Erren Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Hei sann! Til jul fikk jeg en Gibson Angus Young Signature Humbucker som skal inn i min litt crazy Epiphone SG som det siste jeg gidder å gjøre med den før jeg kjøper meg en Jazzmaster. Men jeg fikk bare Humbuckeren! Den har lange ledninger og alle skruer og sånn, så det er greit, men det fulgte ikke med noe koblingsskjema, og det er første gang jeg setter inn en humbucker, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal starte. Er det noen standardgreier her? Dette er informasjonen om humbuckeren(engelsk): With enamel-coated wire, special Alnico V magnet, and matched coils, the Gibson Angus Young Signature humbucker provides a one-two combination of vintage-style punch and ripping tone that will sear through almost anything. Bridge position. Comes with four conductor wiring for series/parallel/split coil variations. Wax potted twice to eliminate unwanted microphonics. Jeg har loddebolt og loddetinn for elektronikk. Og gitaren er altså en Epiphone Goth SG, har ikke rørt humbuckerne før. Bilder kommer på rappen om det er nødvendig. Takker så meget for svar! Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Det enkleste er vel å finne ledningene som kommer fra den pickupen som sitter der fra før, ta vekk en og en, og lodde på tilsvarende ledninger fra den mye pickupen? Er det nødvendig å fjerne flere ledninger samtidig, er det en fordel å ta noen bilder, samt å skrive ned hvilke ledninger man fjerner. "Standard" er det nok dårlig med. Det er ikke slik at alle pickupfabrikanter bruker de samme fargekodene på ledningene, og en pickup kan ha alt fra to til fem- seks ledninger ut fra seg. En liten trøst kan kanksje være at det ikke er mulig å ødelegge noe, det verste som skjer er at det ikke blir lyd. Bilder hjelper veldig, da skal du få bedre hjelp. Endret 12. januar 2009 av CastorFiber Lenke til kommentar
Erren Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Tusen takk for meget kjapt svar. Her er bilder av humbuckeren jeg skal sette inn, hvordan det ser ut bak bakdekselet og hvordan humbuckeren jeg har i nå ser ut. Forresten så fant jeg et slags koblingsskjema inni eska, men den var ganske godt gjemt, altså. Lå bak noe sølvfolie under humbuckeren, måtte streve littegrann for å få det ut. Det er i svart-hvitt, og hviser fire forskjellige måter å koble på, ser det ut som. "Standard Humbucker Operation, Coil Tap/Humbucking Switching, Series/Parallel Switching, Vintage Two Conductor Wiring". Nye humbuckeren: http://img523.imageshack.us/my.php?image=img3457liteax7.jpg Sånn det ser ut under bakdekselet: http://img510.imageshack.us/my.php?image=img3461litesi4.jpg Gamle humbuckeren: http://img523.imageshack.us/my.php?image=img3463litedc9.jpg EDIT: Den gamle humbuckeren var bare festet med to ledninger som begge gikk i en av de fire grå rundingene. Den nye humbuckeren har fire ledninger. i r liek wtf. Som sagt fant jeg en lapp med fire forskjellige skjemaer der det er forklaringer på hvilke ledninger som går hvor. Kan det hjelpe noen med å si meg hvor hvilke går? Endret 12. januar 2009 av Hippie-Erlend Lenke til kommentar
Marius Fjeld Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Hva er dette? Har du malt en regnbue tvers over GOTH SGen din? +1 Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Skal du koble opp på noen andre måter enn "standard" humbucker operation, må du inn med ekstra brytere, eller skifte ut en av potmeternene med et potmeter med innebygget bryter. Det er ikke lett å se på bildet ditt, men det er slik at to av ledningene fra humbuckeren skal bare være koblet sammen. Er to loddet sammen nå? Hvis de er det, så bare sett på litt tape. De to andre ledningene skal kobles tid der de to ledningene fra den gamle går. Den ene er trolig sort. Finner du den bruksanvisningen på nettet, så kan jeg gå mer i detaljer. Da vil du få standard humbuckeroppkobling, slik som nesten alle humbuckere er koblet opp. Lenke til kommentar
Erren Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 Ja, jeg skal bare ha helt standard oppkobling. Det er to stykker som er tvunnet sammen, også er det tre som er løse. Men de to som er tvunnet sammen har veldig godt sammentvunnet bust, men de er ikke lodda. Men det stod i beskrivelsen at det fulgte med 4 ledninger, så jeg antok de talte som en. Slik ser ledningene på den nye humbuckeren ut: http://img101.imageshack.us/my.php?image=img3481litehe9.jpg Slik ser ledningene på den gamle ut på nært hold: http://img101.imageshack.us/my.php?image=img3486litear4.jpg Og slik ser de ut litt mer på avstand med piler der de er festet: http://img266.imageshack.us/my.php?image=img3487liteyn2.jpg Igjen takk for svar, si ifra om du vil ha bilder fra andre vinkler eller noe. Jeg har ikke noe speilreflekskamera for hånden, så tar bilder med min mors kompaktkamera, og da er det vanskelig å ta gode detaljbilder uten blitz. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Det der duger. Siden du sier du ikke skal ha standard oppkobling, vet jeg jo ikke hvordan du vil koble, og da kan jeg ikke hjelpe. Det er bedre å gi så mye info som mulig, i stedet for så lite som mulig.. Ledningene har følgende funksjon, fra venstre mot høyre: Ledning uten strømpe- Jord. Kan loddes sammen med den sorte, som også er "minus" og dermed jord på pickupen. Tilsvarer ledningen til venstre på bildet med de grønne pilene. Rød- "live" fra pickupen. Tilsvarer den hvite fra pickupen du har nå, til høyre på bildet med de grønne pilene. Hvit/grønn- kan brukes ved fase/coilsplit og slikt. Skal du ikke ha det, lodd dem sammen og isoler. Originalpickupen mangler disse to. Sort- jord på pickup. Se "ledning uten strømpe". Dette er jeg ganske sikker på. Skal du ha flere funksjoner, er det like greit at du følger koblingsskjemaet som fulgte med. Nå vet du hva ledningen skal brukes til. Endret 12. januar 2009 av CastorFiber Lenke til kommentar
Erren Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 Vel, jeg det var litt vanskelig å gi informasjon, jeg vet jo ikke hva som er hva eller hva ting kalles. Spurte jo om det var noen standard-greier eller ikke i første post, jeg er n00b på det her. Men i følge det skjemaet som fulgte med ser det ut som om jeg vil ha standard oppkobling, og det skrev jeg også i forrige innlegg. Men får ta å fikse det i morra, så får vi se om det virker. Når du skriver at jeg skal isolere de sammentvunnede ledningene, mener du da at jeg skal lodde dem sammen, og så surre teip rundt? Takk for hjelpen! Håper dette setter seg så jeg slipper å spørre like mye neste gang. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Var ikke meningen å virke sur, altså. Og så ser jeg at jeg har lest feil. Trodde et øyeblikk du ville pøse på med colisplit og fasevending.Beklager. Skal du ha standard oppkobling, lodder du sammen den hvite og grønne og isolerer med litt tape. De skal ikke kobles til noe annet enn hverandre. Så lodder du sammen den uten strømpe og den sorte, og kobler de til venstre på "pilbildet", og den røde på den høyre pilen. Lykke til! Lenke til kommentar
Erren Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Da er alt ferdig lodda og skrudd sammen, og jeg har satt på nye strenger. Gitaren låter helt sjukt mye bedre nå! Veldig tøff og mer fyldig lyd, mer dybde og mer power. Tusen takk for hjelpen, Castor, du er virkelig forumets gitargud! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå