Gå til innhold

EU vil forby plasmatv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha, så latterlig. Det meste av året vil den effekten bidra til varme opp huset uansett. Å forby plasmaskjermmer betyr ikkje ein dråpe i havet. Dersom dette skulle føre til mindre forbruk vil den eventuelt overstigande straumen uansett bli solgt til utlandet.

 

Hensikten med å senke straumforbruket må jo være for å kunne stoppe enkelte kraftverk som forurenser, men eg ser ikkje for meg at det skjer kun fordi TV-apparatene brukar 100 watt mindre.

Lenke til kommentar

100 watt per husholdning er nok ikke så mye nei.

men la oss si att en 500.000 nordmenn bytter ut sine "strømslukende" plasmaskjermer.

 

Vil ikke dette utgjøre hele 50.000.000 watt? I mine øyne er det helt enormt mye. Det finnes selvfølgelig andre steder og starte hvor vi kunne ha spart inn mye mer strøm enn akkurat på en tv. Men ett sted må man begynne. Dette fører nok uansett kun til att vi får kjøpt litt dyrere plasmaskjermer med mindre strømforbruk.

Lenke til kommentar

Plasmaskjermer bruker allerede mindre strøm enn de gjorde for bare få år siden og bruker de så innmari mye mer enn en 32" crt når de ikke er større enn 42"?

 

Det har forøvrig også vært fremmet et forslag om å forby lcd tv-er siden de forurenser og avgir miljøfarlige gasser når det produseres.

 

Kunne de ikke heller sette en stopper på 42" og fjerne alle 50" tv-ene?

Lenke til kommentar

På sikt vil en annen teknologi overta for plasma, dog tviler jeg på at det skjer i aller nærmeste fremtid :)

 

Alle snakker om OLED teknologien og ikke minst Laser-TV. Den mest nærliggende teknologien som allerede er kommet er jo LED LCD, som gir fantastisk bilde. Dog er nok den beste tvn på markedet en Pioneer 50" plasma 5090H.

 

Men det vi kan spå er at ny teknologi skal forbedres og ikke minst vil den til syvende å sist bli utkonkurrert av en ny og mer spennende teknologi. Jeg spår en global finanskrise i 2 år til, og da vil vi se satsning på nyere teknologi som OLED eventuelt andre som Laser-TV. Kanskje det kommer en enda nyere teknologi også. Ser ikke bort fra 3 dimesjonale skjermer og en rekke andre muligheter som holografiske skjermer i fremtiden.

 

Uansett skal jeg frem til at et forbud mot en døende teknologi er i utgangspunktet helt meningsløs. Plasma er i ferd med å bli utkonkurrert av LCD, og vil garantert få spikern i kista innen en 2-3 års periode.

 

Den som venter vil se, men jeg i likehet med mange andre tviler på et forbud både mot plasma og ikke minst skjermstørrelse som enkelte foreslår :) Jeg tror fremtiden bringer større, bedre, mer miljøvennlige og ikke minst rimeligere tver.

 

(til opplysning kjøpte jeg plasma i helgen som var)

Lenke til kommentar
Alle snakker om OLED teknologien og ikke minst Laser-TV. Den mest nærliggende teknologien som allerede er kommet er jo LED LCD, som gir fantastisk bilde. Dog er nok den beste tvn på markedet en Pioneer 50" plasma 5090H.

Nei, 5090 er nest best, de nye KRP-500-modellene fra Pioneer er bedre (du får en med og uten tunerboks), bare for å pirke og være vrien. :tease: Men siden man nå får en 5090H for 20.000 og KRP-500A koster nærmere 30.000 og forskjellene er marginale, er det jo ikke tvil om hva man bør kjøpe hvis en ikke driter penger.

 

Det morsomme er at man i lang tid har pratet om hvor bra LCD tv skal bli på både panorering, slep og sortnivå. Men man har vel enda ikke klart å slå en Plasma i samme prisklasse såvidt jeg vet (snakker ikke om små dame TV under 40" selvsagt).

 

Men det er klart at det plager ikke meg om det kommer en TV om noen år (ja, for jeg tror ikke det dukker opp i nærmeste fremtid!) som "gruser" min 9. generasjons Kuro plasma på alle måter og kun trenger 1/4 av effekten. Men på den annen side, i vinterhalvåret (de 9 mnd det varer her til lands) vil det jo bety at jeg må skru opp varmen ytterligere på de energieffektive panelovnene jeg har fra 70-tallet. Som det ikke var ille nok da jeg skulle være "miljøvenn" og byttet til sparepærer og sparedusj. Men det er kjipt å både fryse og ikke bli skikkelig ren syns jeg. :ohmy:

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

Personlig tror jeg ikke det vil bli ett forbud direkte mot Plasma men en øvre grense for effekt per flateenhet (bildeflate) som selvsagt vil ramme mange plasmaskjermer.

 

Pioneer på sin side tror jeg vil kunne ligge foran skjema slik at de klarer å redusere effektforbruket på sine skjermer før en slik lov eventuelt trer i kraft.

 

Så ett forbud mot teknologien tror jeg ikke vi vil se.

Lenke til kommentar
Haha, så latterlig. Det meste av året vil den effekten bidra til varme opp huset uansett.

Man sier gjerne så her i Norge, ja. Men siden dette er regler for hele EU, omfatter den også land der denne varmen vil føre til at man vil bruke ekstra strøm på å kjøre aircondition ekstra hardt store deler av året...

Lenke til kommentar

LCD har sine fordeler og Plasma har sine :)

Men at LED LCD imponerer er helt klart og de vil komme i større omfang utover 2009.

 

Uansett kan vi vel fastslå at dette er et flisespikkeri fra byråkrater i EU. Dessuten er jeg ikke så sikker på at plasma bruker så mye mer strøm enn en LCD i lik størrelse

 

Her ser du det motsatte av hva EU mener:

http://www.hjemmekino.no/guide/bilder/flatpwr2.jpg

 

Noen som vet om dette bare er spinnville rykter eller noen som kan konkret vise til at Plasma bruker så mye mer strøm enn LCD?

Lenke til kommentar
100 watt per husholdning er nok ikke så mye nei.

men la oss si att en 500.000 nordmenn bytter ut sine "strømslukende" plasmaskjermer.

 

Vil ikke dette utgjøre hele 50.000.000 watt? I mine øyne er det helt enormt mye. Det finnes selvfølgelig andre steder og starte hvor vi kunne ha spart inn mye mer strøm enn akkurat på en tv. Men ett sted må man begynne. Dette fører nok uansett kun til att vi får kjøpt litt dyrere plasmaskjermer med mindre strømforbruk.

 

Tviler sterkt på at det er 500 000 store plasmaskjermer som er i bruk her til lands.

 

AtW

Lenke til kommentar

Panasonic har allerede annonsert at strømforbruket på deres 2009 modeller er helt likt som lcd tv-er. En annen ting er at hvis man regnet et gjennomsnitt av plasma skjermens strømforbruk så ville det bli lavere siden skjermen bruker mindre strøm når det er mørke bilder.

 

Uansett tror jeg plasmaskjermen kommer til å bli borte i løpet av få år. Innbrenningsspøkelset er ikke helt utradert og så lenge det ikke blir det vil motforestillingene være der. Hvis produsentene derimot løser problemet slik at det ikke lenger er mulig å brenne inn en plasma tv så kan de markedsføre det hardt og vinne marked på det.

 

Laser og Oled virker i alle tilfeller som systemer som er langt bedre enn både plasma og lcd.

Lenke til kommentar
Det skal godt gjerast å få innbrenningsproblemer på Pioneer.

 

Av det eg har sett på nettet er det framleis ikkje laser eller oled som kan konkurrere med plasma.

 

Jeg har lest om en som fikk permanent innbrenning på en 8 generasjon Pioneer, men det skal godt gjøres.

Poenget er at så lenge det kan skje og at dette ikke dekkes av garanti tyder på at selv Pioneer tviler litt på sine egne påstander om innbrenningens død.

 

Det handler vel om at de fleste ikke en gang vil det ha det i bakhodet at det kan skje...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...