potetskrell Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Som sagt får jeg jo bytte selv etter test og evt. justering. Hvis jeg fortsatt ikke er fornøyd blir det nok zuiko 50mm.. Ja, jeg har lest at det krever sitt å få rett fokus med håndholdt og bevegelige objekter på f1.4 feks, så det er jeg veldig enig i. Jeg ville bare ha avkreftet eventuell feil med objektivet.. (jeg er jo enda veldig amatør selv med kit-objektivet) Men jeg gleder meg til blomster osv i sommer på f1.4-f2.0. Jeg bare elsker slike bilder! Og når det koster 200,- så det penger jeg er villig å tape. Lenke til kommentar
arela Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 En annen ting, er at iallefall jeg synes at det er værre å være utrygg, enn å tilpasse seg en feil du vet er der. Lenke til kommentar
Felon Musk Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Jeg kjøpte 30mm sigmaen for noen mnd siden. Tok masse bilder denne julen, men jeg beit meg i underleppa når jeg så hvor mange av dem som var blitt uklare. Leverte den tilbake til elkjøp nå i november fordi den frontfokuserte (pluss at fokusen bråkte når jeg siktet 90 grader oppover). Jeg brukte ca 8 batterier som jeg satt ved siden av hverandre med ca 0.5cm avstand (altså avstanden mellom objektivet og batteriet) og fokus havnet alltid på batteriet som var hakket nærmere objektivet enn det jeg hadde fokus på. Man kan ha mye morro med dette objektivet og jeg håper virkelig jeg får en god versjon denne gangen.. Noen som vet om hvor man kan få et slikt objektiv kalibrert? -Hiss Lenke til kommentar
Anew Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Noen som vet om hvor man kan få et slikt objektiv kalibrert? Det gjøres hos Camera og Videoteknikk i Bergen, men du leverer til forhandler i garanti/reklamasjonstiden. Når man tar bilder med stor blenderåpning i dårlig lys, så er det chimping som gjelder. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Til informasjon: Da var objektivet sendt tilbake der det kom fra Mulig de følte noe var reparert hos camera og videoteknikk, men det kan ikke vært så mye. Trodde først det var blitt litt bedre. Men etter å ha testet en del på virkelige ting, som feks mennesker og dyr, er jeg bra sikker på at noe er feil, eller at objektivet rett og slett ikke fyller mine forventninger. Fikk forresten et nydelig eksemplar av Zuiko 50mm f/1.4 i dag, og der sitter fokuset som støpt. Det er vel og merke manuell forkus, men lignende prøver med sigmaen gav dårlige resultater. Venter også inn en Minolta Rokkor f/1.2 med fokusbekreftelsesadapter, så tror portrettobjektivene er i boks. Det er litt synd alikevel. Objektivet lager nydelig farger og en perfekt bakgrunnsuklarhet. Ulempene er elendig nærgrense og slitsomt sen autofokus. Så nå heller jeg litt mot Sigma 105mm (som jeg ikke gidder reparere hvis det er noe galt med det), eller zuiko 50mm f/2.0. Førstnevnte passer bra til headshoots og til macro, som jeg kommer til å holde på med en del. Samt fungerer den bra til produktbilder også. Så, for alle dem som tror det bare er noen få som blir plaget med Sigma, tro om igjen. Fotomagasinet sa selv at mange måtte tilbake. Tragisk. Det kostet med tross alt noen kroner å prøve dette objektivet. I alt 600,- Lenke til kommentar
HWD Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Hei! Jeg er ny her, og har akkurat kjøpt en brukt Sigma 30mm f1.4 Dette har tilsynelatende det "vanlige" frontfokus-problemet, så det ble levert inn hos JP og sendt til sjekk/reparasjon. Hender det seg at det er stor forskjell på nøyaktigheten på autofokus mellom forskjellige kamerahus? Han jeg kjøpte det av sa det var spot-on på hans hus, mens på mitt er det opptil centimeteren foran der jeg sikter. Legger med et par bilder som illustrerer dette: Her har jeg sikta på 3-tallet på boksen i midten av bildet. Håndholdt, men jeg prøvde det samme flere ganger og fikk samme resultat hver gang. Her har han på Japan Photo prøvd, med fokus satt på arket som stikker ut lengst unna. Her er det også gjort flere forsøk. Vi prøvde med en Zuiko 50mm 2.0 macro, der satt fokusen som et skudd så vi kan utelukke huset her ifølge JP. Kan jeg forvente å få tilbake et objektiv som fungerer fint når huset ikke ble sendt med til verksted? Jeg fulgte egentlig bare det JP-fyren sa da jeg er ganske grønn på området enda.. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Han jeg kjøpte det av sa det var spot-on på hans hus, mens på mitt er det opptil centimeteren foran der jeg sikter. Han høres ut som en smart kar Objektivet er blitt testet med to forskjellige E-450(en kjøpt i USA og en i Norge) og en E-620. Da jeg testet ble utfallet slik: Sigma 30mm f/1,4: E-450 - OK E-450 - OK E-620 - OK Sigma 50mm f/1,4: E-450 - Ikke så bra (Den som ble kjøpt fra USA) E-450 - OK E-620 - OK Linker til all snakk om testingen i chattetråden så du ikke trur jeg driver med lureri & fanteri (bilder har jeg slettet): LINK1, LINK2, LINK3, LINK4, LINK5 E-450 + Sigma 30mm f/1,4@f/2 ISO 100, 1/80sek. E-450 + Sigma 30mm f/1,4@f/1,8 ISO 100, 1/400sek. E-620 + Sigma 30mm f/1,4@f/1,4 ISO 1600, 1/40sek E-620 + Sigma 30mm f/1,4@f/1,4 ISO 200, 1/125sek ca. 100% crop Håper alt ordner seg Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Ja jøss så samarbeidsvillige Fotomagasinet (Fotovideo) var med ditt Shitmaobjekiv! Skal du ha objektivet til å fokusere riktig nok så må du sende inn kamerahuset til Camera & Videoteknikk.... på din egen regning og risiko. Lenke til kommentar
arela Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Dere bør ikke forvente perfekt fokus på slike raske objektiv nedblendet til f/2 til f/4, pga focus shift effekten. Objektivet bør derimot fokusere rett på f/1.4 og f/5.6 og mindre. (eller på alle f-verdier om man har preview knappen inne) Lesestoff Lenke til kommentar
# offline Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Jeg og en annen har nettopp erstattet Sigma 30mm med PanLeica 25mm. Min kan ha fokus feil på 1-3mm og han andre var skikkelig uheldig. Sjekk denne tråden og bla nedover.... Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Dere bør ikke forvente perfekt fokus på slike raske objektiv nedblendet til f/2 til f/4, pga focus shift effekten.Objektivet bør derimot fokusere rett på f/1.4 og f/5.6 og mindre. (eller på alle f-verdier om man har preview knappen inne) Lesestoff Tråden tar jo opp autofokus på største blender og ikke f/2 til f/4 arela. Problemet er jo at fokuseringen i utgangspunktet ikke er riktig, og ved nedblending til f.eks f/4 vil fokus bli forskjøvet nok til av bildet ser skarpt ut. Dessverre er det lite aktuelt for min del å bruke f/4 som største akseptable blenderåpning. Jeg kjøper mine objektiver som er spesielt lyssterke for å bruke dem på f/1.4 - ikke som den andre halvdelen av forumet som skal pikselrunke å klage på at skarpheten er fraværende helt ned til f/2.8 eller f/4. Problemet du tar opp kan jo godt sees i bildene jeg tidligere la ut i chattetråden. Øverst er objektivet justert hos verksted. Objektivet er langt fra bra, men som tidligere sagt "shifter" fokusplanet bakover og derav skarpere bilde. Nummer to er bruk av LiveView. Resten er vel ganske forståelig. Se bildene i 100% visning. Center Edge Lenke til kommentar
arela Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Problemet er jo at fokuseringen i utgangspunktet ikke er riktig, og ved nedblending til f.eks f/4 vil fokus bli forskjøvet nok til av bildet ser skarpt ut. Dessverre er det lite aktuelt for min del å bruke f/4 som største akseptable blenderåpning. Jeg kjøper mine objektiver som er spesielt lyssterke for å bruke dem på f/1.4 - ikke som den andre halvdelen av forumet som skal pikselrunke å klage på at skarpheten er fraværende helt ned til f/2.8 eller f/4. Kan det hende de har prøvd å omgå problemet med fokusskifte ved å justere fokus litt fram åpent? Som ventet er f/2 (zeissen) og tregere objektiv fri for problemet. (selv om 24-70 så litt suspekt ut på f/2.8). Lenke til kommentar
HWD Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Han høres ut som en smart kar Objektivet er blitt testet med to forskjellige E-450(en kjøpt i USA og en i Norge) og en E-620. Håper alt ordner seg Så du er her og ja Tror absolutt ikke du farer med juks og fanteri nei, syns bare det er så rart at det skal være så stor forskjell mellom husene. Men det er vel sånn man bare må leve med :/ De sa det fantes ett til på lager, så hvis jeg har flaks får jeg kanskje bytta til det og det fungerer flott. Hvis ikke blir det vel å prøve å bytte det i et ZD 50mm 2.0, om jeg får bestemt meg om det er en brennvidde jeg har lyst på da jeg gjerne vil ha et lyssterkt objektiv til innebruk også At det er noe galt er det ikke tvil om, men det ser jo ut som at det ikke er så uvanlig - som om det er noen trøst.... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) syns bare det er så rart at det skal være så stor forskjell mellom husene. Men det er vel sånn man bare må leve med :/ Det er nok det ja. Hadde selv en 30/1.4 på 3 ulike kamerahus (Nikon D70, D200 og D300). På D70 var den veldig god etter at jeg fikk kalibrert kameraet, selv om den kunne ha litt problemer på mellomlange avstander, på D200 var den helt håpløs og kunne ikke brukes (selv om både D70 og D200 var kalibrert hos Interfoto), mens den var god igjen på D300. Fordelen med D300 var at jeg kunne kompensere for focus shift med AF-fine tune. Jeg har tatt utrolig mange flotte bilder med dette objektivet, så jeg anbefaler sterkt å gi det mer enn én sjanse! Endret 23. januar 2010 av Anew Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Som en kontrast til all frontfokuseringen opplever faktisk jeg at mitt eksemplar bakfokuserer ørlite. Til portretter er det faktisk ganske hendig, da jeg får fokus på øynene ved å sikte på nesa Ellers er det dog litt irriterende, men det er så og si kun merkbart på de største blenderåpningene. Lenke til kommentar
arela Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Som en kontrast til all frontfokuseringen opplever faktisk jeg at mitt eksemplar bakfokuserer ørlite. Til portretter er det faktisk ganske hendig, da jeg får fokus på øynene ved å sikte på nesa Ellers er det dog litt irriterende, men det er så og si kun merkbart på de største blenderåpningene. Det minner litt om dette fra kongesagaene: Oj, det var nære nesen, sa gutten, da han ble truffet av en pil i øyet. edit: Her er erfaringer Lensrental har med tolleranser på kamera og virkning på objektiv. Endret 24. januar 2010 av arela Lenke til kommentar
arthon Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) edit: Her er erfaringer Lensrental har med tolleranser på kamera og virkning på objektiv. Veldig bra beskrivelse! Så kommer spørsmålet; Hvor mange av dere som eier Canon 1DIII, 1DsIII, 5DII, 50D; Nikon D3, D3x, D300, D700; the Pentax K20D, the Olympus E-30 and E-620, and the Sony A900. benytter dere av “lens microcalibration”, spesielt for de objektivene som dere opplever har back/front fokus? Jeg har også sett rapporter fra folk som sjekket objektiver de mente var helt skarpe i utgangspunktet men fant at de etter microcalibrering faktisk var en hel del skarpere enn de trodde. Endret 24. januar 2010 av arthon Lenke til kommentar
# offline Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Så kommer spørsmålet; Hvor mange av dere som eier Canon 1DIII, 1DsIII, 5DII, 50D; Nikon D3, D3x, D300, D700; the Pentax K20D, the Olympus E-30 and E-620, and the Sony A900. benytter dere av “lens microcalibration”, spesielt for de objektivene som dere opplever har back/front fokus? Jeg prøvde dette med Pentax K10D(hacka FW), K20D og igår med Olympus E-620. Alle 3 gangen så fant jeg ut at det var like godt å ha husene på fabrikkinnstillingene. Skal teste mer med E-620. Det ser ut som man kan kalibrere hvert fokuspunkt. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Arthon: Mitt eksemplar av 50/1.4 kan ble absolutt bedre med "+20 Bakover", men langt fra godt nok... og det etter kalibrering. Nå er objektivet mitt inne sammen med det ene huset mitt, men kalibreringen er jo kun gjeldene for 5D MkII. Dessverre er jo 1Ds MkIII med sitt høypresisjons AF-system enda mer kresent da det fokuserer innen en tredjedel av DOF - der normale AF-system klarer å låse fokus innenfor DOF-området til et objektiv. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Apropos justering av kamera sammen med objektiv... (når det ikke hjelper å kun justere objektiv) Hva blir justert ? Justerer man da objektivet til kamera, slik at objektivet kun vil være korrekt sammen med det kamera det justeres mot, ergo - når man bytter kamera så må objektiver igjen justeres ? Eller justeres kamera (det vil jo være rart, siden det da vel vil gå utover andre objektiver) ? Endret 24. januar 2010 av ThorEH Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå