Gå til innhold

Filmer om den russiske revolusjon


Deneb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sergei Eisensteins iconic 1925 film, "Battleship Potemkin".

 

Så vidt jeg kan se handler den om revolusjonen, her er link, men med Arcade Fire's Intervention på topp;

 

EDIT: Og der så jeg at magnusbe hadde funnet fram til den samme før meg

Endret av firsom
Lenke til kommentar
Sergei Eisensteins iconic 1925 film, "Battleship Potemkin".

 

Så vidt jeg kan se handler den om revolusjonen, her er link, men med Arcade Fire's Intervention på topp;

 

EDIT: Og der så jeg at magnusbe hadde funnet fram til den samme før meg

 

Vel nå er vel egentlig Sergei Eisensteins October mer direkte om revolusjonen, Battleship Potemkin handler om et mytteri på et slagskip som sprer seg videre til et politisk opprør i en havneby. Forøvrig representerer Eisenstein den filmhistorisk viktige stilarten sovietisk montasje, som må sies å være opphavet til mye av de moderne klippeteknikken i dagens film.

Lenke til kommentar
Sergei Eisensteins iconic 1925 film, "Battleship Potemkin".

 

Så vidt jeg kan se handler den om revolusjonen, her er link, men med Arcade Fire's Intervention på topp;

 

EDIT: Og der så jeg at magnusbe hadde funnet fram til den samme før meg

 

Vel nå er vel egentlig Sergei Eisensteins October mer direkte om revolusjonen, Battleship Potemkin handler om et mytteri på et slagskip som sprer seg videre til et politisk opprør i en havneby. Forøvrig representerer Eisenstein den filmhistorisk viktige stilarten sovietisk montasje, som må sies å være opphavet til mye av de moderne klippeteknikken i dagens film.

Det var ikke bare en revolusjon i Russland. Den ene kom i 1905, den andre som du også vet kom i 1917. Battleship Potemkin omhandler en del av den første revolusjonen.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...