Arve28 Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Har en Canon 8800F hovedsaklig for Scanne (eldre og nyere) bilder.Mulig også litt negativer/dias. Det fulgte med Silverfast SE. Er dette noe jeg bør bruke i stedet for Canon sitt program. Noen anbefaller Vuescan. Ja det blir sykt mye støv på bildet. Hva bør jeg gjøre for å minske dette? Børste, hanske, trykkluft på boks? Hva anbefalles? Finnes det noe støvfjerning i noen av programmene som fjerner resten av støvet? 10x15cm og 20x30cm bilder bør det scannes i 300-600dpi? Bør det scannes til raw. Leste noe om dette på hjemmesiden til Vuescan. Kom gjerne med flere tips og arbeidsflyt. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Testet ut prøveverjon av Vuescan 8.5. Programmet tar litt tid å starte. Finner trolig ikke så lett Canon 8800F. Virker som jeg må skru på scanner før jeg starterprogrammet. Skjønte heller ikke forskjellen på raw og tif. Begge blir tif fil? Virker som silverfast har noe støvfjeringsknapp. Lenke til kommentar
BonzoDog Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Skanneprogramvare: Det er nok enklest å begynne med Canons egen CanoScan-programvare og bli kjent med denne, som er veldig brukervennlig. Deretter kan du sjekke Silverfast SE som følger med skanneren og VueScan som du har lastet ned. Det kreves nok litt kunnskap og erfaring for å få utnyttet potensialet i VueScan og Silverfast SE. Når du skanner papirbilder, så tror jeg ikke forskjellen blir så veldig stor. Det kan du eventuelt teste ut sjøl. Det er en gjennomgang med skanneren din og forskjellig skannerprogramvare på stockholmviews som kanskje kan være til hjelp. Oppløsning: Det skal vanligvis holde å skanne papirbilder i 300 dpi. Negativer/lysbilder bør skannes i minst 2400 dpi. Mer om oppløsning i denne artikkelen på Akam. Det er mer å hente fra negativer/lysbilder med en dedikert filmskanner, men det kan godt hende at skanneren du har holder i massevis (har den sjøl og er fornøyd så langt til mitt bruk). Bildeformat: Jeg synes det er en god ting å ta vare på en god original av bildet som sikkerhetskopieres og håndteres som et "negativ". Så slipper man kanskje å skanne dette bildet igjen. Da er det PNG eller TIFF gode alternativer. Hvis papirkopien er eneste utgave av bildet ditt, så ville jeg ha laget en slik original. Fra den lager du JPEG-kopier etter behov. VueScan har i tillegg muligheter til å skanne til DNG som ditt arkivformat. Dette er et åpent Raw-format og antakelig det beste for skannet materiale, fordi du får med metadata og all informasjon. Hvis man har et godt lagringsopplegg for dette, så kan det jo være nyttig arvemateriale for ettertiden også. :-) Støvfjerning: Skanneren din har innebygget støvfjerning, men jeg er usikker på om du får utnyttet dette overfor papirbilder. Sitter ikke ved skanneren nå, men jeg tror støvfjerningen er mest beregnet på bruk mot negativer/lysbilder. Da er det i så fall manuell støvfjerning og eventuelt etterbehandling i bildeprogramvare som må til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå