Harald Husum Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg diskuterer islam vs. kristendom (som et underemne til Palestina/Israel-konflikten) med en ganske hjernevasket, men urovekkende belært kristen-fundamentalist om dagen. Om noen vil sjekke; se diskusjonene i gruppen "The Truth about Mads Gilbert" på Facebook. I den anledning trenger jeg eksempler på immoralitet og/eller hatefullhet i bibelsitater. Help me anyone? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Nå er jo jeg ikke helt sikker, men det finnes kvinne diskriminering et sted i den boken. Jeg vet ikke om det er mer enn Paulus sine tvetydlige meninger, men det tror jeg det er. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Gjelder dette kun NT? Sjekk http://skepticsannotatedbible.com Lenke til kommentar
Harald Husum Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 Nei, egentlig både GT og NT, men takk for linken Lenke til kommentar
Joystick211 Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg mener at det blant annet finnes passasjer om at blant annet homofile skal steines i hjel i bibelen. Skal se om jeg klarer å finne ut hvilke vers det er snakk om. Lenke til kommentar
alfred97 Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg mener at det blant annet finnes passasjer om at blant annet homofile skal steines i hjel i bibelen. Skal se om jeg klarer å finne ut hvilke vers det er snakk om. Tja, det gjelder vel ikke nødvendigvis alle homofile, men alle som praktiserer homofili. I 3Mos 20:13 står det: Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem. Lenke til kommentar
Joystick211 Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg mener at det blant annet finnes passasjer om at blant annet homofile skal steines i hjel i bibelen. Skal se om jeg klarer å finne ut hvilke vers det er snakk om. Tja, det gjelder vel ikke nødvendigvis alle homofile, men alle som praktiserer homofili. I 3Mos 20:13 står det: Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem. Se der var den. Du har selvsagt rett i at det er praktiserende homofile som ifølge bibelen skal steines. Og i historien om jødenes flukt fra Egypt er kanskje litt lite moralsk også? Spesielt det med at gud drepte Egypterenes førstefødte? Lenke til kommentar
Serjiously Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Fra femte mosebok: Den som har fått steinene knust eller det mannlige lem skåret opp, skal ikke ha adgang til Herrens menighet. 2 Den som er født i blandet ekteskap, skal ikke ha adgang til Herrens menighet. Selv ikke etterkommerne i tiende ledd kan være med i menigheten. 3 Ingen ammonitt eller moabitt skal ha adgang til Herrens menighet. Selv ikke etterkommerne i tiende ledd kan noen gang være med i menigheten. Vet ikke om det er immoralsk, men urettferdig er det i alle fall. Også det med at ulydige barn skal steines og sånt, og det at gud dreper vilt om seg i GT. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Tja, med med når alle jødene skulle ta over israel og jorde det med å utslette ALLE, med unntak av damer som kunne voldtas Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Spørsmålet er vel om mennesker er helt uskyldige vesener som aldri gjør noe galt, og at derfor all slags straff og dom mot dem er feil eller ikke. Dersom man tar bort begreper som synd og "ondskap" fra bildet og behandler bibelen ut fra dagens moralske synspunkt og heller tar i bruk sunn fornuft, så er det jo ikke så mye som henger på greip. Men hvis man teoretisk sett tenker seg at det er noe som heter synd og at dette er noe som fører folk til evig fortapelse, så får man kanskje tanken om at noe må gjøres med dette. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Spørsmålet er vel om mennesker er helt uskyldige vesener som aldri gjør noe galt, og at derfor all slags straff og dom mot dem er feil eller ikke. Dersom man tar bort begreper som synd og "ondskap" fra bildet og behandler bibelen ut fra dagens moralske synspunkt og heller tar i bruk sunn fornuft, så er det jo ikke så mye som henger på greip. Men hvis man teoretisk sett tenker seg at det er noe som heter synd og at dette er noe som fører folk til evig fortapelse, så får man kanskje tanken om at noe må gjøres med dette. Men dette "noe" er jeg sikker på at ikke er bibelen eller den kristen tro... Det løser ikke end dritt om så alle begynte å tro på dette i marra.... Eller på noen annen gudetro for den sakens skyld. Til det er den såkalte "moralen" og de såkalte "syndene" i dagens gudetro ikke bare utdaterte, men også temmelig forvridde, umoralske og unaturlige i dagens samfunn.. Det passer rett og slett ikke inn i samfunnets moral med en moral som vil at vi skal steine homoer, kappe av seg hånden som leder deg til synd og de andre forvaklede påbudene i den kristne bibel, og enda verre er de i den muslimske "bibel".... Sorry, men din tro er utdatert og må fornyes hvis den skal bli noen hit i dagens samfunn (tviler på at den noengang blir det igjen da, med mindre den påtvinges folk...) . Noen kristne forsøker å "fornye" den ved å hive ut disse sinnsvake påbudene og la være å tro på store deler av biblen, men den er der fremdeles, med all sin forvaklede moral og unaturlige synder osv osv osv, så jeg tror ikke det hjelper... Endret 12. januar 2009 av RWS Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Vil anbefalle å lese Jobs bok i bibelen. Den er ganske relevant for denne diskusjonen. Job var en rettferdig mann som mistet alt han hadde og ble utsatt for enorme lidelser. Og så er resten av boken en dialog om hva han mener Gud har gjort galt, men i slutten av boken ender han hvertfall opp med å trekke tilbake alle anklagene sine, simpelten fordi han ikke forstår hvem Gud er i det hele tatt, og heller ikke hva det er Gud gjør eller tenker. I Jesaja står det: 8 For mine tanker er ikke deres tanker, og deres veier er ikke mine veier, lyder ordet fra Herren. 9 Som himmelen er høyere enn jorden, er mine veier høyere enn deres veier og mine tanker høyere enn deres tanker. Så poenget er altså denne "Gud er uransakelig" som så mange irriterer seg grønne over. Det er ikke til å legge skjult på at verden er et forferdelig sted. GT bare setter ord på alt dette. Gud er den samme dengang som han er i dag. Fremdeles dør det barn, fremdeles sulter det folk ihjel, fremdeles skjer det alt mulig slags ondskap uten at han griper inn. Sett med mennesklig fornuft så er det ingen sammenheng i noe av dette. Med mennesklig fornuft så er verden meningsløs. Med mennesklig fornuft så kan Gud umulig være god. Så da er altså konklusjonen at enten 1)er Gud ond eller så 2)er han god, men vi forstår han bare ikke. Lenke til kommentar
Joystick211 Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Vil anbefalle å lese Jobs bok i bibelen. Den er ganske relevant for denne diskusjonen. Job var en rettferdig mann som mistet alt han hadde og ble utsatt for enorme lidelser. Og så er resten av boken en dialog om hva han mener Gud har gjort galt, men i slutten av boken ender han hvertfall opp med å trekke tilbake alle anklagene sine, simpelten fordi han ikke forstår hvem Gud er i det hele tatt, og heller ikke hva det er Gud gjør eller tenker. I Jesaja står det: 8 For mine tanker er ikke deres tanker, og deres veier er ikke mine veier, lyder ordet fra Herren. 9 Som himmelen er høyere enn jorden, er mine veier høyere enn deres veier og mine tanker høyere enn deres tanker. Så poenget er altså denne "Gud er uransakelig" som så mange irriterer seg grønne over. Det er ikke til å legge skjult på at verden er et forferdelig sted. GT bare setter ord på alt dette. Gud er den samme dengang som han er i dag. Fremdeles dør det barn, fremdeles sulter det folk ihjel, fremdeles skjer det alt mulig slags ondskap uten at han griper inn. Sett med mennesklig fornuft så er det ingen sammenheng i noe av dette. Med mennesklig fornuft så er verden meningsløs. Med mennesklig fornuft så kan Gud umulig være god. Så da er altså konklusjonen at enten 1)er Gud ond eller så 2)er han god, men vi forstår han bare ikke. Hvordan kan vi kalle ham god hvis han ikke forhindrer ondskap i å skje? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Hvordan kan vi kalle ham god hvis han ikke forhindrer ondskap i å skje? Det kan jo forklares ut fra hans tålmodighet, nåde og kjærlighet. En dom over alle menneskers gjerninger er det gjort klart at det vil komme, og da vil ikke de som har gjort ondt få belønning for det. Men i mellomtiden så kan denne tålmodigheten være en årsak til at selv de som gjøre onde ting ikke blir straffet med en gang, men at de får en sjangse til å vende om og å gjøre det gode istedenfor. Det er hvertfall sånn jeg har forstått bibelen. Men fremdeles vil jo det være problemer med forklaringen, f.eks. ved å trekke inn at Gud vet alt, men det igjen kan jo debatteres ved å ta i bruk begrepet "fri vilje". Lenke til kommentar
Joystick211 Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Hvordan kan vi kalle ham god hvis han ikke forhindrer ondskap i å skje? Det kan jo forklares ut fra hans tålmodighet, nåde og kjærlighet. En dom over alle menneskers gjerninger er det gjort klart at det vil komme, og da vil ikke de som har gjort ondt få belønning for det. Men i mellomtiden så kan denne tålmodigheten være en årsak til at selv de som gjøre onde ting ikke blir straffet med en gang, men at de får en sjangse til å vende om og å gjøre det gode istedenfor. Det er hvertfall sånn jeg har forstått bibelen. Men fremdeles vil jo det være problemer med forklaringen, f.eks. ved å trekke inn at Gud vet alt, men det igjen kan jo debatteres ved å ta i bruk begrepet "fri vilje". Så du sier at på grunn av fri vilje så har ikke Gud makt til å forhindre oss i å gjøre ondskapsfulle ting? Er han da allestedsværende? Eller har han ingen vilje til å forhindre oss i å gjøre ondskapsfulle ting? Da er han ikke god. Er det å dømme syndere til evig fortapelse etter døden et uttrykk guds tålmodighet, nåde og kjærlighet? Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Gamle testamenet har noen perler. 2 Kings 2 2:23 And he went up from thence unto Bethel: and as he was going up by the way, there came forth little children out of the city, and mocked him, and said unto him, Go up, thou bald head; go up, thou bald head. 2:24 And he turned back, and looked on them, and cursed them in the name of the LORD. And there came forth two she bears out of the wood, and tare forty and two children of them. Gud sender to hunbjørner som dreper 42 barn fordi de kalte en mann for skalleper... 