iNtensimilla Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Hei. Jeg vurderer nå å kjøpe meg en sykkel til mellom 3-6000 kr. Tenkte meg en sykkel som generelt skal bli brukt som fremkomstmiddel og i tillegg for trim. Har dårlig erfaring med sykler jeg har hatt igjennom årene, det har alltid vært problemer.. Har alltid elsket å sykle, men har ikke hatt sykkel på noen år nå som siste sykkelen ble ødelagt, og jeg har hatt en moped å bruke i steden. Nå skal mopeden selges, og jeg lurer på å kjøpe meg en sykkel som jeg kan bruke som fremkomstmiddel frem til jeg får billappen. I tillegg tenkte jeg som sagt å starte og sykle lange turer innimellom for å få trim. Men det jeg er usikker på, er om jeg skal tørre å kjøpe ny sykkel igjen. For 4 år siden eller noe kjøpte jeg meg en Haro V2, etter en liten stund startet problemene. Det startet med fuskete gir, så endte det med ødelagt krank arm som løsnet under kjøring(kjørte ganske hardt på den tiden, med hopping osv) Så fikk jeg en ny krank arm på, men denne datt av etter enda et par uker. Så fikk jeg en Merida Keystone, og det samme skjedde på denne, krankarmen løsnet og ble deformert. Er det kun min måte å sykle på som har gjort at krankarmene har falt av? Eller er de av dårlig kvalitet på de billigere sykkelene? Kan jeg regne med at krankarmen holder på neste sykkel hvis jeg ikke hopper og herjer, hvis jeg kjøper en sykkel til 3-6000 og jeg veier 100 kg? Er redd for at det samme skal skje igjen, og at sykkelen kun blir stående. Jeg lurer også på dette med gir, jeg har kun hatt Shimano Altus, Acera, Deore osv. Er det noe vits i å gå for LX eller XT? Har lyst på gir som ikke fusker og som tåler at jeg bruker de Er det i det hele tatt noe vits i å tenke på en sykkel til ca 3000 kr når jeg er en tung kar på 100 kr? Noen tips/anbefalinger av noen billige og bra sykler? Lenke til kommentar
kdog Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 En sykkel er ikke vedlikeholdsfri. Faller krankarmene av er det bolter/muttere som har løsnet. "Hoppete" gir kommer når det er på tide å bytte kjede/kassett, ikke når det er på tide med ny sykkel. Skal du virkelig kjøpe enda en billigsykkel etter å ha "brukt opp" to på fire år?! Kan de ikke repareres? Lenke til kommentar
iNtensimilla Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Har fortsatt Merida Keystone sykkelen stående i garasjen, men føler at det kommer til å bli for mange utgifter at det ikke vil lønne seg.. Hvor mye må jeg regne med å betale for en krankarm? Lenke til kommentar
kdog Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Sjekk med et verksted om hva de tror. Du trenger ikke levere den, men bare ta den med og spør om et overslag. Jeg er nesten sikker på at Meridaen din har firkant-aksling. Vanlig bolt holder krankarmen på plass, ikke behov for annet enn en koppnøkkel i rett størrelse. http://www.cyclecomponents.no/cgi-bin/air_...&artgrp=181 Du kan få et krankparti(!) med drev til 300kr. En 3000-kroners sykkel er nok ikke laget for at en på 100kg skal hoppe og herje, men gjør du det like vel, bør du kunne mekke litt uten å sette den på verksted. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg lurer også på dette med gir, jeg har kun hatt Shimano Altus, Acera, Deore osv. Er det noe vits i å gå for LX eller XT? Har lyst på gir som ikke fusker og som tåler at jeg bruker de Er det i det hele tatt noe vits i å tenke på en sykkel til ca 3000 kr når jeg er en tung kar på 100 kr? Deore og LX holder i massevis til vanlig sykling og trim, så lenge man er opptatt og god funksjon og ikke nødvendigvis vekt. De fleste sykler (MTB) av en viss kvalitet i dag kommer som regel med en LX / XT kombinasjon. Du får som regel det du betaler for, og du får desverre ikke stort for 3000 kroner i dagens marked, med mindre du er heldig å finne et godt tilbud på 2008 modeller. Lenke til kommentar
magiQ Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Ang. gir, så sykler jeg med deore på både landeveis- og terrengsykkel. Er ganske fornøyd med det, og har ikke funnet noen feil med det. Deore og XT er nesten ikke forskjellige. Etter det jeg har hørt er at XT er bittelitt grann lettere. Men jeg har ikke merket noe forskjell på Deore og XT på vekt. Kjøpte meg Deore her i høst på terrengsykkelen, da hele XT giret ble ødelagt (litt for hard kjøring ). Gadd da ikke kjøpe XT som koster dobbelt så mye som Deore, og med en ikkemerkbar vektforskjell. Endret 15. januar 2009 av Liiland Lenke til kommentar
pertm Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Jeg ville gå for en sykkel fra en lokal butikk, helst en som har verksted, slik at du kan komme å klage om noe går galt og få det fikset. Når det gjelder gir ikke gå for dårligere enn Deore. Jeg kjøpte selv ny sykkel og er en del tyngre enn trådstarter og fryktet at ting kunne gå galt. Tidligere har jeg knekt krankarmen 2 ganger på sykler, men det eneste som hendte nå var eiker som kneker. Fikk etterhvert byttet bakhjulet med flere & sterkere eiker men nå for ikke mange dagene siden kank en ny eike. Lenke til kommentar
ecolized Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 vis du skal sykle hardt må du ha spesialbygde sykler. å når du kjøper ny sykkel vil jeg anbefale at du skrur til kranke armene jevnlig,å vis du skal hoppe å greier kan du bare fjerne hele gir dritten... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå