Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

straff for og laste ned?


uskyldig212

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder å stoppe ulovlig nedlasting går politiet mer for de som laster opp. På torrent sider finner du jo "merkenavn" med hensyn til hvordan kvalitet og sånn det er. Det er disse de først går mot.

 

Når det gjelder det å laste ned er jeg ikke helt sikker på hvordan reglene er. Hørte en gang fra en lærer i musikk at vi skulle gå hjem og laste ned sangen. Jeg reagerte litt på hvordan han ord la seg, så jeg spurte. Og da sa han at det var lovlig. det er vel 3-4år siden nå.

 

Men en ting jeg er sikker på er at du kan dele musikken med venner av deg, men du kan ikke gjøre det med ukjente. La oss si du spiller musikk høyt fra en russebil på et russetreff vil du bryte reglene og da kan orginisasjonen TONO komme inn i bildet.

 

Om TONO

 

 

TONO er et andelsselskap, stiftet i 1928, som eies og drives av sine medlemmer; komponister, tekstforfattere og musikkforlag. Selskapet forvalter fremføringsrettigheter for musikkverk i Norge. Forvaltningen av de mekaniske rettighetene overdrar TONO videre til NCB (Nordisk Copyright Bureau).

 

Gjennom forvaltningsavtalen overdrar opphavsmannen disse rettighetene til TONO.

TONO representerer komponister, tekstforfattere og musikkforlag og har i dag over 18.000 medlemmer. Gjennom gjensidighetsavtaler med tilsvarende selskaper i andre land forvalter TONO i praksis hele verdensrepertoaret.

 

TONO innkasserer vederlag ved kringkasting og annen offentlig fremføring av musikk. Disse pengene fordeles deretter til rettighetshaverne i de fremførte verkene.

 

 

Lenke til kommentar
Når det gjelder det å laste ned er jeg ikke helt sikker på hvordan reglene er. Hørte en gang fra en lærer i musikk at vi skulle gå hjem og laste ned sangen. Jeg reagerte litt på hvordan han ord la seg, så jeg spurte. Og da sa han at det var lovlig. det er vel 3-4år siden nå.

 

 

Spørs litt på hvordan sang det var og hvor dere fikk beskjed om å laste den ned fra. En del er lovlige, men flesteparten er ulovlige.

Lenke til kommentar

Det er opplasterne som gjør drittjobben og det er de som eventuelt får straffen. Om akkurat du slutter å laste ned har ikke så mye og si, men hvis en storopplastere slutter med det, er det verre/bedre spørs hvordan du ser på det. Kan tenke meg en del opplastere har sluttet med nettopp dette etter hva de hørte hva som skjedde med Pitbull Terje-fyren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...