2 Kings 6 6:28 And the king said unto her, What aileth thee? And she answered, This woman said unto me, Give thy son, that we may eat him to day, and we will eat my son tomorrow. 6:29 So we boiled my son, and did eat him: and I said unto her on the next day, Give thy son, that we may eat him: and she hath hid her son Ja dette var ganske selvforklart.... Deuteronomy 22 22:5 The woman shall not wear that which pertaineth unto a man, neither shall a man put on a woman's garment: for all that do so are abomination unto the LORD thy God. Transversitter er tydeligvis en abominasjon for Gud. 22:22 If a man be found lying with a woman married to an husband, then they shall both of them die, both the man that lay with the woman, and the woman: so shalt thou put away evil from Israel. 22:23 If a damsel that is a virgin be betrothed unto an husband, and a man find her in the city, and lie with her; 22:24 Then ye shall bring them both out unto the gate of that city, and ye shall stone them with stones that they die; the damsel, because she cried not, being in the city; and the man, because he hath humbled his neighbour's wife: so thou shalt put away evil from among you. 22:25 But if a man find a betrothed damsel in the field, and the man force her, and lie with her: then the man only that lay with her shall die. Lurer på om utroe kristene leste dette verset før de begikk handlingen. 22:28 If a man find a damsel that is a virgin, which is not betrothed, and lay hold on her, and lie with her, and they be found; (22:28-29) If a man rapes an unbetrothed virgin, he must pay her father 50 shekels of silver and then marry her. 22:29 Then the man that lay with her shall give unto the damsel's father fifty shekels of silver, and she shall be his wife; because he hath humbled her, he may not put her away all his days. Hvis en kvinne blir voldtatt av en mann, må mannen betale 50 sølvpenger til faren, og dretter gifte seg med kvinnen, de kan aldri skille seg igjen. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Men hvis man teoretisk sett tenker seg at det er noe som heter synd og at dette er noe som fører folk til evig fortapelse, så får man kanskje tanken om at noe må gjøres med dette. Men hvorfor skulle handlingene i dette livet ha noen betydning etter døden? Det er ikke til å legge skjult på at verden er et forferdelig sted. GT bare setter ord på alt dette. Gud er den samme dengang som han er i dag. Fremdeles dør det barn, fremdeles sulter det folk ihjel, fremdeles skjer det alt mulig slags ondskap uten at han griper inn. Forskjellen på nå og da er at Gud sjøl (ifølge GT) hjalp kraftig til med død da han blant annet tok livet av ALLE menneskene på jorda bortsett fra åtte. En dom over alle menneskers gjerninger er det gjort klart at det vil komme, og da vil ikke de som har gjort ondt få belønning for det. Men i mellomtiden så kan denne tålmodigheten være en årsak til at selv de som gjøre onde ting ikke blir straffet med en gang, men at de får en sjangse til å vende om og å gjøre det gode istedenfor. M.a.o. Jeg kan havne i helvete for å spise reker og krabber, men jeg kommer til himmelriket hvis jeg aksepterer Jesus, på samme måte som en hensynsløs massemorder kan komme til himmelriket hvis han bare aksepterer Jesus som menneskehetens frelser. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Moralske feil i bibelen: Slaveri er tillatt -- både i det nye og det gamle testamentet Voldtekt av ugifte kvinner er en god måte å gifte seg på -- både i det nye og det gamle testamentet Lenke til kommentar
RWS Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Så ser du ei fin dame du bare MÅ ha så er det bare å voldta henne og vips, dere er gift... Skillsmisse sier du? Enkelt, bare å peke på henne og si hun er heks og vips, du er skilt! Enkelt, rimelig og greit.. NESTE!! "It's a mans world" som de sier i Cubus reklamen og den går vel for de fleste religioner tror jeg, der mannen er først, så kvinnen.... Nå har kvinner kjempet til seg retten til likestilling her i landet så dette har aldri vært noe stort problem for de fleste som lever i dag, men det er ikke SÅÅ lenge siden kvinner ikke hadde stemmerett eller lov til å si noe i forsamlinger ELLER måtte dekke seg til for at svake menn ikke skulle bli fristet til å voldta dem... Det virker nesten som de godeste kristne ikke akkurat var noen kuse magneter før i tiden og derfor måtte finne på dette får å få seg noe... I de fleste eldre religioner ble mann og kvinne likestillet i en større grad, for det var tross alt KUN de som kunne føde barn... Det er drøssevis med moralske feil i bibelen.... men verre å få de som tror på disse skjevhetene til å se dem og innrømme at de fleste av "syndene" det snakkes om i bibelen ikke er synd i det hele tatt..... og i dagens samfunn er vi gudskjelov smartere enn disse forvridde "moralene" i bibelen... og DET skal vi jammen være glade for, for eller hadde vi blitt straffet for de dummeste ting... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå