Gå til innhold

Kjøle/Case mod i innkjøpsfasen.. Trenger litt hjelp..

Anbefalte innlegg

Har pludret lenge med ideer for å a) endre det triste grå til noe som jeg alldrig har sett eller hørt om at andre har gjort... og B) få bort mest mulig støy. Når det gjelder kjøling vil jeg forsøke å ikke gjøre kompromi, men der det er nødvendig, vinner støy. Drømmer om en maskin som jeg kan ha på 24/7, og med student og et rom så er den litt nære senga...

I annledning prosjektet kommer jeg til å legge om til vannkjøling. Jeg kommer til å ha et (eksternt) resorvar på minst 20 liter, ha dette i bakhodet når du leser videre.

Utstyret jeg kommer til å kjøpe forutsatt at ingen her kommer med alternativer PLUSS argumenter er:

-Swiftech socekt a (pga. utsende, sikkerhet (montering og vannkoblinger) og kjøle-egenskaper)

-Eheim pumpe (skal være nedsenket i resorvoar, er usikker på om jeg skal ha 1048 eller en hakket over, husk støy...hvor mye støyer en 1048 nedsenket i vann foresten, noen som har noen subjektive erfaringer?)

-Coolance gpu kjøler

-Microplex sin 300W støysvake psu (Ville ha vannkjølt men Coolance har sluttet med å selge slike... litt vel riski også kanskje? :smile:

-Swiftech sin radiator, muligens uten vifter, men med Enermax 120mm vifter på laveste speed (19db) om nødvendig.

Den delen jeg er mest usikker på er radiatoren... den til swiftech har gode koblinger og ser bra ut, samt at den passer ganske bra til casemodden, men jeg er litt i tvil om det er andre som er mye bedre... Husk at med så stort eksternt resorvoar som jeg har, så er ikke radiator SÅ kritiks, også derfor jeg vurderer å kjøre den uten vifte.

Håper folk kommer med arugmenter og forslag til andre komponenter slik at jeg slipper å finne ut noen dager etter 3000+ ordren at jeg heller skulle ha kjøpt noe annet... :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Dargar på 2002-01-18 22:17 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-01-18 22:15, Dargar skrev:

Har pludret lenge med ideer for å a) endre det triste grå til noe som jeg alldrig har sett eller hørt om at andre har gjort... og B) få bort mest mulig støy. Når det gjelder kjøling vil jeg forsøke å ikke gjøre kompromi, men der det er nødvendig, vinner støy. Drømmer om en maskin som jeg kan ha på 24/7, og med student og et rom så er den litt nære senga...

I annledning prosjektet kommer jeg til å legge om til vannkjøling. Jeg kommer til å ha et (eksternt) resorvar på minst 20 liter, ha dette i bakhodet når du leser videre.

Utstyret jeg kommer til å kjøpe forutsatt at ingen her kommer med alternativer PLUSS argumenter er:

-Swiftech socekt a (pga. utsende, sikkerhet (montering og vannkoblinger) og kjøle-egenskaper)

-Eheim pumpe (skal være nedsenket i resorvoar, er usikker på om jeg skal ha 1048 eller en hakket over, husk støy...hvor mye støyer en 1048 nedsenket i vann foresten, noen som har noen subjektive erfaringer?)

-Coolance gpu kjøler

-Microplex sin 300W støysvake psu (Ville ha vannkjølt men Coolance har sluttet med å selge slike... litt vel riski også kanskje? :smile:

-Swiftech sin radiator, muligens uten vifter, men med Enermax 120mm vifter på laveste speed (19db) om nødvendig.

Den delen jeg er mest usikker på er radiatoren... den til swiftech har gode koblinger og ser bra ut, samt at den passer ganske bra til casemodden, men jeg er litt i tvil om det er andre som er mye bedre... Husk at med så stort eksternt resorvoar som jeg har, så er ikke radiator SÅ kritiks, også derfor jeg vurderer å kjøre den uten vifte.

Håper folk kommer med arugmenter og forslag til andre komponenter slik at jeg slipper å finne ut noen dager etter 3000+ ordren at jeg heller skulle ha kjøpt noe annet... :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Dargar på 2002-01-18 22:17 ]

Du trenger åpenbart vannkjøling ja :smile:

PSU fjerner du enkelt og greit "coveret" på, og kobler fra viftene (pass på tempen i begynnelsen, garanterer ikke for at det funker).

Radiatoren slenger du ut vinduet og dropper vifter.. Swiftec vannkjøling er så som så... Jeg ville satset på DangerDen fra http://www.netconnection.no eller inoovatec fra http://www.mamut.com/oikas (spesiellt med tanke på at den herjer med maze2, slo maze2 med 5.5c).. http://www.3dfxcool.no sitt sett er heller ikke helt på trynet...

Mail til de forskjellige webshopene å be om tips, det pleier jeg å gjøre :razz:

Lenke til kommentar

Hei hei

Det virker som om meningen med prosjektet ditt er støyreduksjon og ikke overklokkingsmuligheter.

1. Dropp swiftech. Dyrt, dårlig og tungt. Kjøp heller koolance-blokka til under 400 kr. Pinglete, joda, men fantastiske mye bedre enn alt som heter luftkjøling, og bare litt dårligere enn swiftech.

2. Gløm vifter på radiator. Hos meg går slangene rett ned i ei 10 l bøtte med vann. 43 grader er prosessorens likevektstemperatur. Vil du ha lukket system, kjøper du glødde kobberrør hos en rørlegger, og lager en radiator av dem som du legger oppi ei vannbøtte. Varmetapet fra den åpne vannflata er stort nok til å kjøle ned prosessoren, uten en lyd.

3. Eheim 1048 bråker ikke, og er mer enn kraftig nok.

4. Det beste vannblokkmateriale er aluminium, ikke kobber. Differansen i varmeledningsevnen mellom de to metalla er betydningsløs. Aluminium er lettere, og korroderer ikke mot oksygen. Har du ei aluminiumsblokk fra http://www.3dfxcool.no kan du kjøre åpent system i årevis uten å tenke på korrosjon.

5. 1/4" slangediameter holder, og er lettere å håndtere.

mvh

Are-Harald

Lenke til kommentar

Takk for rask og konstruktiv respons, men jeg gir meg ikke helt ennda! :smile:

eSik skriver:

PSU fjerner du enkelt og greit "coveret" på, og kobler fra viftene (pass på tempen i begynnelsen, garanterer ikke for at det funker).

Jeg mener:

-kan godt funke det, men jeg har et stort problem om PSU'en svir seg (eller svir seg og resten i rommet..) Skuffler heller ut gryn på noe som litt tryggere.. (Jeg har modda den jeg har med mer stillegående vifte, men det er ikke bra nokk for meg... :smile: )

eSik skriver:

Radiatoren slenger du ut vinduet og dropper vifter..

Jeg svarer med kalde fakta:

Studerer i Kiruna i den nordlige delen av Sverige. Temperaturene her for tiden er mellom -10 og -40 grader.... selv om jeg kunne brukt frostveske i vannet vil jeg ikke ha vinduet opp til slangene... brrr. (For ikke å snakke om kondensproblemene jeg vill fått!!)

Are skriver:

1. Dropp swiftech. Dyrt, dårlig og tungt. Kjøp heller koolance-blokka til under 400 kr. Pinglete, joda, men fantastiske mye bedre enn alt som heter luftkjøling, og bare litt dårligere enn swiftech.

"Svar på tiltale"

Dyr, jo litt, men ikke så mye over en del av alternativene du gir.

Dårlig?? -Jeg har hørt mange argumenter mot den, men sjelden at den er dårlig. Swiftech -kjølesettet- er kanskje dårligere enn andre -kjølesett-, men det tror jeg har mer med radiator og viftesammensettning til settene å gjøre, eller??

Tung? -Alt innen kjøling er tungt, har Silverado nå, den er ingen lettvekter den heller.. Men jeg ser poenget ditt. Kontringen min blir å trekke frem den OVERLEGNE festemekanismen som blokka har... Det teller mye for meg at vannblokka har en solid og (idiot)sikker festemekanisme.. Ok, litt mer arbeid, men jeg måtte jo ha ut hovedkortet for silveradoen også...

-Pinglete... hummm... lenge leve forfengeligheten... Men de (koolance) er ikke helt ute av bilde ennda, den har forsåvidt okay festemekanisme også.. Det at det er en kobberblokk med *plast* topp trekker ned ganske kraftig...

Are skriver:

3. Eheim 1048 bråker ikke, og er mer enn kraftig nok.

Jeg svarer (kan noen lære meg å lage quotes??:) )

Når jeg lurer på om den er kraftig nokk er det ikke liter/min som bekymrer, men det at avstanden fra pumpa og (opp) til cpuen fort kan nærme seg meteren, og det er visst best å ikke nærme seg produsentenes oppgitte løftehøyde for mye...?

Are skriver:

4. Det beste vannblokkmateriale er aluminium, ikke kobber. Differansen i varmeledningsevnen mellom de to metalla er betydningsløs. Aluminium er lettere, og korroderer ikke mot oksygen. Har du ei aluminiumsblokk fra http://www.3dfxcool.no kan du kjøre åpent system i årevis uten å tenke på korrosjon.

Jeg svarer igjen jeg...:

Dersom du har både alu og kobber i kontakt med vannet får du korrosjon uansett.. De kobberblokkene som er gullbelagt, og nei, til alle dere der ute: det mikroskopiske gull-laget gjør ikke noen verdensting for kjølinga (foruten om i teori), men det gjør kanskje underverket mot oksidasjon mot kobber?! Er de gullbelagt på innsida også?

Alu blokkene fra 3dfxcool nærmer seg i pris til Swiftech, men hvordan yter de??

Konklusjonen min sålangt er:

-Kutter ut radiatoren helt, siden det er 2 120x120 Enermax vifter mindre blir det en god tusing mindre totalt også.. Ikke feil. (De går vel i modding uansett.)

-Pumpe alternativer jeg har sett er som oftest av typen som man ikke kan ha nedsenket. Disse har god ytelse/pris forhold, men "nedsenket funksjonen" er veldig viktig for meg, dermed ryker både Hydor Selz L30 og Aqua Via 1300 tror jeg?!

-CPU blokk vipper mellom swiftech og noe annet, problemet er bare prisen, og den blir til en viss grad oppveid av utsende, tilkoblinger, festemekanisme og omtale. (Det er en av de beste kjøleblokkene på markede, når du sammenligner blokk mot blokk i ellers identiske forhold.)

-GPU/Chipset blokk blir garantert Koolance, billig, og jeg har ikke bruk for annet en å bli kvitt støyen. (Har alle nye hovedkort vifte på chipsettet? -Det jeg har nå har ikke det, men jeg oppgraderer vel før året er omme og da kan det være greit å ha vannblokka klar!)

-PSU NC1905 (Microplex, 300 what fra NoiceControl) 19-25 db. Denne har en stiv pris, noen som har alternativer?? Støy er viktig, og jeg må ha >=300W. Jeg vil ikke modde den (pga. garanti, forsikring, sovehjerte videresalg osv. osv.)

Takker for at du har lest helt ned hit og håper på flere svar!!!!

Dargar

Lenke til kommentar

Quote:

Konklusjonen min sålangt er:

-Kutter ut radiatoren helt, siden det er 2 120x120 Enermax vifter mindre blir det en god tusing mindre totalt også.. Ikke feil. (De går vel i modding uansett.)

Kutter du radiatoren helt vil cpu'en din brenne opp etterhvert som vanntempen øker :smile: Hvis ikke du har en annen fiks ide for hvordan vannet skal kjøles?

Quote:

-Pumpe alternativer jeg har sett er som oftest av typen som man ikke kan ha nedsenket. Disse har god ytelse/pris forhold, men "nedsenket funksjonen" er veldig viktig for meg, dermed ryker både Hydor Selz L30 og Aqua Via 1300 tror jeg?!

Les på http://www.eheim.com om løftehøyde på pumpene.

Quote:

-CPU blokk vipper mellom swiftech og noe annet, problemet er bare prisen, og den blir til en viss grad oppveid av utsende, tilkoblinger, festemekanisme og omtale. (Det er en av de beste kjøleblokkene på markede, når du sammenligner blokk mot blokk i ellers identiske forhold.)

Swiftech er kjent for utrolige aktive kjølere, men på vannkjølingsfronten har de et heller dårlig rykte. Selve oppbygningen av 462b er jo simpel... Det er feil å si at den knuser all motstand, det er vel heller motsatt:)

Quote:

-GPU/Chipset blokk blir garantert Koolance, billig, og jeg har ikke bruk for annet en å bli kvitt støyen. (Har alle nye hovedkort vifte på chipsettet? -Det jeg har nå har ikke det, men jeg oppgraderer vel før året er omme og da kan det være greit å ha vannblokka klar!)

Holder med deg her...

Quote:

-PSU NC1905 (Microplex, 300 what fra NoiceControl) 19-25 db. Denne har en stiv pris, noen som har alternativer?? Støy er viktig, og jeg må ha >=300W. Jeg vil ikke modde den (pga. garanti, forsikring, sovehjerte videresalg osv. osv.)

Penger rett i dass.. Denne PSU'en bråker mere enn min ToPower med en 120mm vifte... Du må kutte viftene helt, 19dB er ikke den reelle støyen.. Som sagt, en slik PSU er penger rett i dass..

Lenke til kommentar

Hey! Jeg lurer på om det er vanskeligt å bytte ut psu vifta med en annen? jeg har en Aopen 300 w psu og jeg vil gjerne bytte ut vifta i den mot en Zalman 80x80x25 er dette vanskeligt?

Kan noen PLZ forklare meg hvordan jeg skal gå frem? :smile:

MVH Prog_Kick

Lenke til kommentar

eSik:

Du skriver at den PSU'en (NC) er penger rett i dass, men det er den som har den laveste støy ratingen av de jeg har sett på. (Enermax sine silent og whisper oppgir ikke db...)

Hva er alternativet? Koolance hadde noen vannkjølte, er det mulig å få tak i slike ennda??

Jeg må ha en stille psu!!

CPU'en kommer ikke til å brenne pga: 20< liter vannresorvoar av metall.... Joda, jeg kommer nokk til å varme opp vannet litt, men tviler på at balansen vil gå særlig mye over noen grader mer enn romtemperaturen.

Takk!

PS. hvordan lager jeg qoutes?

[ Denne Melding var redigert av: Dargar på 2002-01-19 12:33 ]

Lenke til kommentar

Støyratingen er likvel for høy til at du vil kunne sove i samme rom...

At viftestøyen er 19dB er en ting, men du må ta med vibrasjonsstøy, undertrykk/overtrykk og tubulenser som viften generer. Tipper at det virkelige støynivået da er ca. 30dB...

Kvitt deg med viftene.. Som sagt, fjern heller dekselet og kjøp deg et par Taicol CKG742 kjøleribber som du fester på kjøleribbene som allerede er i PSU'er, da er du helt sikker på at det ikke svir seg..

Hadde jeg vært deg ville jeg satset på en blokk fra 3dfxcool, netconnection eller oik.. Men du bor jo i Finland, var det det du sa? Da bør du handle der, mest sannsynligvis billigere, høyere ekspertise og råere produkter.. Finskene er i alle fall helt råe på kjøling..

Lenke til kommentar

Sverige, ikke Finland... men takk for tipset!

(Prisene i Sverige er ikke så mye lavere enn de hjemme på kjølekomponenter, selv ikke når du regner kursforskjellen.)

Om du ser på Flex (ID 6) sitt svar i threaden "Hvilken strømforsyning" så virker det som om andre mener at det finnes psu'er som er stille nokk til å sove i samme rom. Er det andre som mener at NC (og andre "silent" psu'er) er bortkastede penger?

Jeg vil ha så mange meninger som mulig her, slik at jeg kan basere den endelige avgjørelsen på så mye innfo som mulig!

Lenke til kommentar

Etter å ha lest masser på webben, bl.a. kost meg med Dan's geniale sider ( http://www.dansdata.com ), har jeg omsider begynt å tvile litt på Swiftech... DangerDens Maze2-1 har ypperlige kjøle-egenskaper og samme type festemekanisme som swiftech. Utsendemessig henger den litt etter, men da kan jeg jo alltids heller kjøpe Silverprop Cyclone sin som ser helt rå ut!

Anbefaler de som er innteresert i alt mellom himmel og jord (med fokus på data) å browse sidene hans. Han har testet seriøst mange vifter...

For vannkjøling gå direkte til http://www.dansdata.com/coolercomp_p6.htm#ddm21

Takk for all input så langt, men jeg bestiller ikke på noen dager ennda, så feel free til å komme med flere tanker, særlig angående psu som ser ut til å bli "flaskehalsen" i prosjektet mitt... (Med tanke på støy.)

Dargar

Lenke til kommentar

Dårlig?? -Jeg har hørt mange argumenter mot den, men sjelden at den er dårlig. Swiftech -kjølesettet- er kanskje dårligere enn andre - kjølesett-.

* Swiftech-blokka har veldig liten kontaktflate mellom metalldelen som er i kontakt med cpu, og vannet. Kobberblokka er jo helt flat. Ei blokk med tunneler i sikksakk yter bedre.

Tung? -Alt innen kjøling er tungt, har Silverado nå, den er ingen lettvekter den heller.. Men jeg ser poenget ditt. Kontringen min blir å trekke frem den OVERLEGNE festemekanismen som blokka har...

* Den trenger en slik festemekanisme, fordi den er tung.

Det at det er en kobberblokk med *plast* topp trekker ned ganske kraftig...

* Så lenge toppen og bunnen ikke er en og samme metalldel, tror jeg det spiller fint liten rolle varmemessig om delen over er av metall eller plast. Plast er lettere, og du vil også kunne holde øye med korrosjonsutviklingen.

Når jeg lurer på om den er kraftig nokk er det ikke liter/min som bekymrer, men det at avstanden fra pumpa og (opp) til cpuen fort kan nærme seg meteren, og det er visst best å ikke nærme seg produsentenes oppgitte løftehøyde for mye...?

* Med mindre du skal lage dusj-kjøler, er ikke dette noe problem. Det kan være 10 meter høydeforskjell, det blir jo 20 m ledning, men samtidig som vannet må presses opp, blir det også dradd med av vannet i andre slangen, som av tyngdekrafta presses ned. Det samme gjelder i mitt åpne system, nettohøyden er null, selv om vannet løftes ca 1 m fra bøtta opp til cpu.

Dersom du har både alu og kobber i kontakt med vannet får du korrosjon uansett..

* Joda, men hvis du ikke har radiator, kan du kjøre åpen krets uten korrosjon med alu-blokk.

* Slike pumper bør du kansje ha hvis du driver med peltier og er ute etter overklokkingskapasitet, for ditt bruk tror jeg det blir overkill. 1048 er forsåvidt også overkill. Ei lita akvariepumpe med 1/4" slangetilkoblinger (samme som koolance) til 3-400 kr fra ei lokal akvariesjappe vil duge bra. Det blir kaldt nok! Små akvariepumper må som regel senkes ned i vann, de kan ikke stå fritt.

-GPU/Chipset blokk blir garantert Koolance,

* Du trenger egentlig ikke det, du kommer langt med å ta av viftene, planslipe, og legge på kvalitetsgoop. Ytelsesmessig er jo vannkjøling suverent, men det er ikke nødvendig hvis du ikke vil overklokke mye.

* Og: Jeg vil advare deg mot å kjøre psu helt uten vifte. Det innebærer visstnok en viss eksplosjonsfare. Jeg ville hatt (og har) ei vifte gående på 5 volt.

En mulighet er å lage ei kjøleblokk selv og vannkjøle psu med den. De aktuelle delene er de med kjøleribber skrudd på. Det burde gå fint med ei enkel metallblokk med noen vannkanaler inni, og noen hull der de varmeproduserende delene kan skrues fast. Da må man først lodde dem av printkortet og lodde på forlengelsesledninger.

Lykke til, ihvertfall.

mvh

Are-Harald

Lenke til kommentar

Dårlig?? -Jeg har hørt mange argumenter mot den, men sjelden at den er dårlig. Swiftech -kjølesettet- er kanskje dårligere enn andre - kjølesett-.

* Swiftech-blokka har veldig liten kontaktflate mellom metalldelen som er i kontakt med cpu, og vannet. Kobberblokka er jo helt flat. Ei blokk med tunneler i sikksakk yter bedre.

