Gå til innhold

BK: Blue Frost (HDR) - natural look

teinan

Anbefalte innlegg

Mitt andre forsøk på HDR. Har jobbet mye med den blå enden av farvespektret her.

Lurer på om jeg har truffet når jeg ønsker å gi intrykk av en kjølig vinterkveld. Lysspektret er bevisst lagt i den blå enden av skalaen. Har også tenkt endel på linjeføringene i bildet. Litt usikker på midtsillingen av bildet, men har forsøkt å bumpe horisontlinjen noe høyere.

Tar også i mot konsturktiv kritikk (men om alt du har å si er jeg liker ikke bildet uten å kunne grunngi det - så dropp helle å skrive. Si gjerne du ikke liker det, men da gjerne hvorfor.).

Fyr ivei. :D

Fullsize av bildet kan sees på flickr.

post-173496-1231779496_thumb.jpg

Endret av teinan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes du er inne på noe. Det er en fin lek med lys og linjer her. Jeg synes to ting trekker ned; glorie-effekten rundt steinblokkene og så synes jeg du skulle holdt månen i blått også. Nå ser den ut som om den var limt inn.

Den er limt inn. SHhh, don't tell. Sjøen er i Drammen, månen er i Hokksund noen timer senere... ;)

Og PM - det er vel strengt tatt ingen "riktig" eller "feil" måte, det er bare det at jeg jobber HDR slik du og jeg liker det ;) ... hehe. Har venner som synes de helt ekstreme versjonene er det vakreste som finnes...

Endret av teinan
Lenke til kommentar
Og PM - det er vel strengt tatt ingen "riktig" eller "feil" måte, det er bare det at jeg jobber HDR slik du og jeg liker det ;) ... hehe. Har venner som synes de helt ekstreme versjonene er det vakreste som finnes...

Det er klart at det ikke finnes noe riktig eller feil innenfor estetikk, men HDR betyr bare høyt dynamisk omfang. Jeg synes man skal karakterisere den typen HDR vi som oftest ser som hard bruk av tonemapping, for de fleste hadde egentlig ikke trengt være HDR engang, rett og slett fordi motivet ikke trenger mer dynamikk enn det en eksponering kan gi. Det blir voldtatt til slutt uansett.

Når det gjelder hva som er vakkert eller ikke, så tror jeg at mine standpunkter kan begrunnes i å ha fulgt med både på kunst og motetrender med stor interesse i snart 30 år. Jeg har vært en ivrig leser av både kunst, foto og motemagasiner siden 1982, og har merket meg hva som blir stående som daterte parenteser i historien til slutt. Og tonemapping slik vi kjenner det fra fora kommer til å se uhyre datert ut om få år. Det blir neste som enkelte motefenomener på åttitallet, som pastell eller neonfargede solbriller med markiser.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Den er limt inn. SHhh, don't tell. Sjøen er i Drammen, månen er i Hokksund noen timer senere... ;)

Jeg syntes også den så særdeles kunstig ut, det har altså en forklaring. Glorien rundt steinene synes jeg at du kunne jobbet litt for å få fjernet/dempet.

Det med månen og steinene trekker altså litt ned for meg, men bortsett fra det var dette et knallbilde. En monoton blå isørken som dette kan jeg rett og slett like.

Lenke til kommentar

Motivet er flott, og liker godt fargen. Ser potensialet i bildet.

Føyer meg inn i kritikken av glorien rundt steinene, og den kunstige månen.

Fargen på månen plager meg ikke, men månen ser ut til å være plasser inn i bildet i etterkant(som du selv nevner).

Lastet ned bildet fra Flickr, og det ser bedre ut i større format, men det fjerner ikke kritikken.

Skulle gjerne sett bildet i en annen, og mindre kunstig HDR versjon.

Ikke ta PM normal så høytidelig. Han liker enkelte dager å sole seg i sin egen betydningsfulle fortreffelighet. Er egentlig en god sjel. ;)

Lenke til kommentar
Ikke ta PM normal så høytidelig. Han liker enkelte dager å sole seg i sin egen betydningsfulle fortreffelighet. Er egentlig en god sjel. ;)

synes PM og jeg faktisk har saklige og gode diskusjoner om bilder og bildekritikk. :D en fornuftens røst i galskapens verden. og jeg kan si hva jeg selv mener om bilder og ikke være redd for å få klare tilbakmeldinger om jeg er heeeeelt på jordet. har til gode å få tilbakemelding basert på person. :D

Stå på PM - trenger din visdom her!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...