Gå til innhold

[LØST]Er helt grønn på surround, kan noen forklare...

Anbefalte innlegg

Har en Onkyo surround forsterker som jeg bruker nå til stereo ut ifra pcen.

Denne har tilkoblinger bak til "front speakers", "rear speakers", "center speaker", og så en rca utgang til subben.

Har noen gamle brukbare høytalere som ligger og støver ned her hjemme. Tenkte at jeg skulle koble dem til forsterkeren. Og så kjøpe meg en aktiv sub.

Men det jeg lurer på er hvordan jeg får surround lyd til forsterkeren?

Kan pcen sende surroundlyd ut? Og er f.eks en film som er lastet ned fra nettet i surround lydformat?

Endret av kenzky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

krever at du har lydkort som støtter 5:1 surround.

du må bruke HDMI, coax el optisk kabel for å overføre lyd i "surround".

krever at lydfila er surround, noe f.eks mp3 filer ikke er.

gamle surroundforsterkere støtter desverre ikke de nyere surround formatene.

er ingen ekspert på dette, så du får vente på neon flere svar for skikkelig bekreftelse :)

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

For å overføre surround fra pc til forsterker må du enten ha en digital overføring, eller 6 analoge signaler.

Ta en titt på denne guiden, så kanskje du forstår litt mer :)

http://www.tek.no/audiovisuelt/artikler/hj...olk_flest/66550

Om pcn din har enten optisk eller digital coax-utgang bak, så kan du overføre surround ganske lettvindt til reciveren din.

Og laste ned filmer fra netter er ikke lov ;)

Lenke til kommentar
Ser ut for meg som du bare har stereo-innganger, noe som er litt rart siden du har surround ut.

noe som igjen betyr at du får lyd på alle 5 høytalere, men du får bare stereo lyd på dem.

Så da blir det egentlig det samme som om du bare koblet alle 5 høytalerene inn på front speakers right and left?

Lenke til kommentar
Ser ut for meg som du bare har stereo-innganger, noe som er litt rart siden du har surround ut.

noe som igjen betyr at du får lyd på alle 5 høytalere, men du får bare stereo lyd på dem.

Så da blir det egentlig det samme som om du bare koblet alle 5 høytalerene inn på front speakers right and left?

noe sånt ja.(tror jeg hvertfall) :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...