygning. Det heter dog ikke å strupe trykket, men å strupe flowen så langt jeg vet. Ønsker man høy flow og lavere trykk så øker man diameteren på røret.

Det som er viktig å huske på her er egentlig volum. Vil man presse X-antall liter inn på et lite rør så får man lite igjennom, men med et høyt trykk. Vil man presse X-antall liter inn på et stort rør så får man mye igjennom, men med et lavt trykk.

Nå er ikke jeg noe ekspert på hydraulikk da jeg jobber lite med det, så kommer sikkert til å bli rettet på. Men jeg tror det skal være noe mat-nyttig i det jeg har skrevet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...