Gå til innhold

16:9 vs. 16:10

morknudsen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg følte for å regne litt på arealet, og jeg ble litt overrasket. På en 24" skjerm, er arealet henholdsvis ca 259 og 246 kvadrattommer på skjermer som er i formatene16:10 og 16:9. Litt mer nøyaktig snakker vi om 12,75 kv.tommer. En 24" skjerm i 16:10-format er 12,71 tommer høy, så man mister tilsvarende en tomme av siden på skjermen dersom man går over til "TV-formatet". Det er jo faktisk en god del.

Lenke til kommentar
Jeg følte for å regne litt på arealet, og jeg ble litt overrasket. På en 24" skjerm, er arealet henholdsvis ca 259 og 246 kvadrattommer på skjermer som er i formatene16:10 og 16:9. Litt mer nøyaktig snakker vi om 12,75 kv.tommer. En 24" skjerm i 16:10-format er 12,71 tommer høy, så man mister tilsvarende en tomme av siden på skjermen dersom man går over til "TV-formatet". Det er jo faktisk en god del.

Så konklusjonen er at man burde velge 16:10 over 16:9 any day, siden det gir nesten 13 kvadrattommer ekstra skjermflate? :)

Edit: byttet ut neste med nesten

Endret av Myron
Lenke til kommentar

Så konklusjonen er at man burde velge 16:10 over 16:9 any day, siden det gir nesten 13 kvadrattommer ekstra skjermflate? :)

Edit: byttet ut neste med nesten

Eller 4:3 som jeg alltid leter etter men som begynner å bli dyrt :(

Lenke til kommentar
Eller 4:3 som jeg alltid leter etter men som begynner å bli dyrt :(

Jeg vet.

Det er billigere å produsere skjermer i bredformat... :(

Selv sitter jeg på en lacie photonvision II - 20 tommer i 4:3.

Den begynner å bli gammel, men funker som fy!

Begynner dog å sikle litt etter 24/26" i dualscreen-oppsett.

Vi får se hvor langt pengene rekker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...