oj88 Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Hei, lurte på om noen har en grei oppskrift på å endre størrelsen (resize) til en EXT3-partisjon. Har søkt på Google men finner endel forskjellige oppskrifter og advarlser og argumenter for og mot disse metodene, så lurte på om noen hadde erfaring med en metode som er enkel og sikker? Takk Lenke til kommentar
Smif Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Legg inn gparted. Det er litt mer risikabelt å forminske en partisjon enn å forstørre den, men det vet du sikkert Lenke til kommentar
comicz Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 resize2fs gjør biffen :-) Lenke til kommentar
ways Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 start maskinen med en livecd, feks ubuntu sin. start gparted, som heter partisjonsredigering hvis du bruker norsk system. der kan du resize alt grafisk. veldig greit. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 Legg inn gparted. Det er litt mer risikabelt å forminske en partisjon enn å forstørre den, men det vet du sikkert Flott, hadde sett på denne, og den fungerte utmerket. Bare bootet Ubuntu LiveCD-en, den har gparted. Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Kan være greit å bruke LVM (logical volume management). Da kan du enkelt resize, lage nye og flytt rundt på partisjoner uten at du trenger å bekymre deg over å miste data. Lenke til kommentar
ways Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Kan være greit å bruke LVM (logical volume management). Da kan du enkelt resize, lage nye og flytt rundt på partisjoner uten at du trenger å bekymre deg over å miste data. det blir vel ikke nødvendigvis så enkelt, med mindre man setter av mye ubrukt plass. dessuten gjør man disken vanskeligere å få tilgang til med andre verktøy, som feks ext3-drivere for andre OS. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Hmm, er det problemer med å bruke logiske ext3 partisjoner når man skal ha windows på samme maskin? (Har en delt partisjon med ext3) Lenke til kommentar
Ördög Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Tar sjansen på at jeg ikke misforstår deg. Selv har jeg Arch og XP installert på samme HDD. Jeg installerte først Windows, også la jeg inn Arch med logiske ext3 partisjoner. Jeg har hvertfall ikke opplevd noen problemer enda. Lenke til kommentar
wil Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Tja. Det er ikke sikkert du får problemer, men om du skal kunne lese/skrive til EXT3 partisjoner i Windows må du bruke et program/driver for å få det til. Ext2 Installable File System er greit å bruke. Her er det en nedlastingside til Programmet: http://www.fs-driver.org/download.html Da skal det være mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå