hellum88 Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Hei. Jeg så i dag at elkjøp hadde et tilbud på et sony kamera med linser? noen som kan hjelpe meg med litt tips angående dette kameraet? er helt ny når det gjelder speilrefleks. link til kameraet: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...McAAAEYLYgJl6zH Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Du kjøper ikke SLR kamera på Elkjøp, det gjør du bare ikke. Stikk inn på Japanphoto.no og se hva de har til den prisklassen du er ute etter. Jeg har kun brukt nikon, og kan godt anbefale det, men det er smak og behag, pr dags dato er det kun prisen som utgjør forskjellen på de forskjellige kamera. Nikon D60/80 kunne jo vært noe, om du ikke ønsker å minke budsjettet til et D40 som du kan få for under 3 lapper i dag, alt kommer an på hva du ønsker med kameraet, er det kun hverdagslig bruk så kan vel D40 holde lenge. Du får høre med enkelte Sony fanboys her inne om hva de mener om A200, sikkert et greit kamera, men hva vet vel jeg.. Lykke til! -x- Lenke til kommentar
Spook Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Du kjøper ikke SLR kamera på Elkjøp, det gjør du bare ikke. Stikk inn på Japanphoto.no og se hva de har til den prisklassen du er ute etter. Det er da ingen ting i veien for å kjøpe DSLR på Elkjøp, så lenge du vet hva du vil ha. Men Elkjøp er nok ikke stedet hvor du går dersom du vil ha saklige og gode råd, du kan regne med at selgeren helst vil selge deg det han tjener mest på eller forsåvidt hva som helst som han kan få deg til å kjøpe. Men de har jo noen gode tilbud, blant annet et Canon 1000D kit til 3495,-, så er Elkjøp billige på det du vil ha så ser jeg ingen grunn til ikke å handle der. Jeg kan ikke skjønne at japanfoto.no skal være noe bedre (eller dårligere) sted å handle, du får jo ikke særlig med råd der heller (web butikk) - den eneste fordelen jeg kan se er at du slipper å høre på dårlige råd og salgspraten til en overivrig Elkjøp selger. Det aller beste er nok å blinke seg ut et par-tre modeller du kunne tenke deg først og så oppsøke en god fotobutikk (gjerne Japan Foto men de finnes jo ikke over hele landet)og be om å få "ta og føle på" de ulike modellene. Spør gjerne selgeren der om råd og veiledning men ha i bakhodet at han er selger og ikke rådgiver - men jeg vil tro at selgere i de fleste dedikerte fotobutikker har litt mer å fare med enn en gjennomsnitts Elkjøp selger. (Dersom det skulle skinne gjennom at jeg har en utpreget skepsis til selgere generelt så er det helt korrekt - jeg *har* nemlig det.) Forøvrig så er kameraet TS linker til et helt greit kamera til en helt grei pris. Men vær klar over at du mer enn annet velger ett "system" når du velger kameramerke så se gjerne på tilsvarende modeller fra Nikon, Canon, Olympus, Pentax med flere før du bestemmer deg. Husk at utstyr som objectiver, blitz etc kan du ta med deg over til nytt kamerahus dersom du holder deg til samme "system" (les merke) slik at utvalg, priser og tilgjengelighet her også bør telle med i vurderingen. Det er uansett vanskelig å bomme helt og de aller fleste blir nok fornøyde nesten uansett hvilket merke de velger. Og veldig mange forblir nok svorne tilhengere av akkurat det merket de begynte med.... Det er flere andre tråder her i forumet som omhandler nettopp det du spør om. Les dem, det som skrives der er sikkert like relevant for deg. Lykke til! Endret 12. januar 2009 av Spook Lenke til kommentar
boos Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg er enig i at man skal være litt skeptisk til selgere. De vil nettopp det, å selge. Men man bør vel også være litt skeptisk til råd man får her? Vet alle her hva de snakker om? Hvis de gjør det, hvorfor er det da så stort sprik i tilrådningene? Mvh boos Lenke til kommentar
sisk2105 Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 En fordel med å kjøpe kameraet i en fotobutikk er at man ofte får en garanti i tillegg (jeg gjorde i hvertfall det) For meg var dette perfekt fordi jeg tar mange bilder på sjøen og da er det gjeit å vite at hvis det kommer en bølge som ødelegger kameraet så får jeg ett nytt ett. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg synes at å "boikotte" Elkjøp, Lefdal og Expert er en overdrivelse. På den annen side vil også jeg slå et slag for å handle hos dedikerte fotoforhandlere. Det er fordi vi trenger dem, også i fremtiden. De store el-kjedene trenger vi også, men de tjener storparten av pengene sine på andre områder, som hvitevarer. De er dermed ikke like utrydningstruet som fotoforhandlerne, selv om vi har bunnsolide kjeder som Japan Photo. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Jeg er enig i at man skal være litt skeptisk til selgere. De vil nettopp det, å selge. Men man bør vel også være litt skeptisk til råd man får her? Vet alle her hva de snakker om? Hvis de gjør det, hvorfor er det da så stort sprik i tilrådningene? Mvh boos Jeg tror det er fordi veldig mange har ulike erfaringer. Det er jo ikke slik at det kun finnes ett eneste fasitsvar, var det slik så var det veldig enkelt og da ville det jo kun være ett soleklart valg i hvert enkelt tilfelle. Vi snakker jo ikke om skruer og muttere, hvor en dimensjon mutter kun passer til en dimensjon mutter. Det er tvert i mot en hel del personlige preferanser som spiller inn ved valg av kamerautstyr og da blir svarene noe forskjellig avhengig av hvem som svarer. Forøvrig så er jeg absolutt enig i at man ikke skal ta alle svarene som gis her som en absolutt sannhet heller. Det er for eksempel veldig menneskelig å ville forsvare egne investeringer. DCa kan det fort bli slik at selv om man kanskje, når man tenker seg riktig godt om, ikke er helt fornøyd så er det ofte slik at man anbefaler det man selv har. Dette gjelder dog selvsagt ikke alle. Når det er sagt, jeg synes stort sett rådene som gis her er gode og balanserte og peker ofte på at man må velge selv ut i fra hva som "kjennes" rett (grep, størrelse, vekt etc) samt eventuelt om det er spesielle funksjoner man bare *må* ha. Men det er jo nyttig å høre på andres erfaringer også - da må det nesten bli opp til enhver å selv vurdere hvilke råd som virker troverdige Edit: Forøvrig så er jeg enig med PM når han snakker om å "slå et slag" for fotoforhandlerne. De var dessverre ikke så alt for raske til å omstille seg og tapte nok for mange kunder til "nettbutikkene" når vi gikk inn i digitalalderen. De har jo et ansvar for å "ta vare på" seg selv også. Men når det meste annet er likt så er jeg helt enig, handle gjerne hos din lokale fotoforhandler. Endret 12. januar 2009 av Spook Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 De små forhandlerne hadde nok ikke ressurser til overgangen, og derfor ble det døden for dem. De hadde ikke muligheten til å begynne med e-handel, og heller ikke muligheten til å handle inn store partier, slik de store kjedene har. Det som er trist er at vi forbrukere har tatt livet av butikker med stor kompetanse bak disken fordi vi har ønsket å spare 300 kroner minus frakt. Slik kommer aldri jeg til å tenke. Noen få hundrelapper ekstra er det verdt å bruke hvis det kan hjelpe min favorittforhandler. Hvis vi snakker om tusenlapper er jeg enig i at det er dumt å gå til en forhandler, men for hundrelapper? Nei. Dessverre er det mange som av prinsipp handler billigere på nettet, men i det lange løp tror jeg de gjør både seg selv om oss andre en bjørnetjeneste med den innstillingen. Det er litt den samme innstillingen som gjør at enkelte av mine jamnaldrende driter seg ut på å kjøpe kamera i syden. Hvor mange ganger har vi ikke opplevd at noen utbasunerer at de kjøpte et flott videokamera til 4000 på Mallorca, for så å bli lange i trynet når de får vite at det koster mindre på Japan Photo i Norge. Det henger sammen med utdatert kunnskap om det internasjonale markedet, og en overdreven tro på sin egen manglende innsikt. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Hei. Jeg så i dag at elkjøp hadde et tilbud på et sony kamera med linser? noen som kan hjelpe meg med litt tips angående dette kameraet? er helt ny når det gjelder speilrefleks. link til kameraet: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...McAAAEYLYgJl6zH veldig bra nybegynner kamera Du kan jo sjekke litt rundt om det lønner seg å kjøpe hus og objektiver separat.. Her kan du lese om kameraet: http://www.retrevo.com/s/Sony-DSLR-A200-Di...237ag819/t/1-2/ Endret 12. januar 2009 av Karabin Lenke til kommentar
vnervik Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Sony A200 er et veldig bra nybegynner kamera, men jeg vil slutte meg til andre her som sier at du bør gå til en butikk å se på litt forskjellige kameraer, og føle hvordan de er å bruke. Hvis du synes A200 passer deg etter det, så kjøper du det kameraet. Mine personlige råd vil være å vektlegge følgende (bruk din vurderingsevne i forhold til om det er viktig for deg): 1) Værbeskyttelse. Kameraer idag er ren elektronikk og det skal ikke mye vann til før du får et problem. Jeg tror nok, uten å være bestemt, at sisk2105 vil få beskjed om at problemet er vannskade og at garantien ikke dekker det, dersom han får vannsprut i kameraet. Kameragarantier er omtrent som mobiltelefon garantier i så tilfelle etter min mening. De eneste som har værbeskyttelse i begynnerklassen er Pentax, med sin K200D. Har selv Pentax, så jeg er inhabil i så tilfelle, men det er veldig betryggende å kunne være ute selv om det begynner å plaskregne uten at jeg trenger å bekymre meg for om kameraet tåler det (det er mange historier om speilreflekskameraer som har sluttet å virke etter å ha ligget i en våt ryggsekk). NB Værbeskyttelse betyr ikke at du kan dynke kameraet i vann, men det skal tåle regn og vannsprut (noe som ofte ikke er tilfelle med kameraer som ikke er værbeskyttet). 2) Bildestabilisering i kamerahuset. Dette hjelper deg mot kamerarystelser når du tar bilder med "lang" eksponering. Sony, Olympus og Pentax har stabilisering i kamerahuset (på samme måte som kompaktkameraer), som gjør at det virker med alle objektiver, Canon og Nikon har det i utvalgte objektiver, så du må kjøpe stabilisert objektiv. 3) Kjenn hvordan kameraet sitter i hånden din. Passer det deg? Føles kameraet solid og godt konstruert? Kan det tåle en støyt? Jeg synes ikke vekt spiller så stor rolle, fordi du venner deg fort til det, men et speilreflekskamera skal etter min mening tåle litt røff bruk. Du skal ikke være redd for at kameraet ikke tåler en dunk i veggen når du har det over skulderen. 4) Når du prøver kameraene ved siden av hverandre se etter forskjeller i hvor god søkeren er. Du vil muligens synes at et kamera har en mye klarere og lysere søker enn et annet. Dette har ingen innvirkning på bildekvaliteten, men når du bruker kameraet så er det gjennom søkeren du ser. Hvis et kamera har en for deg bedre søker, så er det et pluss. 5) Hvilke typer objektiver du tror du vil trenge. Hvis du regner med å kun bruke standard zoom objektiver uten spesielle behov så har alle merkene dette. Dersom du med tiden trenger lyssterke lange teleobjektiver så er Canon og Nikon merkene som har mest utvalg, men slike objektiver er veldig dyre. Alle merkene har gode objektiver for normal bruk. 6) Ikke hør på selgeren hvis han sier at et kamera har veldig mye bedre bildekvalitet enn andre (innenfor samme pris og spesifikasjonsklasse). Det er stort sett bare tøv. Selvfølgelig er det forskjell på kameraene, men det er ofte slik at et kamera/merke er sterkt på noe og svakere på noe annet, mens det er motsatt for et annet kamera. Hvis selgeren spør deg først hva du er ute etter og vektlegger mht bildekvalitet så vil jeg anbefale deg å høre på han, fordi kanskje han har noe fornuftig å si om nyansene mellom de forskjellige kameramerkene. Vi snakker uansett om små forskjeller mellom Sony, Olympus, Canon, Nikon og Pentax. 7) Ikke se deg blind på megapixler. Om det er 8, 10 eller 12 spiller ingen rolle dersom du ikke skal produsere store utskrifter (A2/A1/A0) Lykke til i jakten. En ting er ihvertall sikker, uansett hvilke speilreflekskamera du velger så vil du bli fornøyd med bildekvaliteten. Det er ikke kameraet som bestemmer hvor bra bildet blir, det er fotografen. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg synes at å "boikotte" Elkjøp, Lefdal og Expert er en overdrivelse. På den annen side vil også jeg slå et slag for å handle hos dedikerte fotoforhandlere. Det er fordi vi trenger dem, også i fremtiden. De store el-kjedene trenger vi også, men de tjener storparten av pengene sine på andre områder, som hvitevarer. De er dermed ikke like utrydningstruet som fotoforhandlerne, selv om vi har bunnsolide kjeder som Japan Photo. Som også er grunnen til at jeg handlet en eyecup og en blitsfot for 615 kroner hos min lokale fotograf (du husker kanskje et bilde av nevnte fotograf)! Men, å handle hos Elkjøp er uproblematisk om de har den beste prisen. Men ofte kan det være en ide å ta en del av utsagnene fra selgere i slike butikker med en liten klype salt, altså undersøke om de holder vann i stedet for å bare godta dem. Det er kompetente folk i mange Elkjøp-butikker, for eksempel er det trygt å handle laptop av en bekjent av meg, TV av en fyr jeg kjenner, og så videre. Men samtidig har du de som begynner å lete om du ber om kobberfusjoner til Pentium 8-prosessoren din. Det er en reell fordel med butikken som JapanPhoto og Fotovideo, de som jobber der har gjerne et helt annet forhold til foto, de aller fleste driver selv med foto på mer eller mindre seriøst nivå, på Fotovideo i Oslo er det blant annet en selger som selv eier det meste fra Super High Grade-serien til Olympus, og det sier ikke rent lite. En slik person kan du normalt stole fullt og helt på når det kommer til rådgivning om optikk og kamerahus. Men om du går til en fotobutikk for råd er det bare skikk og bruk å faktisk handle. Lenke til kommentar
daremedy Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg har selv brukt mye tid på research for å kjøpr mitt første SLR. Har vært på div. kjedebutikker, fotobutikker, og lest mye på forumet her. Mitt valg har falt på Pentax k 200d. På grunn av solid konstruksj, værbestandighet, og bildestabilisering. Man må sammenliknde med Nikon D300/700,OLympus E3 for å få samme fysiske kvalitet, og da snakker vi om kameraer som starter på 10 laken... ( k200d får du for 4lapper med 18-55 kit objektiv) Bildekvalitets forskjeller er så vidt jeg har fortsått mere teoretisk enn reelle og synbare forskjeller på bildene. Sony kameraene gjør det veldig bra på tester, og har en del innovative tekniske finesser. For eksempel veldig bra live wiev og leveres også med mere zoom på kit objektivet enn andre merker, så det er mye flott med sony, MEN et alvorlig anker punkt er at Sony kameraene gjennomført crap og plastik sånn fysisk. Det føles nesten som et leketøys kamera når en holder i det. Prøv å fikle litt med en nikon d300 eller en Pentax for å sammenlikne. Jeg har også fått høre at slikt som livewiew er tull og tøys på SLR. Flere fotografer jeg har snakket med sier at man står bare ikke med kameraet på strak arm og tar gode bilder, man tar bilder gjennom søkeren,- punktum. Dersom man likevel foretrekker livewiev kan en like godt kjøpe kompaktkamera..... Jeg fikk også anbefalt sony alfa på Elkjøp, og fikk en del andre eksentriske råd i tilleg, som langt i fra samsvarte med tips fra forumet her og profesjonelle fotografer, så stol ikke på elkjøp med mindre du skal kjøpe vaskemaskin. I min utvelgelses prosess ble sony forkastet ved første nærkontakt, mitt valg har stått mellom Pentax k20, K200d, og Nikon D60/80 D300. Lykke til! Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Sony kameraene gjør det veldig bra på tester, og har en del innovative tekniske finesser. For eksempel veldig bra live wiev og leveres også med mere zoom på kit objektivet enn andre merker, så det er mye flott med sony, MEN et alvorlig anker punkt er at Sony kameraene gjennomført crap og plastik sånn fysisk. Det føles nesten som et leketøys kamera når en holder i det. Prøv å fikle litt med en nikon d300 eller en Pentax for å sammenlikne. Å sammenligne en D300 med en A200 eller A300 er vel ikke helt rettferdig...... Skulle du sammenlignet en Sonymodell med D300 så måtte det jo vært A700, og den har metallbody og værtetting..... Du sammenligner jo 2 helt forskjellige segmenter..... Og de andre entrylevelmodellene som Canon 1000D, Nikon D60, Pentax K-m og Olympus 520 gir vel ikke noe mer robust utseende eller følelse enn en Sony A200. Men har ikke sett en test hvor de prøver å knuse kamerahusene på entrylevelkamerane for å se hvem som tåler mest Men skulle tro at alle sammen stiller noenlunde likt... Endret 13. januar 2009 av Karabin Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg vil faktisk si at E-520 gir et mer solid inntrykk enn a200, jo. Men noe særlig forskjell er det ikke, og er man konkret (og slipper dem i concrete (hoho)), så er nok forskjellene svært marginale. Lenke til kommentar
daremedy Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Å sammenligne en D300 med en A200 eller A300 er vel ikke helt rettferdig...... Skulle du sammenlignet en Sonymodell med D300 så måtte det jo vært A700, og den har metallbody og værtetting..... Du sammenligner jo 2 helt forskjellige segmenter..... Ja, jeg sammenlikner helt forskjellige segmenter. Poenget er at det er kun Pentax som kan sammenliknes med kameraer i dyrere segmenter i bygningskvalitet. Mulig at Sony A700 har metallbody og værtetting, men det er vel heller ikke så relevant i en diskusjon om entrylevel kameraer til under 5 laken, og min påstande er at sony sine entrylevel kameraer tar sikkert glimrende bilder, men er crap likevel fordi de er bygd av plastikk. Man trenger vel ikke å lese en test for å forstå at glassfiberarmert polykarbonat tåler mer enn plastikk? Uansett så er det viktigste poenget at når kameraet er oppgitt til å være værtettet så har man helt andre garantier når kameraet drukner i regnvær... Jeg ser at mange også mener at det er tøv med værtetting, men for enhver som har vært ute et par vinternetter fremstår det som et åpentbart poeng med mest mulig solid utsyr, og det gjelder alle typer utsyr. Det er forresten også bullshit å sammenlikne med Pentax k-m da dette ikke er værtettet. Endret 13. januar 2009 av daremedy Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Nå er effektiv værtetting med K200D en ganske dyr glede for de fleste nybegynnere uansett, med tanke på at det krever et DA* 16-50/2.8.. Lenke til kommentar
daremedy Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Nå er effektiv værtetting med K200D en ganske dyr glede for de fleste nybegynnere uansett, med tanke på at det krever et DA* 16-50/2.8.. Ja jeg skjønner det, men for meg er det uansett uaktuelt å kjøpe kamera som oppleves spinkelt og dårlig. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg vil faktisk si at E-520 gir et mer solid inntrykk enn a200, jo. Men noe særlig forskjell er det ikke, og er man konkret (og slipper dem i concrete (hoho)), så er nok forskjellene svært marginale. Helt enig, helt annen kvalitetsfølelse. Eneste ankepunktet med E-520 er at det er nesten mikroskopisk lite, hvor A-200 omvent proporsjonalt digert. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Det er forresten også bullshit å sammenlikne med Pentax k-m da dette ikke er værtettet. Det er jo du som har dratt inn værtettning, trådstarter spurte jo konkret om A200, og hvis tilsvarende entrylevler skal nevnes, da er det k-M som er Pentax sitt alternativ. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg må nok si meg enig med skytevåpnet (intet vondt ment, bare trøtt. ) denne gangen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå