Gå til innhold

skal kjøpe mitt første speilreflekskamera

Anbefalte innlegg

Ja, jeg sammenlikner helt forskjellige segmenter. Poenget er at det er kun Pentax som kan sammenliknes med kameraer i dyrere segmenter i bygningskvalitet. Mulig at Sony A700 har metallbody og værtetting, men det er vel heller ikke så relevant i en diskusjon om entrylevel kameraer til under 5 laken, og min påstande er at sony sine entrylevel kameraer tar sikkert glimrende bilder, men er crap likevel fordi de er bygd av plastikk.

Ser du motsetningene i utsagnet ditt???? Du trekker jo inn K200 når K-m er Pentax alternativet i entry

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

K200d har værtetting og koster rundt kr 4000 med 18-55 kit objektiv.

Hva diskvalifiserer dette kameraet i klassen entrylevel?

Dette er da prismessig helt sammenliknbart med sony a 2 og 300, så nei, jeg kan ikke se at dette er motsetningsfyllt.

Jeg hadde skjønt poenget, og vært helt enig også dersom jeg hadde trekt frem k20d.....

Endret av daremedy
Lenke til kommentar

Jeg synes godt at K200D kan trekkes frem i denne sammenhengen, at Pentax også har K-m som et begynnerkamera er ingen motsigelse. K200D er tross alt innenfor den samme prisklassen (kanskje litt over de laveste begynnerkameraene). Det blir som å si at man kan ikke anbefale Nikon D60 fordi Nikon også har D40, som fremdeles er Nikon's laveste begynnerkamera.

K200D er jo nevnt som eksempel på et værbeskyttet og solid konstruert kamera. At mange ikke synes det er viktig er helt greit for meg, men da bør andre respektere at noen synes det er en viktig egenskap i et kamera, selv i nybegynnerklassen. Jeg synes det er tøv å si at fordi man er nybegynner så kan man bare kjøpe Fischer Price plastikk fordi det spiller ingen rolle. Argumenter heller for hvorfor værbeskyttelse og/eller konstruksjon ikke har betydning etter din mening, det vil ihvertfall være konstruktivt for personen som spurte om råd i denne tråden.

Jeg har ingenting i mot at det er forskjellige meninger, men jeg synes godt at de som bare avfeier andres meninger som tullete bør komme med egne argumenter og alternativer.

For min egen del så har jeg også veldig sansen for olympus E-520. Føles solid og kompakt, og vurderte det seriøst når jeg så på speilrefleks, men søkeren var en grunnene til at jeg ikke valgte Olympus (men de har noen knallgode zuiko objektiver som jeg gjerne kunne tenkt meg).

Nikon kameraer føles også solide og alle vet at Nikon produserer god kvalitet, men at de ikke hadde stabilisering i kamerahuset var en grunn til at D60/D80 falt ut for min del. Men jeg liker veldig godt grepet på D80.

Canon 450D/1000D føltes for meg som ren plastikk. Selv om jeg vet at det ikke vil skje i virkeligheten, så satt jeg med en gang med følelsen av at hvis jeg ristet Canon kameraet hardt så ville alle delene inne i kameraet falle ut. Canon 40D er i en helt annen klasse selvfølgelig og mye dyrere, men som med Nikon så ble Canon uaktuell fordi jeg syntes 40D ble for dyr og ønsket om bildestabilisering i kamerahuset.

Jeg vurderte også Sony, men fikk bare ikke den riktige følelsen for kameraene deres. Det er helt subjektivt og kan ikke brukes som et argument mot Sony av andre som skal kjøpe kamera.

Lenke til kommentar
Jeg har selv brukt mye tid på research for å kjøpr mitt første SLR. Har vært på div. kjedebutikker, fotobutikker, og lest mye på forumet her.

Mitt valg har falt på Pentax k 200d. På grunn av solid konstruksj, værbestandighet, og bildestabilisering. Man må sammenliknde med Nikon D300/700,OLympus E3 for å få samme fysiske kvalitet, og da snakker vi om kameraer som starter på 10 laken... ( k200d får du for 4lapper med 18-55 kit objektiv)

Bildekvalitets forskjeller er så vidt jeg har fortsått mere teoretisk enn reelle og synbare forskjeller på bildene.

Sony kameraene gjør det veldig bra på tester, og har en del innovative tekniske finesser. For eksempel veldig bra live wiev og leveres også med mere zoom på kit objektivet enn andre merker, så det er mye flott med sony, MEN et alvorlig anker punkt er at Sony kameraene gjennomført crap og plastik sånn fysisk. Det føles nesten som et leketøys kamera når en holder i det. Prøv å fikle litt med en nikon d300 eller en Pentax for å sammenlikne.

Jeg har også fått høre at slikt som livewiew er tull og tøys på SLR. Flere fotografer jeg har snakket med sier at man står bare ikke med kameraet på strak arm og tar gode bilder, man tar bilder gjennom søkeren,- punktum. Dersom man likevel foretrekker livewiev kan en like godt kjøpe kompaktkamera.....

Jeg fikk også anbefalt sony alfa på Elkjøp, og fikk en del andre eksentriske råd i tilleg, som langt i fra samsvarte med tips fra forumet her og profesjonelle fotografer, så stol ikke på elkjøp med mindre du skal kjøpe vaskemaskin.

I min utvelgelses prosess ble sony forkastet ved første nærkontakt, mitt valg har stått mellom Pentax k20, K200d, og Nikon D60/80 D300.

Lykke til!

Har hørt at den eneste dslr produsenten som har fått till det der med good live view er faktisk SONY(er sikker veldig fett om en bruker kamera på tripod) :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...