Gå til innhold

asus a7v som server

Anbefalte innlegg

Har en gammel maskin med asus a7v hovedkort, 800mhz amd duron cpu, ide 80gb hd og 2 mb ram. Ønsker å sette denne i boden som server, hovedsaklig som backup for husets maskiner og musikk/film. Har tenkt meg oppgradering med

* HD: Seagate Barracuda SATA2 1TB 7200RPM, 7200.11, 8.5ms, 32MB, SATA2,

* KONTROLLER: Promise SATA 300 TX4302 SATA Kontroller Serial ATA/300 4 port, PCI.

OS linux med fedora og amahi linux home server.

spm:

1)Vil SATA disken kunne kobles til A7V ?(BIOS 1006)

2)Vil dette hardware oppsettet klare fedora og amahi ok?

3)Etter oppsett av maskin og software, er det greit å sette opp automatisk backup? Maskinene som skal backes er 3 stk MAC leopard os

4) Har ikke tenkt skjerm/tastatur til server, noen som fjernstyrer linuxserver med mac? Går det via shared screen i leopard, eller må man ha en VCN app?

mange spørsmål, men har ikke satt opp server tidligere, beklager om det er basic

mvh

henrika

Endret av henrika
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med separat SATA kontroller så skal det gå ganske bra, og med en moderne Linux distro så skal det ikke være noe problem.

Personlig har jeg ett DFI LanParty NF2 Ultra B i TV maskinen min (Oppdraget er å vise film på TV'n, oftest XVID og ikke så mye annet) som har en egen "innebygget" SATA generasjon 1 kontroller med 4 porter fra SiliconImage.

Denne tar faktisk noen nyere harddisker som overrasket meg, men har ikke prøvd med 1Tb disker enda.

Til Linux kan du bruke TightVNC til fjernstyring, det er det jeg bruker på TV boksen min men her gå det i MS skrot, aka Windows grunnet at jeg ville teste først om jeg fikk det hele oppe å gå, vi får se om det blir overgang til Linux på TV maskinen.

Men TightVNC er utviklet til både Linux og PC, og om du får java på MACene dine så kan du fjernstyre Linux maskinen med TightVNC men ikke omvendt.

Til backup har jeg brukt Cobian Backup, det funker men virker som om det er kun Windows så her må du nok spørre noen andre, jeg har tittet litt og det er visst litt problemer med backup software til flere plattformer, altså Linux, Windows og Mac, de fleste er enten eller har jeg sett.

Lenke til kommentar

Hei.

Har selv et gammelt a7v deluxe med xp2000+ cpu(tror jeg) og 512mb ram. Bruker denne til nettverksserver, musikkstreaming til squeezebox, filmstreaming til xbmc, backup, printer sharing samt torrents.

Har brukt ulike varianter av OS. Kjørte lenge ubuntu desktop. fungerte greit. Der fjernstyrte jeg ved å logge på viaNx desktop. Det er en ganske snasen remote desktop som kjører over ssh. Du får gratis klienter til alle os(inkl mac), og linux serveren er også gratis.

Ulempen ved å kjøre et OS ala ubuntu desktop er at det er fullt av "desktop verktøy" og vakker gui jeg ikke trenger, men som suger ressurser. Det fungerte i og for seg greit, men den oppleveds som litt treg. Bestemte meg derfor for å kjøre et litt mer lettvektssystem.

Installerte ubuntu server 8.10 med ssh, og full LAMP stack(dvs apache server m php, mysql osv). I utgangspunktet planla jeg å installere et gui miljø oppå(ubuntu server er kun command line), men fant ut at jeg egentlig ikke hadde noe behov for det. jeg får gjort alt jeg trenger enten via ssh eller webgrensesnitt.

Ubuntu low memory guide var veldig nyttig for å bestemme seg for hvordan jeg skulle gå fram i config av systemet.

Torrents laster jeg ned og administrerer via TorrentFlux. Resten(som ikke er stort) gjøres via ssh. Ulempen med command line er seff at jeg må google alt jeg skal gjøre først siden jeg ikke er noen reser på linux kommandoer, men det er ikke veldig vanskelig.

Desktop maskinen måtte jeg reboote stadig vekk pga diverse oppdateringer ol (verre enn Vista laptopen min). Med Ubuntu server har jeg ikke bootet siden strømmen gikk for noen mnd siden :)

Valg av filtype på diskene kan kanskje være et problem. Jeg tørr ikke komme med noen klare anbefalinger her. ntfs støtten på linux er helt utmerket, men jeg har ikke like god erfaring med å skrive til nettverksshare m ntfs delt ut via samba fra en mac. kanskje det har noe med macFUSE å gjøre?

Endret av pal.carlsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...