Kneedragger Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Hei, Jeg valgte IT som programfag og er bare blitt mer og mer interessert i dette faget! Dette er da min første pc som jeg skal prøve og bygge selv. er utrolig takknemelig or all den hjelpen jeg kan få! Fant ingen tråd der jeg kunne legge ut oppsettet jeg har laget og få "Godkjenning" av noen IT-Eksperter her! =) Men så undrer jeg da litt på Prosessorer, og venligst ikke henvis meg til Prisguiden for den kan jeg snart utenatt, uten at jeg har blitt så mye klokere. For alle erfaringene sier at dette er den beste prosessoren man kan få kjøpt i denne prisklassen =/ osv.. Men skal prøve og gjøre det kort: Jeg er på utkikk etter en prosessor i prisklassen 1200-1800 kroner Jeg har hørt Dobbeltkjerne skal være best til multitasking, og vanlig best til gaming (?) Mitt forbruk kommer nok mest til og være og gjøre flere oppgave sammtidig, men jeg skal da alltids game litt også (Hovedsakelig CS, BF2 og muligens Let 4 Dead + Chrisis men dette greier vell neppe oppsettet mitt kjøre i første omgang) Resten av pcen slik jeg har tenkt meg den ser slik ut: Kabinett, NZXT Apollo Mus og Tastatur, Logitech Cordless Wave Desktop Skjerm, BenQ E2200HD Hovedkort, Asus P5Q SE CPU/Prosessor, Intel Core 2 Duo E6750 (?) Skjermkort, Sapphire Radeon HD 4670 512 MB GDDR3 Minne/Ram, Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5 Harddisk, Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA DVD Enhet, Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7200S Tådløs Nettverk, Linksys WMP54G Stømforsyning, Silver Power PSU, 600W 120mm fan + Hva passer til dette systemet? Noen "feil" forbedringer dere ser jeg kan gjøre? Er som sagt mitt første prosjekt og det skal være litt rimelig, er ute etter og lære først og fremst! Noen prosessorer og anbefale? Er også litt usikker på skjermkort =/ men det må vi kanskje ta i en annen tråd? Er som sagt evig takknemmelig for respons! mvh Jørgen =) Endret 12. januar 2009 av TSP Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Da bruker jeg denne... Vell til å begynne med så ville jeg ha ligget unna Linksys sitt trådløse nettverkskort. De kortene jeg selv sverger til og er fornøyde med er de som er bygget på Ralink sine brikkesett slik som dette hos Komplett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=301248 De kortene der er ypperlige når du har varierende signal, mens alle andre vanligvis skal hele tiden forhandle fram høyeste hastighet noe som er ok når signalet er på topp men straks det faller igjen så mister du tilkoblingen. Disse kortene kan du overstyre og gire ned til 11MBPS og helt ned til 1MBPS (Ikke bra for filoverføring på nettverk men funker bra til internett) og låse den der. Mange kort kan stilles ned men jeg har kun sett at Ralink gjør som du ber om og holder seg der mens de andre fort blir "glemske" og begynner å gire opp med tap av nett som resultat etter 5 minutter, Linksys er store syndere på akkurat det. Skjermkort messig og CPU messig ser det svært bra ut, du har valgt ett hovedkort med ett bra brikkesett (P45 og Intel er toppers, du valgte ikke feil og gikk med nForce og problemer) og en E6750, gammel teknologi men en solid CPU om den gis en liten overklokk. Har selv en E6750 men ikke i bruk lengere så det er en grei CPU, dog begynner Quad CPUene og komme seg ganske bra nå så de er verdt å titte på til og med for spill bruk. Sammenlignet med min E8600 @ 4GHz så synes jeg at min Q9450 @ 3.2GHz faktisk flyter bedre i en del nyere spill enn E8600'n. PSU messig ville jeg ha tittet på en Corsair, disse er super kvalitet på og med solide rails som kan levere en god del juice til "Sultne" komponenter. Endret 12. januar 2009 av 007CD Lenke til kommentar
Arne Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Skyt meg hvis jeg misforstår, men står det ikke allerede CPU på den nederste listen? Og såvidt jeg har hørt duger tokjerne bra til gaming, om ikke firekjerne. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Dobbeltkjerne og 4-kjerne -prosessorer fungerer utmerket til gaming, og alt annet. Kjøp Intel Core 2 eller Core i7 prosessor med 2 eller 4 kjerner og helst 45nm. (Bruker litt mindre strøm en 65nm og er litt kaldere). Hvor mye penger vil du bruke ? (Gidder ikke regne ut ca sum av delene du lister opp). Lenke til kommentar
Arne Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg vil tippe du sikter litt under 10 000, Kneedrager, kan det stemme? I såfall ville jeg nok gått for en 45nm intel core 2, tror jeg, som k-orm påpeker. Personlig ville jeg ventet med i7 til det faller litt i pris. Men det er jo det som er "hot", så du må jo bestemme selv... Lenke til kommentar
TSP Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) De tre innleggene før dette er flyttet over fra et dobbeltemne som ved en feil ble opprettet av trådstarter. Det doble emnet er nå slettet. Emnetittelen ble endret fra "Første PC, noen få enkle spørmål : - )" til "Første PC, prosessor til 1200-1800 kr. Vil brukes til multitasking og spill". Du kan selvføgelig endre emnetittelen din igjen, men den skal uantsett være mer beskrivende enn den var tidligere. Les retningslinjen som gjelder emnetitler og les om hvordan man lager gode emnetitler i nettikette. Reaksjoner på moderering taes på PM, ikke i tråden Endret 12. januar 2009 av TSP Lenke til kommentar
Kneedragger Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Takker for raskt svar alle sammen! 007CD: Likte ikke helt det at jeg må ha en "ekstern" antenne stående på skrivebordet, liker og ha det litt "clean". Skal vurdere den! Men hva med D-Link da? Så nå at det til 195kr på komplett hadde, fått noen dårlige kritikker =/ Greier ikke helt og finne ut av hva som er basert på ralink sine brikkesett, er det kun Cnett det kanskje? Skal som sagt satse på en litt rimelig pc så hadde ikke tenkt på betale 500kr for nettverkskort heller.. Billigste Corsair alternativt til Silver Power var 200kr dyrere og 50watt mindre.. Men er vell noe i dette, så dette er noe jeg burde oppgradere til? Ja, er veldig usikker på prosessor.. Er en del i samme prisklasse som har helt forskjellige specs =/ Men er tre stykker jeg har peilet meg inn på nå: Intel Core 2 Duo E8400 ( https://prisguiden.no/product.php?productId=87253 ) Intel Core 2 Duo E6750 ( https://prisguiden.no/product.php?productId=57547 ) Intel Core 2 Quad Q6600 ( https://prisguiden.no/product.php?product_id=59739 ) E8400 er 45nm hvertfall! Er ikke helt inneforstått men "nm", men 45 nm er det jeg burde være på utkikk etter altså? Har vell regnet med og bruke litt under 8000, men kjenner jeg meg selv rett blir det vell noe mer en det.. Endret 12. januar 2009 av Kneedragger Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Takker for raskt svar alle sammen! 007CD: Likte ikke helt det at jeg må ha en "ekstern" antenne stående på skrivebordet, liker og ha det litt "clean". Skal vurdere den! Men hva med D-Link da? Så nå at det til 195kr på komplett hadde, fått noen dårlige kritikker =/ Greier ikke helt og finne ut av hva som er basert på ralink sine brikkesett, er det kun Cnett det kanskje? Skal som sagt satse på en litt timelig pc så hadde ikke tenkt på betale 500kr heller.. Billigste Corsair alternativt til Silver Power var 200kr dyrere og 50watt mindre.. Men er vell noe i dette, så dette er noe jeg burde oppgradere til? Ja, er veldig usikker på prosessor.. Er en del i samme prisklasse som har helt forskjellige specs =/ Men er tre stykker jeg har peilet meg inn på nå: Intel Core 2 Duo E8400 ( https://prisguiden.no/product.php?productId=87253 ) Intel Core 2 Duo E6750 ( https://prisguiden.no/product.php?productId=57547 ) Intel Core 2 Quad Q6600 ( https://prisguiden.no/product.php?product_id=59739 ) E8400 er 45nm hvertfall! Er ikke helt inneforstått men "nm", men 45 nm er det jeg burde være på utkikk etter altså? Har vell regnet med og bruke litt under 8000, men kjenner jeg meg selv rett blir det vell noe mer en det.. Etter egen erfaring er det bedre med en antenne som sitter litt unna maskinen i og for seg. Har opplevd at i nærheten av maskinen slik som antennen på Linksys'n så mister den nettverk svært lett fordi den plukker opp elektronisk støy fra maskinen og misser på signalet. Straks vi byttet kort til CNet'et jeg linket til og satte antenna litt unna maskinen fikk vi super kontakt. Når du ser på strømforsyninger så burde du ikke bare se på Watt, for med PC'er så er noen Watt bedre enn annen Watt. Ta en rask titt på Ampere på 12V og sjekk tester om hvor mye den yter under full belastning da får du ett inntrykk av kvaliteten og om de oppgir Peak effekt eller nær maks effekt. Peak effekten er en effekt du klarer å holde for rundt 60 sekunder, mange billige PSUer bruker denne som markedsgimmick. Corsair bruker også generelt kvalitetskomponenter så disse holder over tid også, og det å slenge på litt ekstra Watt er bare godsaker. På CPU siden så er E8400 en god CPU og bedre enn E6750'n uten tvil. 45nm er bygget på en mindre prosess og kjører kjøligere samt bruker mindre strøm, men har en FSB vegg ved overklokking kontra 65nm. Q6600 er en god CPU og en som gir mye for pengene om du skal klokke, skal du kjøre stock så vil jeg si at den er helt verdiløs, lite cache og lite fart og det gjør den ikke til noen favoritt. Til og med Q9450 stock er en sinke uten like så en overklokk er enkel å gjøre og gir mye mer for pengene. Q9450'n min kontra Q6600 i overklokket tilstand vil nok favorisere Q6600'n siden den har høyere potensiale klokkemessig. Der har du litt å gå på i allefall, det med trådløse nettverk er noe herk til tider. hadde planlagt å bruke det til TV Maskinen min men gav opp etter at filmene jeg streamet fra hovedmaskinen ble avbrutt hvert 10 minutt og la opp kabel istedet, da forsvant problemene med nettet i allefall. Lenke til kommentar
Kneedragger Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Arne: Angående HOT faktoren, er ikke det så farlig for meg når jeg bygger min første pc. Er mer ute etter en god og stabil pc som muligens kan holde følge vis jeg en sjelden gang på Lan skulle game BF, CS, Chrysis eller lignende.. (Regner ikke med og dra chrysis eller noen nyere spill på fullt, men uten lagg burde vell maskinen klare?) Til dagligdags så blir det vell mer, programering, databaser, bilderedigering, musikk, poker, film og den slags.. regner med at maskinen vil ha 0 problemer med dette =) Sånn ser oppsettet ut akkurat nå! Skalaen går da altså fra OK = Rimelig sikker OK- = Greit med en kommentar OK-- = Mye spørsmål rundt denne komponenten Usikker = Usikker på om det er riktig for mitt system Kabinett = OK -- (Skulle gjerne hatt noen innvendinger rundt dette! Noen erfaringer?) Mus og Tastatur = OK (Finner jeg ut av selv, kommer muligens senere) Skjerm = OK -- ( + Full HD, Fornøyde kjøpere, Komplett | - Skulle gjerne hatt en helt sort skjerm, 2000:1 Kontrast? Er det stor forskjell fra 1920x1200 og 1680x1050?) Hovedkort = OK - ( Er ganske tilreds med dette, bare litt bekymret over får få PCI Express x 16/x 1 kontakter?) CPU/Prosessor = OK (Har landet på E8400 nå, virker som en godprosessor som dekker mine behov!) Skjermkort = Usikker ( Full HD? Passer med skjermen? Henger med på de siste spill? ) Minne/Ram = OK ( Billig og fin 4gb ) Harddisk = OK ( Billig mye plass ) DVD Enhet = OK ( Billig, er vell ikke så viktig ) Tådløs Nettverk = Usikker (Mulig jeg følger 007CD sitt råd, men føler meg ikke helt konortabel med "Ekstern" antenne enda.. Andre forslag som kan være oppmot like så gode? ) Stømforsyning = OK ( Dere overbeviste meg ) Lenke til kommentar
Arne Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Til det du skal bruke den til, funker den helt brillefint! Har en kammerat somhar den prosessoren, han er veldig fornøyd. Bra at du har valgt 45nm. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå