cassac Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Hei. Jeg har lekt litt rundt med forskjellige handlekurver skal poste de når jeg har funnet en _jeg_ tror passer (som da mest sannynlig vil være feil... hehe) men lurer på om noen av dere litt mer smarte der ute har lyst til å hjelpe meg å velge riktig utstyr. Har skrevet litt rundt hva jeg ønsker å benytte den til på http://avforum.no/forum/diy-htpc-konstruks...tml#post1098019. Så langt ser det ut til at Linux MCE er softwaren som vil passe ønsket mitt best, men tar gjerne imot andre forslag på dette også. Skal altså styre TV i stue, prosjektor i stue og tv på soverom. Samtidig i stuen skal jeg styre en gammel 5.1 JVC reciver (vil bli byttet ut senere men ønsker ikke bruke penger på det nå). Jeg vil styre forskjellige lysscener utifra hva jeg gjør (samtidig som jeg ønsker å overstyre dette fra vanlige X10 bryter om ønskelig). Alt lys i leiligheten er koblet til X10 enheter (for det meste LW12). Jeg har også en PS3, hadde det vært en fin måte å inkludere denne hadde det vært kjekt. Setter pris på all hjelp! Mvh Chris Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Her har du et forslag. Nvidia er det beste valget for linux (ATI driverene er dårlige). Nvidia har kommet med hardware akselerasjon (VPAU) av HD, som er støttet av det integrerte skjermkortet. Filmer som ikke er støttet av VPAU klarer CPUen å dekode uten problemer. Begir meg ikke inn på X10 oppsettet, virker som du har mer kontroll enn meg her Som satelitter ville jeg brukt disse: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3478 (klippet litt fra en annen post) https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=83858 CPU: Intel C2D e8500 I de fleste tilfeller er Intel Core 2 Duo bedre enn core 2 quad for en HTPC. Den bruker mindre strøm og utvikler mindre varme. Codecs som ffdshow utnytter ikke fler enn 2 kjerner. core2 duo gir bedre ytelse i de fleste spill. Hvis du skal enkode filmer vil en quad CPU være raskere. HK Asus P5N7A-VM Det integrerte skjermkortet gir full akselerasjon av 1080p materiale. Ville kun satt inn ekstra GPU for spill. Hardisk Western Digital Green Power Western Digital lager de mest støysvake hardiskene. MinneDDR2 pc6400 gir best pris/ ytelse CPU kjøler Scythe Ninja Mini Denne CPU kjøleren passer perfekt i Antec Fusion kabinettene PSU Corsair VX 450W Corsair lager stillegående PSUer. 450W passer til dette oppsettet, hvis du skal bruke et highend grafikkort trenger du mer effekt. Kabinettvifter Kabinettviftene i Antec støyer litt, erstattet med 1000RPM vifter blir kabinettet "lydløst". Ville gått for regulerbare vifter hvis du setter inn highend grafikkort. Endret 12. januar 2009 av obergeru Lenke til kommentar
cassac Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 Først og fremst, tusent takk obergeru for at du tar deg tid Ser veldig flott ut dette, men her er det vel ikke noen TV-tunere er det det? Trenger jeg mer enn 1 kort, og en leser, eller hvordan er det? Og hvilke kort + leser fungerer i forhold til Canal Digital, og er det mulig å få integrert PS3 i dette kortet på noen måte? For da kan jeg vel i teorien sende bilder og lyd til tv'en på soverommet og spille der selv om maskinen står på andre siden av veggen i stuen? Og en ting til må jeg så opp i pris hvis jeg skal få det til å bli bra? (bare spør, hvis det går og gjøre det billigere og likevel fungere bra så er jeg ikke så opptatt av hva ting "heter" og "kan" gjøre hvis jeg ikke har brukt for det men må jeg så må jeg ) Tynnklienten må jeg se nærmere på for forstod ikke alt med en gang Takk igjen Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) PS3en er en utmerket bluerayspiller, den kan også streame fra HTPCen. Mulig du også får til å streame live tv sendinger. Siden du skal bruke linux utelukker du Digital Everywhere (som er firewire basert). Terratec Cinergy C er støttet under linux. Du trenger 2x for å se på en kanal og ta opp på en annen. Utfordringer er antall kortplasser i et mATX kabinett (4x PCI plasser). Evt kan du bruke softcam for å spare plass og penger Hvis du vil legge i mer penger kan du kjøpe lydkortet Asus Xonar 1.3 HDAV. Eller du kan bygge en tv/mediaserver i et annet rom (større kabinett flere kortplasser). Hvis du gjør dette kan du bytte ut hardisken med SSD disk, for å få den helt lydløst. Det finnes også helt vifteløse kabinetter til ca 8000 kr. Du vil ikke få mer ytelse ved å gå opp i pris. (bortsett fra på spill) Det er DVI og HDMI på hovedkortet, så du kan få bilde til både projector og tv med det samme skjermkortet. Endret 12. januar 2009 av obergeru Lenke til kommentar
cassac Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Hei igjen! På hvilken måte mener du PS3 kan streame fra HTPC'en? Ikke vært borti før. Du mener å bruke den som en tynnklient ikke sant? Det blir jo i så fall ikke mye vits da den blir ståendes i stuen under tv'en. (se bilde jeg skal prøve å legge til lengre ned). Så jeg trenger to tunere og en CAM? Men jeg kan kjøre den som software? Mente det var den som leste CD-kortet jeg? Men her har jeg bommet i timen? Trenger ikke noe bedre lydkort vil jeg tro da det bare vil bli kjørt på et gammelt 5.1 anlegg i førsteomgang. Eller du kan bygge en tv/mediaserver i et annet rom (større kabinett flere kortplasser). Hvis du gjør dette kan du bytte ut hardisken med SSD disk, for å få den helt lydløst. Det finnes også helt vifteløse kabinetter til ca 8000 kr. Eneste plassen som du ser å sette det ville jo i så fall bli i garderoben som bygges i gangen, men den blir allerede liten nok med tanke på at den skal romme varmtvannsberederen. (Fy som jeg gleder meg til det blir husprosjekt med STØRRE PLASS). Det er DVI og HDMI på hovedkortet, så du kan få bilde til både projector og tv med det samme skjermkortet. Vet du hvordan det funker med styring av dette da? Burde det da kjøres klonet skjerm eller kan man styre skjermene seperat i noe MC? Tror ikke det går i Linux MCE slik jeg har forstått i kveld/natt... men mulig jeg tar feil her for er ganske trang i øya nå Sånn til slutt så prøver jeg å legge ved en plantegning av leiligheten som er alt for liten (Edit: pga min trang til å bryte linjer, ble litt tungt å lese.) Endret 13. januar 2009 av cassac Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) På hvilken måte mener du PS3 kan streame fra HTPC'en? Ikke vært borti før. Du mener å bruke den som en tynnklient ikke sant? Det blir jo i så fall ikke mye vits da den blir ståendes i stuen under tv'en. (se bilde jeg skal prøve å legge til lengre ned). Det blir som en tynnklient ja, ser ikke noe annet behov for PS3 annet enn å spille guitarhero Så jeg trenger to tunere og en CAM? Men jeg kan kjøre den som software? Mente det var den som leste CD-kortet jeg? Men her har jeg bommet i timen? Du har forstått riktig. Det du trenger er DVB (pci)kort -> Card Interface (CI) -> CAM -> kort fra kanaldigital. Terratec Cinergy C tar opp to PCI plasser (et til DVB kortet og et til CI). Vet ikke hvordan Canal Digital har ordnet transponderene sine, men GET har alle de "intresante" kanalene på samme transponder. 1 DVB kort + 1 CAM:Du kan ta opp og se på så mange kodede kanaler samtidig som CAM'en takler (4-5 tror jeg), så lenge alle er på samme transponder. 2 DVB kort + 1 CAM: Du kan ta opp og se på så mange kodede kanaler CAM'en takler, MEN du kan se og ta opp på 2 kanaler uansett hva transponder kanalene er på. 2 DVB-kort + 2 CAM: Som over, men da kan du se ENDA flere kanaler samtidig. Nøyaktig dobbelt så mange, men bare fra 2 forskjellige transpondere samtidig naturligvis. CD har ca 20-30 transpondere (usikker) på Kabel-TV. Skulle hatt en oversikt over hva kanaler som er på hva transponder egentlig... Ble du noe klokere? Antall DVB-kort = antall forskjellige transpondere samtidig Antall CAM = antall MAX kanaler samtidig (ca 4-5 per kort tror jeg) Jeg er overbevist om at du ikke har behov for mer enn 1 cam og *kanskje* 2 DVB om du veldig ofte lagrer noe annet enn du ser på...ville dog startet med 1 kort og 1 cam hvis jeg var deg. PS: Det er alltid 1 abonnement per CAM slot, naturligvis. Vet du hvordan det funker med styring av dette da? Burde det da kjøres klonet skjerm eller kan man styre skjermene seperat i noe MC? Tror ikke det går i Linux MCE slik jeg har forstått i kveld/natt... men mulig jeg tar feil her for er ganske trang i øya nå Du må nok gjøre dette i "linux konsollet". http://en.gentoo-wiki.com/wiki/X.Org/Dual_Monitors Ikke forvent at linuxMCE er så "plug and play" som på videoen. Da må du basere deg på akkurat den hardwaren de anbefaler. Endret 13. januar 2009 av obergeru Lenke til kommentar
cassac Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Det blir som en tynnklient ja, ser ikke noe annet behov for PS3 annet enn å spille guitarhero Så jeg kan kjøre LinuxMCE på PS3? Hmm.. okei.... praktisk på en måte men vil neppe kunne festes noe pent på soverommet der tv'en skal være.. så eneste praktiske er at jeg vet jeg kan spare penger ved å bruke den... men da blir det på bekostning av kjærringa som ikke vil like den løsninga... prøver du å få oss opp mot hverandre? hehe neida... Men kjekt å vite Tror også jeg har forstått dette med TV-kort og cam's nå, må prøve å finne litt ut om transponderne til CD før jeg bygger bare så jeg vet hvor mange kort jeg trenger. Du må nok gjøre dette i "linux konsollet". http://en.gentoo-wiki.com/wiki/X.Org/Dual_Monitors Ikke forvent at linuxMCE er så "plug and play" som på videoen. Da må du basere deg på akkurat den hardwaren de anbefaler. Det du mener er at jeg skal sette opp skjermene med multi monitor oppsett og kjøre LinuxMCE server på den ene "skjermen" (TV) og Linux MCE klient på den andre? Spørs hvor godt Linux MCE takler dette da, og ikke minst hvor "sterk" maskinen må være for å "takle" det... men interessant.. Spørs jo selvklart om det vil bli dyrere å sette opp en htpc som skal takle dette og om det blir mye mer knot, eller om det er enklere å få tak på en "billig" tynn klient... men spørsmålet er jo om det blir vanskelig å få denne pent montert i taket sammen med prosjektoren, forsåvidt kan den jo stå ved siden av htpc'en i racken da...Hmmm... Vanskelig å finne gode men billige tynnklienter på det norske markedet synes jeg men mulig jeg ikke har gravd dypt nok... Legger ved et bilde av hvordan prosjektoren vil være montert inntil "lysboksene" som kommer langs veggene i taket. (skal stå over sofaen) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå