Gå til innhold

Mellomringer på Nikon FX

Anbefalte innlegg

Er det andre her som har erfaringer med å bruke mellomringer på Nikon FX for macro foto? Allt av interesse - på forhånd takk :cool: !

Jeg har netopp testet mine eldgamle uorginale mellomringer med forskjellig optikk (28 - 85 mm). Konklusjonen er at det fungerer bra på det meste av optikk. Jeg kjører da med MF, M-mode, fast ISO 1600, manuell hvitbalanse og manuell programmering av brennvidde/største blender. Jeg får da fokus med største blender/uatomatisk nedblending, korrekt lysmåling og eskonering med et unntak. Et gammelt Sigma AF 28 / 1,8 fungerte ikke i den forstand at Nikon nekter å blende ned! Vet ikke hvorfor.

Så vidt jeg kan se av billedserier er eksponering spot-on. På grunn av liten dybdeskarphet omkring 1:1 synes jeg det blir best resultater med små blendere 16-22. Jeg kan ikke se noe virkning av difraksjon. Vet heller ikke hvordan billedkvalitet er sammenlignet med dedikert macro optikk, men det skulle forundre meg om det er veldig stor forskjell? Skal senere sjekke lavere ISO ved bedre lys.

Det blir også overaskende liten forskjell mellom brennviddene.

Hovedsaklig bruker jeg dette nå på foto hjemme av statiske objekter (fluebinding), men tanken er å bruke dette også til insekter osv.

post-180310-1231763952_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det andre her som har erfaringer med å bruke mellomringer på Nikon FX for macro foto? Allt av interesse - på forhånd takk

Jeg venter med lengsel og spenning på at settet skal dumpe ned i postkassen.

Jeg hadde det orginale Nikon settet med lærveske og full pakke, men solgte det sammen med en Nikon F for mange år siden.

Nå blir det Kenko, det er vel eneste måte for å få full elektronikk.

Når du ser formelen for utregning av forstørrelsen, så ser du at brennvidden bare er en faktor (teller og nevner)

M=[(ml*F)+E]/F

M = forstørrelse

ml = objektivets maks forstørrelse (typisk 0,15 til 0,25)

F = brennvidde (ved største forstørrelse)

E = mellomring i millimeter

Eksempel

Nikon AF 35mm gir 2,067x med 64mm ringer

Nikon AF-S 50mm gir 1,427x med 64mm ringer

Nikon 70-300VR gir 0,463x (den har 0,250 orginalt, så her utgjør mellomringene svært lite.

Jeg kan ikke se noe virkning av difraksjon. Vet heller ikke hvordan billedkvalitet er sammenlignet med dedikert macro optikk, men det skulle forundre meg om det er veldig stor forskjell? Skal senere sjekke lavere ISO ved bedre lys.

Fan dette svaret:

And the tube do not cause image degradation.

True... not directly since there is no glass. On the other hand the tube can exaggerate field curvature and other issues that are present in the lens. The best thing is to ask around and test yourself.

Så en Japansk naturfotogrf som brukte Nikon 300mm og 200-400mm med mellomringer for å ta bilder av insekter i flukt.

Jeg kan desverre ikke finne igjen bildene, men det ga meg neoen ideer.

Lenke til kommentar
Er det andre her som har erfaringer med å bruke mellomringer på Nikon FX for macro foto? Allt av interesse - på forhånd takk

Jeg venter med lengsel og spenning på at settet skal dumpe ned i postkassen.

Jeg hadde det orginale Nikon settet med lærveske og full pakke, men solgte det sammen med en Nikon F for mange år siden.

Nå blir det Kenko, det er vel eneste måte for å få full elektronikk.

Takk, ca hvilken pris snakker en om da (Kenko)?

Når du ser formelen for utregning av forstørrelsen, så ser du at brennvidden bare er en faktor (teller og nevner)

M=[(ml*F)+E]/F

M = forstørrelse

ml = objektivets maks forstørrelse (typisk 0,15 til 0,25)

F = brennvidde (ved største forstørrelse)

E = mellomring i millimeter

Eksempel

Nikon AF 35mm gir 2,067x med 64mm ringer

Nikon AF-S 50mm gir 1,427x med 64mm ringer

Nikon 70-300VR gir 0,463x (den har 0,250 orginalt, så her utgjør mellomringene svært lite.

Nye ting å lære. Jeg var også litt upresis i først einnlegg. Det jeg mente var at det ble overaskende lite forskjell på det endelige resutatet om jeg bruker en 85mm med de to lengste ringene kontra en 28mm med den korte mellomringen. Begge nedblendet til 16.

Jeg hadde kanskje ventet å se enda større forskjell i dybdeskarphet, og kanskje litt større generell skarphet med 85mm?

Selvsagt må jeg helt kloss opp i motiv med 28mm. Jeg grovfokuserer med å bevege stativ nærmere, og finfoukserer med fokus på objektiv.

Lykke til med macro!

Lenke til kommentar
Jeg hadde kanskje ventet å se enda større forskjell i dybdeskarphet, og kanskje litt større generell skarphet med 85mm?

Dybdeskarpheten blir temmelig begrenset uansett med rundt 1:1 forstørrelse. Dedikerte makroobjektiver er generelt skarpere i nærområdet enn objektiver til generelt bruk. I tillegg er fokusplanet tilnærmet flatt.

Lenke til kommentar
Dybdeskarpheten blir temmelig begrenset uansett med rundt 1:1 forstørrelse. Dedikerte makroobjektiver er generelt skarpere i nærområdet enn objektiver til generelt bruk. I tillegg er fokusplanet tilnærmet flatt.

Uten at jeg har forsket på det, så tror jeg også at dette har mest med forstørrelsesforholdet å gjøre. Med reverse ring på 28mm, får jeg iallefall et syltynt fokusplan (2,1x).

Lenke til kommentar
Uten at jeg har forsket på det, så tror jeg også at dette har mest med forstørrelsesforholdet å gjøre. Med reverse ring på 28mm, får jeg iallefall et syltynt fokusplan (2,1x).

Vær forsiktig, fokusplanet kan bli så tynt at du risikerer å skjære deg på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...