henriklh Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Er på jakt etter anbefalinger/erfaringer med PC for videoredigering og photoshop. Tenkte meg følgende PC: AMD XP2400 (Toms HW viser at det gir mer på video enn P4) 2 x 256 MB RAM DDR-333 (for å ha litt å gå på eller 266 / CL2) Asus A7N8X Deluxe (innebygget Firewire) 2x Seagate Barracuda V 80 GB - Disk 2 for Video DVD-brenner ikke valgt Grafikkort: ATI 9000 eller 9500 (evt. med soft oppgrad til 9700). Bygger for fader'n. Han har brukt Pinnacle Studio 7 og vil foretrekke det igjen (Han har opplevd treg ytelse på Photoshop på sin forrige maskin 1,8GHz P4. 256MB.) Spørsmål: Trenger jeg separat Firewire-kort, og hva gir det? Er en normal 80 GB nok for videoredigering, eller må det 8MB cache eller RAID (striping) til? Er 512 MB (2 x 256) nok RAM? Hvilke DVD-brenner bør jeg ha? Noen råd ifm. grafikkort - er ATI 9000 nok? Vil 9500 gi noen bedring på video? Barracuda'en er ikke raskest av disker, men er den god nok? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Trenger jeg separat Firewire-kort? Nope! Lenke til kommentar
Lordice Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Det er nok best med èn rambrikke kan jeg tenke meg.. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 >Trenger jeg separat Firewire-kort, og hva gir det? Firewire er Firewire og leverer teoretisk 500Mb/s. >Er en normal 80 GB nok for videoredigering, eller må det 8MB cache eller RAID (striping) til? HD med 8MB cache er anbefalt til videoredigering, størrelsen på disken avhenger av hvor store filmer du vil redigere, og så må swapfila til Windows ha plass. Kjøp stort. RAID kan øke ytelsen eller sikkerheten på systemet. >Er 512 MB (2 x 256) nok RAM? 512Mb RAM holder til det meste, men det er videoredigeringsprogrammets håndtering av minne som er avgjørende. Eks: Jeg prøvde å snu ei bildefil på 230MB i PSP7, men PC'en gikk i heng. I Adobe PS7 gikk det som smurt. >Hvilke DVD-brenner bør jeg ha? Raskest mulig. Kjøp 4x. >Noen råd ifm. grafikkort - er ATI 9000 nok? Vil 9500 gi noen bedring på video? Bruk forum på hardware.no. Der finner du eksperter på dette område. >Barracuda'en er ikke raskest av disker, men er den god nok? Samme som ovenfor. Lykke til. Lenke til kommentar
clasics Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 "Han har opplevd treg ytelse på Photoshop på sin forrige maskin 1,8GHz P4. 256MB.)" Det var pussig gitt... Har selv 256 MB ram og litt tregere prosessor. Her funker photoshop helt fint... Bruk av krevende filtre etc... Heller ingen problemer med å ha flere bilder inne samtidig. Men men, kan ikke være at f.eks. harddisken er bortimot fullastet eller at defragment burde vært kjørt? Eller noe i den duren...? :o Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Gi Photoshop mer minne. På filmenyen >Edit >Preferences >Memory & Image cache kan du gi PS mer minne og dermed øke ytelsen noe. Lenke til kommentar
clasics Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Stemmer. Det var å gi PS mer minne som var trikset (slik skarsk skriver)... Bare pass på å ikke gi det alt for mye, da maskinen lett kan krasje da. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 256mb er for lite uansett, kjøp mer Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Nec DVD brenneren som ble solgt fra komplett for 1620 kr i forrige uke virker helt topp (bortsett fra litt plastic feeling...) Ellers så får du aldri nok disk, bruker 2 ganger 120 + 200 Gb ekstern.. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Dersom du skal bruke PCen primært til videoredigering, virker det som du har alt du trenger i den du foreslår. Det er nok bedre ja å kjøpe to mindre harddisker enn en stor. Ærlig talt trenger du vel ikke RAID, i og med at alle disker er raske nok til videoredigering. Nå kommer også S-ATA-diskene, og kjøper du en slik får du RAID-ytelse fra en "ATA"-disk. Jeg har nettopp oppgradert fra 256 til 512 MB RAM, og kan helt ærlig ikke merke forskjell i noen programmer. Jeg klarte meg lenge med 256 MB, og jeg har HARDKJØRT maskinen min fra første sekund. Den har virkelig aldri pusterom, men 256 MB RAM har holdt, altså. Du trenger forresten ikke ekstra FW-kort om du har det på hovedkortet. Dersom du bruker Win XP funker det integrerte som en drøm. Annet du bør tenke på avhenger av redigeringsprogram du skal bruke: Om du skal bruke Avid DV Xpress trenger du et lydkort støttet av programmet, gå til www.avid.com for å finne det ut. DV Xpress har jeg også hørt støtter kun Matrox-skjermkort når det gjelder redigering med monitor... Dette er viktig, og burde sjekkes ut (jeg vet som sagt ikke helt). Dersom du skal bruke Adobe Premiere, er det ikke noe spesielt du trenger å tenke på, programmet støtter vel alt som er (tror jeg ja). Det fine med Premiere er at du kan kjøpe en redigeringspakke som inkluderer et PCI rendrekort som altså gjør rendringa langt raskere. Pinnacle veit jeg desverre ikke noe om. Altså: harddiskplass alfa omega, diverse funksjoner på HDD ikke spesielt nødvendig. RAM ikke spesielt nødvendig. Og JA: du trenger den DYRESTE firewireledninga tilgjengelig, jeg har hatt to billig-ledninger nå, og de har begge gått føyken (og jeg er forsiktig!). Nå har jeg faktisk NOK en billig en, men jeg leter etter en dyr og robust en. Du vil etterhvert bygge på, så om du ikke har absolutt alt fra første stund, så er det jo helt greit. Det høres jo uansett ut som du har god peiling uansett Lykke til. Lenke til kommentar
henriklh Skrevet 14. april 2003 Forfatter Del Skrevet 14. april 2003 Hvordan kan firewire-kabelen gå istykker. Er det pluggen, eller... ? Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 14. april 2003 Del Skrevet 14. april 2003 Nei, det er ikke pluggen så langt. Det har kun vært at kabelen har veldig skjør innmat, så når jeg brekker litt for mye er det ting som går i stykker i den. I hvert fall var det det på de to første. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Dersom du skal bruke Adobe Premiere, er det ikke noe spesielt du trenger å tenke på, programmet støtter vel alt som er (tror jeg ja). Det fine med Premiere er at du kan kjøpe en redigeringspakke som inkluderer et PCI rendrekort som altså gjør rendringa langt raskere. Pinnacle veit jeg desverre ikke noe om. Pinnacle har ihvertfall EN pakke som inkluderer Adobe Premiere. Det er Pinnacle DV 500 DVD. Her får du ett PCI kort med to firewire inn/utganger samt analoge inn og utganger (S-Video, composite og stereolyd). De analoge inn og utgangene, samt en av firewire portene kommer på en break out box som kan settes på bordet ved siden av skjermen f.eks for enkel tilgang så du slipper å krype bak maskinen hver gang du skal bytte en kabel. PCI kortet har også noe sanntidsrendring, slik som hastighet, så om du f.eks forandrer hastighet på filmen, krever ikke dette rendring. Analog mulighet er en stor fordel å ha slik at man kan kjøre fra VHS eller andre analoge kilder uten å måtte gå gjennom en analog-digital konverter som ett videokamera med analog inngang. Har hatt denne pakken i snart ett år, og er storfornøyd. Lenke til kommentar
