[Infected] Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Som de fleste som er kjent med dette sikkert vet, Windows stotter bare RAID i serverutgavene, saann naa er dette sagt, og ikke behov for aa gjenta dette. Jeg har to 1TB WD Elements disker jeg onsker aa sette opp som mirrored (aka. RAID 1), og dette forer til et par problemer. For det forste vil ikke Windows formatere en ekstern disk som "dynamisk", og daa selvfolgelig problemstillingen som jeg lovet aa ikke nevne igjen. Jeg har funnet et par alternativer til hvordan XP SP2 (etc.) kan "lures" til aa tro at de er Server ed. slik at dette er tilgjengelig i diskbehandling. Her er noen eksempler: Making RAID work in XP, Toms hw. make windows xp raid happen. Noen som har noen som helst erfaringer med hvordan/om evt dette vil virke? Som sagt vil vel dette bare virke paa dynamsike disker uansett, og siden eksterne ikke virker som kan settes opp som dynamsike, er jeg vel like langt... Noen anbefalinger til 3djeparts programvare som kan mirrore to eksterne disker helt enkelt og greit (og aller helst gratis)? Andre alternativer til hvordan disse to diskene kan bli RAID'et? MvH [ Infected ] Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Joda det funker, du kan også legge til RAID 5. Uansett, en RAID guide er in the works og der dekkes software RAID også, personlig håndterer jeg nybegynner delen på RAID og er ganske så straks ferdig med den. Kpolberg står for software RAID under Linux og muligens litt generell info om software RAID, Ueland har faktisk gitt oss litt info om RAID på Windows server edition og hvordan man går fram, dette er samme sak som Toms Hardware også går igjennom, vi kommer til å slenge inn relevante linker også. Nizzen får ansvaret for RAID testingen og blant annet produksjonen av benchmarks siden han har en del ekstra disker liggende og kontrollere. Jeg tror også at jeg overlater deler av den avanserte RAID delen til Nizzen, han er jo tross alt eksperten når det kommer til hardware RAID. Uansett, du kan titte på guiden til Ueland mens du venter på at vi får sparket opp tråden: http://www.hardware.no/artikler/raid5_med_..._server/26289/1 Lenke til kommentar
[Infected] Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Joda det funker, du kan også legge til RAID 5.Uansett, en RAID guide er in the works og der dekkes software RAID også, personlig håndterer jeg nybegynner delen på RAID og er ganske så straks ferdig med den. Kpolberg står for software RAID under Linux og muligens litt generell info om software RAID, Ueland har faktisk gitt oss litt info om RAID på Windows server edition og hvordan man går fram, dette er samme sak som Toms Hardware også går igjennom, vi kommer til å slenge inn relevante linker også. Nizzen får ansvaret for RAID testingen og blant annet produksjonen av benchmarks siden han har en del ekstra disker liggende og kontrollere. Jeg tror også at jeg overlater deler av den avanserte RAID delen til Nizzen, han er jo tross alt eksperten når det kommer til hardware RAID. Uansett, du kan titte på guiden til Ueland mens du venter på at vi får sparket opp tråden: http://www.hardware.no/artikler/raid5_med_..._server/26289/1 Det horest jo meget bra ut, og ser fram til laererik og interresant lesing. Personlig har jeg flere aars erfaring med diverse RAID (sw + hw) paa Windows server, selv om vi riktig nok brukte Veritas Volume Manager, HPSIM, NetApp etc. etc. til dette... Unix (BSD/Linux) har jeg ogsaa lang erfaring med RAID, da mdadm til software, i tilegg til en rekke hw losninger. Saa har jo vaert borti RAID for I dette tilfellet er det ikke min maskin som skal settes opp, saa jeg er desverre laast til XP sp2, og skulle ha satt dette opp innen den naermeste fremtid. Saa vidt jeg har funnet ut, ser det ikke ut til at eksterne (i dette tilfellet USB) kan settes opp som dynamsik disk (gjerne irettesett meg her, aller helst med en metode for hvordan ), siden dette er et krav for losningene/hack'en til xp skal fungere uansett. Jeg trenger derfor en metode/program (aller helst native/innebygget) som kan benyttes til aa sette opp et enkelt RAID 1/mirroring i sw for XP sp2, som da fungerer paa (USB) eksterne hdd'er. Takker saa mye for godt svar! MvH [ Infected ] Endret 12. januar 2009 av [Infected] Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg synes faktisk det at du ikke fikk satt den til dynamisk var merkelig. Jeg mener bestemt jeg fikk valget på min 300Gb Maxtor å sette den til dynamisk, jeg mener bestemt den var i menyen men jeg kan ikke sjekke det, den disken begynte å tikke som en bestefar klokke og drog tilbake til komplett på RMA. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå