Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kom over testamentet til pappa

Anbefalte innlegg

Det viser seg han ikke vil gi barna sine noe mer enn hva vi har krav på etter loven, resten er testamentert til samboeren hans. Hvor vanlig er det å gjøre det på den måten? Vi har et ganske godt forhold til han, blir bedt til middager, han ringer oss jevnlig osv.

Har et juridisk spørsmål også. Når det gjelder leiligheten deres, så må hun kjøpe ut oss andre hvis hun vil bli boende, ikke sant?

Hvis de eier leiligheten 50/50 nå, så beholder hun 50 % og arver sin testamenterte del av hans 50 %? Mens resten tilfaller oss barna?

De er ikke gift og har ingen felles barn. Vet at denne kunne vært tatt på juss, men er egentlig mer opptatt av hvor vanlig det er å testamentere bort formuen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke samboeren bruker opp alt hun eier vil vel hennes barn arve henne og slik også din far indirekte.

Dere derimot står vel neppe i samberoens testamente, med mindre dere står indirekte om hun har "gjort det samme mot sine barn".

Høres litt "urettferdig" ut ja.

Hva skjer hvis hun dør først?

Hvis farens testamete ikke blir endret, vil hennes arvinger få arven som skulle tilfalt henne, eller vil hun falle bort fra testamentet?

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Hvis ikke samboeren bruker opp alt hun eier vil vel hennes barn arve henne og slik også din far indirekte.

Dere derimot står vel neppe i samberoens testamente, med mindre dere står indirekte om hun har "gjort det samme mot sine barn".

Høres litt "urettferdig" ut ja.

Hva skjer hvis hun dør først?

Hvis farens testamete ikke blir endret, vil hennes arvinger få arven som skulle tilfalt henne, eller vil hun falle bort fra testamentet?

Hun har ingen barn og jeg regner med at hun har testamentert alt til han. Hun er personalsjef og har arvet etter begge sine avdøde foreldre.

Ergo burde hun klart seg fint med en mindre andel. Mer enn en ektefelles andel er mye.

Lenke til kommentar

Så følgende setting er realistisk

Din far har en sum penger, la oss si 1,5 mill

Samboeren har en sum etter sine foreldre, la oss si 1 mill

De får ikke flere barn

Din far dør og etterlater 1 mill til barna og 0,5 mill til samboeren

Dersom dere ikke står nevt i testamentet til samboeren:

Samboeren bruker ikke opp arven etter sine foreldre og har en del av den arven + egne penger + 0,5 mill fra din far som da hennes søsken vil arve.

Jeg skjønner din frustrasjon i tilfelle

( slik ting som arveavgifter er ikke tatt med i tallene)

EDIT: Med mindre arven som hun ahr testamentert til ham kommer dere til gode....

Hvis hun ikke endrer testamentet etter hans død, vil vel pengene som blir testamntert til din far fordeles på dere barna. Slik vil dere i tilfelle komme veldig bra fra det om dere da også arver henne inndirekte (hvis det stemmer).

Men jeg vet ikke om det er snakk om foreldre som er 50 eller 80 her, har jo litt med tidsperspektiv. Uansett, vanskelig tema.

EDIT2:

Det hender at en av testamentarvingene dør før testator, uten at testator endrer sitt testament. Hvem skal da ha verdiene den døde testamentarvingen er tiltenkt? Meningen er at arven går til hans eller hennes livsarvinger hvis de er blant de arvinger som testators legale arverett ellers skulle omfatte, selv om de ikke har noen aktuell arverett etter testator. Har ikke den døde testamentarvingen slike arvinger, skal arven i utgangspunktet gå til testators andre arvinger. I så tilfelle vil altså avdøde testamentarvings del gå inn i boet og bli fordelt på de øvrige arvingene i henhold til lov og testament.

http://gammel.viover60.no/nytt-nyttig/jurist2/testament.html

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

For å være ærlig skjønner jeg ikke helt hva problemet i denne saken er. Det er et ubestridt faktum at man fri disposisjons- og avtalerett. Din far har full rett til å disponere over formuen sin på akkurat slik han vil, så lenge det ikke strider med lovverket.

Hadde han giftet seg så ville hun også hatt krav på arv inntil 1/4 eller 4 G.

For å sette det i litt større perspektiv så er det ingenting som hindrer han i å overføre all hans formue til sin samboer, da ville dere ikke fått noen ting.

Kort oppsumert så er faren din fri til å gjøre det meste han vil med sin formue fram til hans død.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe å krangle om. Dere får deres del, da skal dere ikke presse faren deres til å gjøre noe annet enn det han ønsker for pengene sine.

Herregud, du aner ikke hva du prater om :roll: Han vet ikke noe om det, og jeg er heller ikke grådig.

For å være ærlig skjønner jeg ikke helt hva problemet i denne saken er. Det er et ubestridt faktum at man fri disposisjons- og avtalerett. Din far har full rett til å disponere over formuen sin på akkurat slik han vil, så lenge det ikke strider med lovverket.

Hadde han giftet seg så ville hun også hatt krav på arv inntil 1/4 eller 4 G.

For å sette det i litt større perspektiv så er det ingenting som hindrer han i å overføre all hans formue til sin samboer, da ville dere ikke fått noen ting.

Kort oppsumert så er faren din fri til å gjøre det meste han vil med sin formue fram til hans død.

Du skjønte helt klart ikke spørsmålet. Takk til deg.

Endret av Modeswitch
Lenke til kommentar

Har tenkt litt på denne.

Uten at jeg kjenner saken, så tror jeg ikke at din far "glemmer" sine barn.

Tvert imot, han har også en samboer som han er glad i.

Nå er pliktarven ikke så liten heller, dere vil kunne disponere den.

At han vil sikre sin samboer økonomisk, det skjønner jeg. Hvis jeg hadde hatt masse penger ville jeg gjort noe av det samme selv.

Synes du i utgangspunktet skal være glad jeg. Din far har iallefall tydligvis en god slump med penger.

Ikke alle har det så fritt økonomisk at de har mulighet til å tilgodese noen i det hele tatt.

Lenke til kommentar

§ 15-2. (oppnevnelse av begunstiget)

Forsikringstakeren kan oppnevne en eller flere personer til, som begunstiget, å motta forsikringssummen med eventuelle tillegg, eller en del av forsikringssummen, når den forfaller. Er forsikringstakeren gift, bør ektefellen underrettes om oppnevnelsen, jf § 15-6.

En oppnevnelse av begunstiget kan tilbakekalles hvis ikke forsikringstakeren har gitt den begunstigede tilsagn om at den skal være endelig.

Hva vil dette si for trådstarter og hans brødre/søstre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...