Gå til innhold

Hvilket er best? Sigma,Tamron

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei jeg lurer på om noen har erfaring med objektivene:

Sigma 28-70 F2.8 Ex Dg

Tamron 28-75 F2.8 XR Di LD Aspherical IF

Minolta 28-75 F2.8

Blir brukt på Sony A300 kamera.

Har hatt en Tamron 70 - 300 og har nå en Sigma 18 - 200, kvaliteten på bidene har jeg ikke så mye grunnlag for å kommentere men de virker ganske lik på kvalitet.

Bygekvalitet derimot virker Sigma ett par hakk bedre enn Tamron, ihvertfall ut fra kun disse objektivene jeg har eid. Sigma objektivet er mye tyngre og virker mer solid bygd.

Lenke til kommentar

Sigma 28-70 F2.8 Ex Dg

Minolta 28-75 F2.8

Blir dette noe greit på crop-kamera da?

Er det ikke vedre med Tamron 17-50 eller sigma 18-50 begge 2.8? Mange som skryter av særlig Tamronen.

Lenke til kommentar

Jeg har to Tamron-objektiv og på begge sliter jeg med at de plutselig kutter helt. På det ene(70-300) holder det å slå av og på kameraet for å få det til å fungere igjen, mens det andre(17-50) må jeg faktisk løse ut og sette på igjen. Vet ikke om andre har dette problemet eller om det er jeg som har fått to mandagseksemplar men JP skal ihvertfall få begge to i retur innen rimelig kort tid.

Lenke til kommentar

Får bare beklage at jeg har kuppet denne tråden.

Etter at jeg har koblet til og fra objektivet x antall ganger den siste tiden ser det nå ut til at det lille kommunikasjonsproblemet mellom kamera og objektiv har løst seg. Autofokusen fungerer fint og f/-- meldingen har ikke dukket opp på et par dager. Krysser fingrene for at dette vedvarer.

Lenke til kommentar

Sigma 28-70 F2.8 Ex Dg

Minolta 28-75 F2.8

Det eneste av disse jeg har førstehåndserfaring med er Tamron. Jeg hadde stor glede av mitt, fram til jeg mista det fra sykkel i høy hastighet (vi snakker stjernesmell, så det gir ingen grunn til bekymring om byggekvalitet).

Mitt eksemplar var skarpt som tusan, så skarpt at jeg faktisk hadde nytte av full åpning. Ut over at det var skarpt, satte jeg stor pris på måten det tegna bakgrunnen, førsteklasses til å være zoom. Byggekvaliteten vil jeg si er god i forhold til prisen.

Hovedgrunnen til at jeg ikke kjøpte igjen det samme objektivet, var at jeg opplevde det som i trangeste laget. 28mm blir vid normal med 1,5x crop, og et hverdagsobjektiv bør ha noe vidvinkel for å passe mitt bruk. Hadde det f.eks vært 24-70, tror jeg det ville blitt gjenkjøp. I tillegg bråkte autofokusen i meste laget, i hvert fall på Pentax.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En liten oppdatering på problemet mitt: Det er faktisk verre enn noen gang. f/0 problemet er der hver gang jeg skrur på kameraet og autofokusen virker ikke før jeg har skrudd kameraet av og på ca 20 ganger. Nå blir det bytting.

Lenke til kommentar
En liten oppdatering på problemet mitt: Det er faktisk verre enn noen gang. f/0 problemet er der hver gang jeg skrur på kameraet og autofokusen virker ikke før jeg har skrudd kameraet av og på ca 20 ganger. Nå blir det bytting.

Jeg har en Tamron 70-300 på Nikon D40, og opplever det samme du skriver!

Klarer å ta 2-10 bilder før det "henger" seg. Må skru av og på kamera for å klare å ta 2-10 bilder igjen, osv...

Har gått glipp av mange "blinkskudd" fordi ingenting har skjedd når jeg trykket på utløserknappen :cry:

Til en viss grad kan det hjelpe å skru objektivet på MF, men det er jo ikke derfor jeg har kjøpt et objektiv med innebygd fokusmotor!

Lenke til kommentar
Jeg har to Tamron-objektiv og på begge sliter jeg med at de plutselig kutter helt. På det ene(70-300) holder det å slå av og på kameraet for å få det til å fungere igjen, mens det andre(17-50) må jeg faktisk løse ut og sette på igjen. Vet ikke om andre har dette problemet eller om det er jeg som har fått to mandagseksemplar men JP skal ihvertfall få begge to i retur innen rimelig kort tid.

Det er ikke kameraet ditt som ikke er helt frisk da? Prøvd å oppdaterte firmware? Prøvd med noen Sony eller Minolta objektiver ?

Tom

Lenke til kommentar

Kameraet skal være tipp topp det og firmware er oppdatert. Har sjekket litt og funnet ut at det ikke er et uvanlig problem at motorversjonen av dette objektivet har kommunikasjonsvansker med D300. Som Wiker er inne på hjelper det for noen å rense kontaktene eller å løse ut/koble til objektivet sånn ca 1000 ganger. Dette har ikke hjulpet for meg. Kan det være at kontaktene på objektivet er dårlig innrettet?

Lenke til kommentar

Jeg har 28-75 Minolta og er veldig godt fornøyd med den på min A300.

Sjekk ut objektivene på http://www.dyxum.com/lenses/index.asp

Ellers har det vært en del problemer med Sigma, autofokusmotorene til de nye kameraene er så sterke at de har ødelagt autofokusen på Sigmaobjektivene.

Samtidig som det ser ut som en del klager over fokusfeil på Sigma.

Så personlig foretrekker jeg Minolta, Tamron eller Sony til Sony

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...