exiton Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Nei, det er ikke pluggen så langt. Det har kun vært at kabelen har veldig skjør innmat, så når jeg brekker litt for mye er det ting som går i stykker i den. I hvert fall var det det på de to første. Kan "dropped frames" i adobe 6.5 skyldes dårlig fw kabel? Hvilken prisklasse bør man ligge på når man kjøper ny evnt? takk! Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Jeg har AMd xp1700 og med en vifte på 25dB. Dette bråker for mye etter min mening. Vil anbefalle deg Pentium da denne heller setter ned litt ytelse om den blir varm. Men du slipper å sitte i et fly som durer. Kjører med 2 vifter foran og 2 bak i kabinettet hvor jeg har en bryter som kjøer de på 5V når jeg jobber foran PC'n. 12V når jeg ikke sitter ved en. Da suser det bra ja:) Tror jeg ville anbefalt deg Pinnacle Edition redigering. Sjekk hva folk mener om beste redigeringsprogram på forumet. Velger du PRO utgaven så får du med et AGP kort med analoge utganger på også. Dette bør virderes. Adonis er ekspert på dette. Hadde også tatt en prat med www.videoutstyr.no Arne. Diskene dine ser bra uit og de støyer heller ikke så mye. Måtte henge opp mine matrox disker i patentbånd. Ville ikke kjøpt hovedkort med raid da jeg sliter med dette. Tror det er bedre å kjøpe et raidkort ved siden av, men trengs vel ikke på disse nye diskene. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Jeg har AMd xp1700 og med en vifte på 25dB. Dette bråker for mye etter min mening. Vil anbefalle deg Pentium da denne heller setter ned litt ytelse om den blir varm. Men du slipper å sitte i et fly som durer. Merkelig påstand... viftene til AMD bråker da ikke mer enn viftene til Intel. Det kommer jo ann på viften hvor mye den bråker, ikke på selve CPU'en. Og at Pentium setter ned ytelsen når den blir varm, er jo bare tull... det kan jo ikke være fordelaktig i det hele tatt hvis man driver med prosessorhungrige applikasjoner eller spill. At en vifte på 25dB bråker for mye høres også veldig rart ut. Den skal jo uten problemer bli overdøvet av harddisker eller viften på grafikk-kortet. Sikker på at det er CPU vifta, og ikke f.eks harddiskene du hører? (da tenker jeg ikke på lese/skriveknatring, men den konstante duren/suset). Tror du har blitt foret med en del feilaktige påstander av "kamerater" som tror de vet alt om data. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Virker som AMD kjærnen blir varmere enn pentium. Men skal ikke påstå noe her. Har hørt at pentium setter ned ytelsen på cpu hvis den blir for varm. Garanterer heller ikke dette. Maxtor Harddiskene durer noe fryktelig, så jeg hang disse i patentbånd med gummi. Da slapp jeg duren. Men da kom plutselig CPU støyen frem. Prøvde meg på en 12dB vifte som gjorde cpu for varm. Det gjorde også den på 23dB. Da hørte jeg i alle fall vifte på hovedkortet. Selv om jeg har lagt på 10mm med isolasjon fra biltema inni kassa. 5dB er passe støy, men det er ikke lett å få til. Skjeldent bærbare pcer durerså mye. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Virker som AMD kjærnen blir varmere enn pentium. Men skal ikke påstå noe her. Det var slik før, men ikke nå lenger. Er en stund siden dette var tilfelle. Har hørt at pentium setter ned ytelsen på cpu hvis den blir for varm. Garanterer heller ikke dette. Hvis den blir FOR varm, ja, kanskje. Høres rart ut. Men uansett... det skal mye til før en CPU blir for varm, og hvis den blir så varm at ytelsen reduseres, så må man jo investere i en ny og kraftigere vifte uansett. 5dB er passe støy, men det er ikke lett å få til. Skjeldent bærbare pcer durerså mye. 5dB er ikke hørbart... det er godt gjort å høre duren fra f.eks 12 dB gjennom ett helt vanlig kabinett. Du får ikke vifter på 5dB uansett, så du kan glemme å kjøle ned CPU'en din med noe sånt. For å oppsummere : Den gamle myten om at AMD krever kraftigere og mer høylydt kjøling enn Pentium er ikke riktig lenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå