-Tommy Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Heihei. Har nettopp instalert en fresh xp install på min Aspire one. Men ser at på C: så er disken på totalt 7,5GB men kun 5GB ledig. Går jeg inn på C: og merker alle filene så kommer det på totalt ~ 600MB. Så da er spørsmålet mitt, hvor forsvinner de resterende 1,9GB? Og er det isåfall mulig og få tilgang på denne plassen? Trenger nemlig all plassen jeg kan få siden jeg skal instalere W7 på den og da trenger jeg ~6,2GB. Takk på forhånd Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Om du merker alt, så får du mengden i den mappa du har merka i... Men du finner den korrekte størrelselsen ved å høyreklikke på en av filene og velge Egenskaper... Om du skal ha både XP og Windows 7 på en 7,5 GB HDD, så får du minimalt med plass til evt enkelte drivere... Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 Sorry, skrev kanskje litt uklart. Men jeg merkere alle filene, høyklikker og velger egenskaper Da får man opp alt. Og nei, skal ikke ha både xp og W7 sammen Men pc'en har jo ikke dvd-rom og siden jeg heller ikke har ekstern DVD så installerer jeg ved å mounte W7 i Deamon tools. Da overskriver W7 Xp Lenke til kommentar
shabador Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Sikkert page-/sidevekslings-filen som tar en del plass. Jeg tror du vil få rimelig mange problemer med en så liten partisjon. Du kan fjerne pagefilen, men det kan føre til en del andre problemer. Aspire One har vel 512MB ram, så med tanke på at du ikke vil ha plass til pagefil etter du har installert W7, blir det ikke noe særlig med minne til overs for programmer. EDIT: Du skriver at du kommer til å mounte disken. Dette vil heller ikke fungere om jeg ikke tar feil, da pc'en trenger filer fra dvd'en etter første reboot. Endret 15. januar 2009 av shabador Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Skal ikke dele opp disken i flere partisjoner, skal bare ha en stor. Pagefilen er deaktivert og det hjalp ikke på plassen, har foresten 1,5GB ram. Etter at W7 er instalert er ~1,5GB ledig. Det funker å mounte disken, har gjort det på to andre pc'er allerede. Dette går fordi W7 først lagrer alle filmene midlertidig. Lenke til kommentar
shabador Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Det funker å mounte disken, har gjort det på to andre pc'er allerede. Dette går fordi W7 først lagrer alle filmene midlertidig. I stand corrected. Har du disablet hibernation og system restore? Samt brukt windows sin egne disk cleaner til å fjerne gamle system restore snapshots og hibernate filer? Lenke til kommentar
Uffda Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Du kan først velge i explorer at den skal vise skjulte og system filer, så kan du prøve å telle over plassen igjen. Du har nok en del skulte eller system filer som ikke vises....og om du har disablet paging fila, så ligger den der enda...så da må du slette den. Eventuellt tast ned Total Commander og bruk den...der kan du se de skjulte filene... Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Skjulte filer vises. Hvor ligger paging fila da? Det funker å mounte disken, har gjort det på to andre pc'er allerede. Dette går fordi W7 først lagrer alle filmene midlertidig. I stand corrected. Har du disablet hibernation og system restore? Samt brukt windows sin egne disk cleaner til å fjerne gamle system restore snapshots og hibernate filer? Hibernation og system restore er fjernet ja. Nei, det har jeg ikke, skal teste nå. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Installer Win 7 fra en USB stick istedet. Så har du all tilgjengelig disk plass til rådighet. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1060424&hl= Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Hadde det bare vært så enkelt ja. Har prøvd å installere win7 fra minnepenn men vista liker visst ikkje minnepennene mine utenom den på 512MB som blir for lite. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Vista ? Man booter fra USB sticken. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Mhm, men xp oppdager ikke eksterne disker i list disk og dermed får man ikke lagt filene inn på minnepennnen. Derfor må man gjøre det i vista. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå