Gå til innhold

Reise til Beijing i sommer

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjæresten min og jeg skal til Beijing i Sommer og lurer på hvor det er lurt å bo?

Vi skal være der i 2 uker så vi vil gjerne bo et sted med litt komfort, uten at det må koste skjorta.

Det bør være nærme sentrum, uten at det er I sentrum. Gjerne et sted hvor det ikke bråker så fælt. :p

I tillegg så lurer jeg på om noen kan fortelle meg hvor silkemarkedet ligger?

Hva er verdt å se der nede? Er den kinesiske muren langt unna for eks.?

Noen turistfeller jeg skal prøve å unngå? Og hvis vi føler for å sjekke ut nattelivet, er det noen fare for å bli ranet for eks.?

Trenger vi Vaksinasjon?

Setter pris på alle svar!!! :)

-Christian Berg

Endret av christian-berg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Badaling er det stedet som er nærmest Beijing hvor du kan gå på muren. Husker ikke helt, men tror det var 1-1,5 t å kjøre fra Beijing. Der er muren fin og selvfølgelig masse folk, men gå motsatt vei av de fleste andre. Litt brattere, men litt mindre folk. Du kan ikke være i Beijing og ikke besøke muren.

Silkemarkedet blir ikke noe problem å finne, mener å huske det lå sentralt. Kjøp en reisehåndbok (gaten heter Jianguo Men Wai Dajie). Jeg vil også anbefale deg et annet marked a'la silkemarkedet. Jeg har kikket i min reisehåndbok (Top 10 Beijing) og mener det er det som heter Yaxiu Market. Det ligger ikke så sentralt som silkemarkedet, men jeg syns kanskje dette var bedre enn silkemarkedet. Det var mindre folk, men syns de hadde flere forskjellige varer (bl.a sko).

Når dere skal til den Forbudte By vil jeg anbefale å ta en annen inngang enn hovedinngangen. Der krydde det av folk som skulle selge all verdens ting og jeg syns det var ganske plagsomt. Det er også et utall som sier de er studenter og vil snakke engelsk, men mange er ute etter å få deg til å betale for en guidet tur.

Ellers bør dere besøke sommerpalasset. Vi var der en dag det var veldig tåkete, men det skal visst være spesielt fint i finvær.

Ta t-banen, det var urbillig. Den er full av folk og selv om du tror at vognen er folk er det alltid plass til 20 nye selv om bare to går ut på en stasjon. Kineserne bruker albuene og bare trenger seg på, men det er helt normalt for dem. Det er 1,5 år siden jeg var der og da var det flere t-banelinjer som var under utbygging (skulle være ferdig til OL), så jeg antar at dette tilbudet har blitt mye bedre.

Må også bare advare om at kineserne har en helt anne kjørekultur enn oss. Jeg trodde omtrent jeg skulle omkomme hver gang vi kjørte taxi :-)

Lenke til kommentar

Mutianyu er litt lengere unna enn Badaling, men det er mindre selgere og mas der. Ta en heldags guidet tur fra hotellet, du vil se tilbud om det på hotellet. Da slipper du å stresse og det er med et par andre stopp med varierende interesse.

-på mange hoteller vil du få et rom i kjelleren om du ikke passer på. Når du kommer vil de spørre om du heller ikke vil betale litt mer for et rom over bakken.

-kinesere som kommer bort til deg på gaten og sier de ønsker å trene på engelsk er antagelig ute etter å svindle deg. Etter å ha fått tilliten din tar de deg med til et sted med astronomiske priser.

-taxisjåføren som krever astronomiske priser, avtal alltid.

Bodde på Days Inn, Forbidden City. http://www.daysinn.cn/english/hotel/forbidden_a.htm

Der har du den forbudte by, den himelske freds plass, Wangfujing, nattmarkedet og hutongene innen kort gangavstand.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Takk takk...Masse nyttig informasjon å få her.

Ang.Hotell? Hvis jeg for eks. bestiller gjennom travellink eller lignende, er det da fare for at jeg

får hotellrom i kjelleren? Eller er det kun hvis jeg bestiller hotellrommet selv personlig? :ohmy:

Avtale pris på taxi skal jeg huske på :yes:

Etter det jeg har skjønt er det disse tingene som er "viktigst" å se:

Den himmelske plass

Den Kinesiske muren

Sommerpalasset

Silkemarkedet (eller Yaxiu Market som Hermanus anbefaler)

OL Stadion som ble bygd for 2008

Noe annet dere kommer på som er verdt å se?

Mener også å ha hørt om sted du kanskje spise "Peking duck" hvor du får et sertifikat med hvilket nr.din And hadde?

Noen som vet hvor det er?

Med tanke på lokale matretter som Gresshoppe og div. annet...Er det stor fare for å bli syk?Eller er det bare å kjøre på? Noen som har erfaring med dette?

I og med at Tannlege i Norge er så veldig dyrt vurderer jeg å få sjekket tanngarden der nede, noen som kan anbefale noe.(ikke store greiene, skal bare ta en sjekk og kanskje tette hull hvis jeg har noen.) :p

Setter stor pris på alle svar jeg får :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er Quan Ju De som har sertifikatene. Det er en skikkelig turistfelle for den kinesiske middelklassen, men jeg syntes det likevel var verdt å få med seg.

http://www.virtualtourist.com/travel/Asia/..._Duck-BR-1.html

Spiste på restauranten som lå på ved gaten Wangfujing.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wangfujing

Wangfujing er en stor gågate hvor man finner flere kjente kinesiske restauranter, amerikansk fast-food, store butiker med souvenirer, store butikker med klær, sidegater med alskens merkelig mat og markeder og også nattmarkedet som går ut fra gaten. Det er altså noe for de fleste turister i den gaten.

The Place er et shoppingsenter hvor de har en diger skjerm over plassen med forskjellige show når det blir mørkt.

Husk å printe ut hotellnavnet og helst også adressen på kinesisk. Hotellene har visittkort med veibeskrivelse dit. Veldig nyttig å gi drosjesjåfører.

Tror ikke jeg ville slippe løs en kineser på tennene mine uten at jeg hadde meget gode referanser fra noen jeg kjente. Du kan regne med språkproblemer og litt andre normer for hygiene, hvordan ting skal se ut og hvilke metaller som kan brukes i munnen. Så forresten veldig mange med stygge tenner der.

Lenke til kommentar

Jeg var i Beijing i Mars som var;

Jeg ville heller dratt til JinShanLing delen av muren, nesten ingen turister møtte vel 3/4 i løpet av en helg dag, nesten ingen selgere (var noen veldig få som satt stille) der før du også sett åssen forfatning muren er i mange steder (helt elendig) og ikke så "kunstig" der alle turistene virker i forhold.. er VELDIG bratt noen steder da..

Himmel templet med du også få med deg!!

Inn og se Mao på den himmelske freds plass (han ser ut som et dukke)

peking opera i Liyuan Theatre eller Kung Fu oppvisning der

jingshan park, bak deb forbudte by.

Tromme tårnet

Dyre parken (den nyeste) , så du kan se panda og sånn og alt annet av dyr

men 2 uker i beijing, tror virkelig jeg ville tatt toget til Xian eller et annet sted noen dager da.

jeg spiste alt av mat som så spennende ut (ikke alt ble spist i Beijing): Hane føtter, lavrer, øl fisk, hai fine suppe, bier, skillpader, sjøstjerner, mye av maten jeg spiste på landsbygda var ikke onkelig stekt engang, jeg ble ikke syk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...