xstian Skrevet 12. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2009 Nå er det ikke lenge igjen til ny sesong sparker i gang, med eller uten Honda, og i dag lanserte ferrari offisielt sin bil for sesongen. Og styggere bil har jeg ikke sett på lenge tror jeg... Bilder og film - lansering av Ferrari F60 Himmel og hav, det blir spennende å se hvordan sesongen forløper seg med de nye reglene (og hvor mange frontspoilere som ryker i første sving i Australia) Lenke til kommentar
sisk2105 Skrevet 12. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg gleder meg også noe sinnssykt. Jeg tipper at Hammilton vinner i år igjen, men denne gangen litt før siste sving i siste løp. Men jeg må si at jeg fulgte med mer de siste årene begge skomakerne var med Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 12. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Håper Vettel stikker kjepper i hjula på skinka... Få Schumi tilbake så han kan gruse the ham! EDIT: Fronten på den nye bilen til ferrari så jo ut som en eldgammel f1 bil front Endret 12. januar 2009 av rotaxmax Lenke til kommentar
StaBBer Skrevet 14. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2009 Så hvordan skal man se F1 i år, uten Viasat motor? Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 14. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2009 Så hvordan skal man se F1 i år, uten Viasat motor? Nei, si det. Jeg har gitt opp F1 - etter å ha fulgt med i over 20 år. Viasat ble gjerrige, og de lurer ikke meg til å betale over 2500,- i året bare for å se 18-20 løp. Mulig (kraftig) redigert opptak sendes på SportN eller Viasat 4 8-12 timer etter løpet. Fikk lurt meg til å se siste løpet i 2008 direkte, og for morro skyld så jeg opptaket som gikk på Viasat 4 rundt midnatt, og det var helt redigert i stykker. Så jeg dropper det bare. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 14. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg er heller ikke villig til å betale 3000 i året for mange ekstra kanaler jeg ikker er interessert i, bare for å få se F1. Synd de fjernet det fra SportN... Lenke til kommentar
xstian Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. januar 2009 Toyota TF109 lansert i dag, kul introvideo: http://www.tf109-premiere.com/ Jeg tror 8 års ørkenvandring er over og Toyota vinner sitt første løp i år! (I såfall skal det feires med en Trulli-vin!) Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 18. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2009 Kommer F1 til å sendes på en av de tre vanlige BBC-kanalene man får inn som vanlig kabelkunde i Norge? Kan ikke være foruten F1 i år. Mercedes McLarens nye bil. Og apropos, Ron Dennis går av som teamsjef fra første mars (Martin Whitmarsh blir ny teamsjef) Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 18. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Se på forstillinga er til møkklaren'en (ser ut som de har bittelitt toe out) Endret 18. januar 2009 av rotaxmax Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 19. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2009 Williams FW31: Renault R29: Jeg trodde da ikke at sharkfins skulle være tillatt i 2009? R29'en ser jo grusomt stygg ut! De to fineste så langt er helt klart FW31'en og MP4-24'en Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 22. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2009 Synes Toyota og BMW sine nye er penest jeg, men synes ikke Renaulten ser så stygg ut som alle skal ha det til. Det røde ser jo ganske malplassert ut, men resten er jo ganske stilig. Lenke til kommentar
kasamo2 Skrevet 31. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2009 Den nye Ferrarien så ut som hadde en gammal front jo:P Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 1. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 1. februar 2009 Den nye Ferrarien så ut som hadde en gammal front jo:P Iallefall noen som er enige med meg Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 3. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2009 WOW den F60-en var stygg! Skal spoilerne virkelig være så små?? Har det skjedd noe endringer med motor også eller? Synes pottene så veldig små ut i forhold til hva de gjorde i fjord.. Fint om noen kunne oppsummere reglene fra FIA, så slipper vi andre å lese gjennom alt ;p Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 3. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2009 WOW den F60-en var stygg! Skal spoilerne virkelig være så små?? Har det skjedd noe endringer med motor også eller? Synes pottene så veldig små ut i forhold til hva de gjorde i fjord.. Fint om noen kunne oppsummere reglene fra FIA, så slipper vi andre å lese gjennom alt ;p Det er nye regler for aerodynamikken ja, dette er for å gjøre forbikjøring lettere. Nå blir man ikke like avhengig av mye marktrykk som 2008-bilene hadde. Slicks-dekk er tilbake, og det gir naturligvis bedre veigrep. Når det gjelder motor husker jeg ikke helt, men vet hvertfall at maks rpm er nå 18000, mot 19000 som det var før. 2009-sesongen vil forhåpentligvis bli preget av mere forbikjøringer og close race enn tidligere sesonger. Lenke til kommentar
StaBBer Skrevet 3. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2009 Har man ikke boost-knapp også nå? Og nå skal vel en motor vare 3 løp i motsetning til 2 som det var før. Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 3. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2009 Boost ja, eller KERS som det heter på fagspråket. Konseptet bak er at energien som genereres når man bremser blir lagret og vil bli mulig å bruke som en slags boost i situasjoner førerne trenger det, f.eks forbikjøring. Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 4. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2009 Har vell gått ned i rpm også for å spare på motorene til 3 løp og ikke 2 kan jeg tenke meg. Så har det vell litt med "grønnhet" og gjøre også, for det koster jo vanvittig mye penger ^^ Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 9. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2009 Blir dritgøy når de kjører på slicks og får væromslag... Da er det ikke mye grep ute å går. Jeg sliter med å holde bakhjula i ro med 60 hester og slicks, stakkars f1 førerene med 600 ++ hester og slicks =) /Me looks forward to crashes. Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 13. mars 2009 Rapporter Del Skrevet 13. mars 2009 Det blir 8 motorer maks per sesong, med straff første gang en ny motor utover de 8 blir brukt. Dvs. hvis de bytter til en niende motor og bruker den resten av løpene så får de bare straff første løpet. Samme motorer som 2006, dvs. 2.4 liters V8, tunet ned til 18000 RPM, fra 19000 i fjor. Renault har fått disp. til å oppgradere motoren sin litt fordi de la ned alt av motorutvikling mens de andre motorfabrikantene fortsatte å utvikle motorene sine i små steg, der hvert steg ble gjort for å få bedre holdbarhet med litt bedre ytelse som et biprodukt. Renault endte vel opp med å være 50 hestekrefter svakere enn f.eks. Mercedes og Ferrari. Honda hadde også fått disp. men de trakk seg jo ut. Flere regelendringer: ingen småvinger for å skape negativt løft rundt på kroppen, høyere nese, ingen bro-konstruksjon i frontvingen, høyere og smalere vinge bak. Alle disse reglene ble laget for å gjøre det enklere for en bil å følge en annen. Før var det slik at lufta som kom av bilen bakfra var såpass turbulent slik at den følgende bilen mistet effektiviteten fra sine vinger og på den måten kunne ikke bilen følge etter den andre nært i høyhastighetssvinger eller bare generelt. Du hadde det såkalte "dirty second" der biler ca. 1 sekund bak en annen mistet aerodynamisk effektivitet. Det er også nå lov å justere frontvingen mens bilen er ute på banen, men det er kun føreren som får lov til dette, ingeniørene får ikke lov til å programmere automatiske vinkelendringer på frontvingeflapsen. Slicks har blitt nevnt, men FIA angrer litt på at de ikke tillot større bakdekk. Bilene får relativt sett mer grep foran nå enn før, noe som fører til ubalanse. Mulig det kommer større bakdekk etterhvert. KERS er et regenerativt system som lagrer energi fra bremsene som så kan brukes til å gi ekstra effekt for f.eks. å kjøre forbi noen eller å bruke strategisk i svinger for å få bedre rundetid. Alle utenom Williams lagrer energien i batterier. Williams bruker et svinghjul av karbonfiber, dvs. en mekanisk løsning. FIA tror svinghjulløsningen har mest fremtid, fordi batterier er noe dritt (tunge, giftige, eksplosive (li-poly)). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå