Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Formel 1 2009!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bridgestone tar med to typer tørrværsdekk til hvert løp. I år tar de med to typer som ikke er sekvensielle i hardhet. De som finnes er super-soft, soft, medium og hard. I Australia var det super-soft og medium som måtte brukes, og begge typene må brukes minst én gang hver i løpet.

Lenke til kommentar
Så teamene har ikke noe de skulle sagt med dekkvalget egentlig? I fjord kunne de vell velge litt mer av "sortimentet"..?

Nei, det er Bridgestone som velger hvilke dekkblandinger som tas med og det er FIA som har laget reglene for at det skal være 2 tørrværsblandinger per løp.

 

I fjor leverte Bridgestone sekvensielle dekkblandinger, men ble kritisert for at det var for liten forskjell mellom blandingene. Ikkesekvensielle dekkblandinger ble derfor løsningen.

 

Bridgestone har nok tett dialog med alle lagene, men de kan ikke favorisere noen og derfor er blandingene lik for alle.

Lenke til kommentar
Er vel opp til teamene å legge opp strategi når dekkene skal brukes i løpet? Kjipt for ein fører som evt. taper plassering på at han må skifte til eit "dårligere" dekk.. Eller?

Seff, men de må bruke begge typene som Bridgestone leverer i løpet.

 

Det vil si at de kan legge opp strategien slik at de kjører to lange stint på det optimale dekket (såkalt prime) og det siste stintet på det andre (såkalt option).

 

I Australia nå var det medium-dekket som var optimalt med tanke på levetid og konsistente rundetider, mens super-soft var det som ble foretrukket i kvaliken fordi de par første rundene er dette dekket svært mye raskere enn det andre. Problemet er bare at dette dekket mister mye ytelse etter 5-6 runder.

 

Det var derfor Kubica lå så godt an på slutten av løpet, han var på prime-dekket og Button foran var på option-dekket. Vi vet ikke helt om Button kunne kjørt mye fortere pga. det som skjedde med Kubica og Vettel.

Lenke til kommentar

Hehe, ingen årsak. Det har faktisk vært slik jeg beskriver det et par sesonger nå (etter 2005, der de ikke fikk skifte dekk i løpet).

 

Eneste som er nytt mtp. dekk i år er: ikkesekvensielle dekkblandinger og "nye" navn på de tidligere våtvær- og ekstremvær-dekkene. De heter nå henholdsvis intermediate og wet. Mange vil kalle intermediate-dekkene for inters.

Lenke til kommentar
Bridgestone tar med to typer tørrværsdekk til hvert løp. I år tar de med to typer som ikke er sekvensielle i hardhet. De som finnes er super-soft, soft, medium og hard. I Australia var det super-soft og medium som måtte brukes, og begge typene må brukes minst én gang hver i løpet.

srry det var en venn av meg som skrev det...

 

Bridgestone tar med to typer tørrværsdekk til hvert løp. I år tar de med to typer som ikke er sekvensielle i hardhet. De som finnes er super-soft, soft, medium og hard. I Australia var det super-soft og medium som måtte brukes, og begge typene må brukes minst én gang hver i løpet.

 

srry det var en venn av meg som skrev det

Lenke til kommentar

Og igjen har vi full oversikt over hvem som starter fra hvilken posisjon, samt hvor mye drivstoff hver bil har ved start:

 

1. Jenson Button, Brawn GP, 660kg

2. Jarno Trulli, Toyota, 656.5

3. Timo Glock, Toyota, 656.5

4. Nico Rosberg, Williams, 656

5. Mark Webber, Red Bull, 656

6. Robert Kubica, BMW-Sauber, 663

7. Kimi Raikkonen, Ferrari, 662.5

8. Rubens Barrichello, Brawn, 664.5

9. Fernando Alonso, Renault, 680.5

10. Nick Heidfeld, BMW-Sauber, 692

11. Kazuki Nakajima,Williams, 683.4

12. Lewis Hamilton, McLaren, 688

13. Sebastian Vettel, Red Bull, 647

14. Heikki Kovalainen, McLaren, 688.9

15. Sebastien Bourdais, Toro Rosso, 670.5

16. Felipe Massa, Ferrari, 689.5

17. Nelson Piquet, Renault, 681.9

18. Giancarlo Fisichella, Force India, 680.5

19. Adrian Sutil, Force India, 655.5

20. Sebastien Buemi, Toro Rosso, 686.5

Kilde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...