Gå til innhold

Trenger tips til Surround, rundt 5000kr

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter surroundlyd til rundt 5000kr og trenger litt hjelp da det er en jungel der ute.

Ser for meg en sånn ferdigpakke med alt man trenger, men bør helst ikke være altfor store komponenter.

Trådløst hadde vært nice, men er ikke noe kriterie.

Har sett litt på Samsung HT-TXQ120, men syns forsterkeren på stående fot blir litt snålt, har heller ikke en altfor stor stue, så det hadde vært fint å kunne gjemt det litt bort.

Har også sett litt på Sony DAVDZ860W eller eventuelt Sony DAV-IS10 er disse å anbefalle?

Det som er det viktigste er at jeg har mulighet til å spille PS3, se på vanlig TV og filmer i bra surround lyd og at det spiller musikk helt greit, da det vanlige stereo anlegget mitt skal utgå.

Er det noen som har noen tips/erfaringer?

Takker for alle svar!

McHalvorsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan foreslå Logitech Z-5500 Høyttalere 5.1 THX med kablet utførelse...dette er billig anlegg hvis du ikke er så nøye på åssen det ser ut hvis du tenker på et reciver som skal stå sammen med tv, dvd-spiller etc...;) Sattelitthøytalerene er ikke så store, men bassen er ikke så veeeldig stor at det gjør noe...:)

Ellers har vi en komplett hjemmekinoanlegg; JBL CSP 430...JBL leverer god kvalitet innen lyd ettersom det jeg veit...;)

Lenke til kommentar
Jeg kan foreslå Logitech Z-5500 Høyttalere 5.1 THX med kablet utførelse...dette er billig anlegg hvis du ikke er så nøye på åssen det ser ut hvis du tenker på et reciver som skal stå sammen med tv, dvd-spiller etc...;) Sattelitthøytalerene er ikke så store, men bassen er ikke så veeeldig stor at det gjør noe...:)

Ellers har vi en komplett hjemmekinoanlegg; JBL CSP 430...JBL leverer god kvalitet innen lyd ettersom det jeg veit...;)

Hehe, ti tommer blir litt for mye for kjerringa tror jeg.(bass altså).

Men på Logitech`n må jeg vel ha en forsterker i tillegg eller? Jeg er helt blank på lyd, vil bare at det skal låte helt greit og at jeg får ordentlig surround følelse til en billig penge.

Får man forresten lyd gjennom HDMI kabler, eller er optisk det beste?

Lenke til kommentar

Hehe, ti tommer blir litt for mye for kjerringa tror jeg.(bass altså).

Men på Logitech`n må jeg vel ha en forsterker i tillegg eller? Jeg er helt blank på lyd, vil bare at det skal låte helt greit og at jeg får ordentlig surround følelse til en billig penge.

Får man forresten lyd gjennom HDMI kabler, eller er optisk det beste?

Husk på at bassen er justerbar...;) og jeg tror det skal være mulig å gjøre lyd via HDMI, men er mest sikker på optisk...:)

Skal du ha et annet anlegg, så kan du se på Logitech G51...:) Her er det mye lyd å hente ut, men trøkket kan ikke sammenlignes med Z-5500... :D

Logitech har innebygde forsterkere i basskassa, så du slipper å tenke på det...;)

Lenke til kommentar

Angående Samsung HT-TXQ120, så er det sinnsykt pen lyd i forhold til pris på dette anlegget.

Selve systemet kostet 13 000 for ikke lang tid tilbake, og jeg syntes det er overaskende at det blir solgt så langt ned som 5-6 lapper nå.

Hvis du har muligheten til det så kan "hovedenheten" henges på veggen, ved at du tar av mesteparten av beinet. Dette gjelder alle høytalerene i settet.

Forsterkeren sitter i sub'en.

Edit:

Angående lyd igjennom HDMI, så ja. Du får lyden via HDMI fra dvd/bluray/ps3 ol.

Derimot fra en pc vil lyden i de fleste tilfeller ikke følge med, slik at du må ha en ekstra ledning.

Optisk/Coax hvis du vil ha det digitalt.

Endret av lockdog
Lenke til kommentar
Angående Samsung HT-TXQ120, så er det sinnsykt pen lyd i forhold til pris på dette anlegget.

Selve systemet kostet 13 000 for ikke lang tid tilbake, og jeg syntes det er overaskende at det blir solgt så langt ned som 5-6 lapper nå.

Hvis du har muligheten til det så kan "hovedenheten" henges på veggen, ved at du tar av mesteparten av beinet. Dette gjelder alle høytalerene i settet.

Forsterkeren sitter i sub'en.

Edit:

Angående lyd igjennom HDMI, så ja. Du får lyden via HDMI fra dvd/bluray/ps3 ol.

Derimot fra en pc vil lyden i de fleste tilfeller ikke følge med, slik at du må ha en ekstra ledning.

Optisk/Coax hvis du vil ha det digitalt.

Så man kan ta av enhetene og ja.. uten sag? Syns det blir litt mye med så mange stativer rundt omkring og med 1 3åring og en unge til på vei blir det mye å passe på hehe.

Da heller jeg litt mot den samsungen igjen altså. Har bestilt meg den LE46A866 tv`n også, så da blir det samme merke.

Sånn rent praktisk.. kan man dytte alt av HDMI kabler inn i tv`n og så ta HDMI lyd fra tv`n og inn i anlegget slik at lyden på tv`n alltid er på anlegget? (litt vanskelig forklart..) Pc er ikke så farlig, men vil gjerne ha beste lyd fra PS3 og vanlig tv liksom.

Lenke til kommentar
Så man kan ta av enhetene og ja.. uten sag? Syns det blir litt mye med så mange stativer rundt omkring og med 1 3åring og en unge til på vei blir det mye å passe på hehe.

Da heller jeg litt mot den samsungen igjen altså. Har bestilt meg den LE46A866 tv`n også, så da blir det samme merke.

Sånn rent praktisk.. kan man dytte alt av HDMI kabler inn i tv`n og så ta HDMI lyd fra tv`n og inn i anlegget slik at lyden på tv`n alltid er på anlegget? (litt vanskelig forklart..) Pc er ikke så farlig, men vil gjerne ha beste lyd fra PS3 og vanlig tv liksom.

Alt du ser under streken kan fjernes, og da henge det på veggen i stede.

Og ja, du slipper sag :p

post-33663-1231783381_thumb.jpg

Tror du slipper unna med en fjernkontroll også, om du velger det anlegget. Om du kobler alt av utstyr til tv'n, tror jeg du kan sende lyden vidre til anlegget via optisk kabel.

Det fører dessverre til at du må ha tv'n på riktig kanal for å få lyd fra ps3 og slikt, men det er vel stort sett aldri noe problem.

Lenke til kommentar

Alt du ser under streken kan fjernes, og da henge det på veggen i stede.

Og ja, du slipper sag :p

post-33663-1231783381_thumb.jpg

Tror du slipper unna med en fjernkontroll også, om du velger det anlegget. Om du kobler alt av utstyr til tv'n, tror jeg du kan sende lyden vidre til anlegget via optisk kabel.

Det fører dessverre til at du må ha tv'n på riktig kanal for å få lyd fra ps3 og slikt, men det er vel stort sett aldri noe problem.

Ok, for den DVD spilleren som følger med spiller vel ikke av blue ray? Kan vel uansett bare koble PS3`n opp mot anlegget og bruke denne til å spille av alt... Og så ha egen kanal for vanlig TV( canal digital dekoder) eller er det bare en kilde inngang? Kjipt hvis jeg bare kan bruke den DVD spilleren som følger med hvis du skjønner.

Så bilde av noen som hadde hengt det opp på veggen, og det er jo egentlig ganske praktisk og plassbesparende!

Lenke til kommentar

Den som følger med spiller ikke bluray nei.

Fordelen med å koble alt via TV'n er at du vil få lyden til alt du ser på ut av hjemmekinoanlegget.

Jeg er ikke sikker på hvor mange innganger anlegget har, men så at tv'n din hadde 3 hdmi, så da burde det nok gå greit.

Trenger ikke bruke den dvd-spilleren som følger med. Kan godt bruke ps3, f.eks.

Den som følger med er kjekk å bruke som cd-spiller, om du bruker cd'r da :p

Lenke til kommentar
Den som følger med spiller ikke bluray nei.

Fordelen med å koble alt via TV'n er at du vil få lyden til alt du ser på ut av hjemmekinoanlegget.

Jeg er ikke sikker på hvor mange innganger anlegget har, men så at tv'n din hadde 3 hdmi, så da burde det nok gå greit.

Trenger ikke bruke den dvd-spilleren som følger med. Kan godt bruke ps3, f.eks.

Den som følger med er kjekk å bruke som cd-spiller, om du bruker cd'r da :p

Ahh, fett.. Da blir det nok det anlegget for feriepenga(evt mastercardet) :hmm:

Har hørt det spiller veldig bra, og det kosta mye for ikke så lenge sia.

Takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Nettopp! Et stereoanlegg vil gi deg mer når det kommer til lydkvalitet, i din prisklasse. ;)

Jeg har ett bra denon anlegg... Men jeg vil ha surround lyd... ellers ville jeg ikke startet denne tråden.. hehe.

Har forresten ombestemt igjen, blir ikke samsung, men Yamaha HTIB-6900.. Virker bedre, små satelitter og flere tilkoblingsmuligheter

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

ett lite sprm om dette Samsung HT-TXQ120

er det spesielle høytaler kabler som er med dette settet..?

eller kan jeg bruke mine egne som jeg har skjult i vegg?

begynner å bli litt lei av å lete etter ett surround anlegg,,

akkurat pusset opp stua. å høytalerne må være av denne typen samsung er av..

Lenke til kommentar

takk så mye for svar... :)

noen sprm til som jeg håper noen kan svare på.

var vel slik att forsterkeren sitter i sub kassen på dette settet?

har en tv benk som er ca170 bred, mine høytalerkabler stikker ca 40-50cm ut av veggen, det vil si att jeg ikke rekker frem til sub kassen. kan jeg da bare ta å tvinne/skjøte sammen det resterende stykket frem til forsterkeren uten att det har noen betydning for lyden?

å kan jeg bare la vær å koble til denne dvd spilleren som er på stativ?

er det mulig å koble høytalerne til en annen/egen receiver

Endret av marama
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Du kan bruke dine egne kabler, ja.

kjøpte dette anlegget fra samsung..

men jeg kan jo ikke bruke mine egne kabler... er jo med kabler med en spesiell plugg i den ene enden..

er det noen mulighet for å brike mine egne kabler?

liten vits å bygge inn kabler i vegg hvis jeg ikke kan bruke de..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...