Tung? -Alt innen kjøling er tungt, har Silverado nå, den er ingen lettvekter den heller.. Men jeg ser poenget ditt. Kontringen min blir å trekke frem den OVERLEGNE festemekanismen som blokka har...

* Den trenger en slik festemekanisme, fordi den er tung.

Det at det er en kobberblokk med *plast* topp trekker ned ganske kraftig...

* Så lenge toppen og bunnen ikke er en og samme metalldel, tror jeg det spiller fint liten rolle varmemessig om delen over er av metall eller plast. Plast er lettere, og du vil også kunne holde øye med korrosjonsutviklingen.

* Med mindre du skal lage dusj-kjøler, er ikke dette noe problem. Det kan være 10 meter høydeforskjell, det blir jo 20 m ledning, men samtidig som vannet må presses opp, blir det også dradd med av vannet i andre slangen, som av tyngdekrafta presses ned. Det samme gjelder i mitt åpne system, nettohøyden er null, selv om vannet løftes ca 1 m fra bøtta opp til cpu.

Dersom du har både alu og kobber i kontakt med vannet får du korrosjon uansett..

* Joda, men hvis du ikke har radiator, kan du kjøre åpen krets uten korrosjon med alu-blokk.

* Slike pumper bør du kansje ha hvis du driver med peltier og er ute etter overklokkingskapasitet, for ditt bruk tror jeg det blir overkill. 1048 er forsåvidt også overkill. Ei lita akvariepumpe med 1/4" slangetilkoblinger (samme som koolance) til 3-400 kr fra ei lokal akvariesjappe vil duge bra. Det blir kaldt nok! Små akvariepumper må som regel senkes ned i vann, de kan ikke stå fritt.

-GPU/Chipset blokk blir garantert Koolance,

* Du trenger egentlig ikke det, du kommer langt med å ta av viftene, planslipe, og legge på kvalitetsgoop. Ytelsesmessig er jo vannkjøling suverent, men det er ikke nødvendig hvis du ikke vil overklokke mye.

* Og: Jeg vil advare deg mot å kjøre psu helt uten vifte. Det innebærer visstnok en viss eksplosjonsfare. Jeg ville hatt (og har) ei vifte gående på 5 volt.

En mulighet er å lage ei kjøleblokk selv og vannkjøle psu med den. De aktuelle delene er de med kjøleribber skrudd på. Det burde gå fint med ei enkel metallblokk med noen vannkanaler inni, og noen hull der de varmeproduserende delene kan skrues fast. Da må man først lodde dem av printkortet og lodde på forlengelsesledninger.

Lykke til, ihvertfall.

mvh

Are-Harald

Lenke til kommentar

Quote:

Du quoter tekst med BBcode. For å quote skriver du slik:

Eller så kan du bare trykke på det lille ikonet som heter "sitat" som du finner nederst på hvert eneste innlegg! :lol:

Oh my GOD, they killed KENNY!!!!

YOU BASTARDS !!!!

[ Denne Melding var redigert av: Kenny000 på 2002-01-19 14:40 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-19 14:38, Kenny000 skrev:

Eller så kan du bare trykke på det lille ikonet som heter "sitat" som du finner nederst på hvert eneste innlegg!
:lol:

*blush* Fortjener vel nesten at noen hadde slengt en RTFM i trynet på meg, snilt at ingen gjorde det!! :smile:

Er det noen meninger om den strømforsyninga til Zalman da? -Er virkelig i tvil når det gjelder psu'en!

Kjell-Edmund

Lenke til kommentar

Quote:

Eller så kan du bare trykke på det lille ikonet som heter "sitat" som du finner nederst på hvert eneste innlegg!
:lol:

Sant, selv bruker jeg den omtrent alltid, men sitat knappen er farlig. Det virker faktisk som om noen ikke VET at man kan quote via BBcodes. Ekstremt mange trykker på sitat uten å kunne litt om hvordan og hvorfor man skal quote. Som et resultat av dette så quoter folk alt for mye, dem stykker ikke opp teksten og dem quoter quota tekst. Tre feil som er irriterende.

Derfor bør folk i tillegg til å bruke sitat knappen også bruke quote taggen selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...