Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Får ikke overnatte

Gjest irritertjente

Anbefalte innlegg

Gjest irritertjente

Jeg er ei jente på 17 som blir 18 nå i år. Jeg har i lengre tid kranglet med min mor om overnatting, og synes dette er helt sykt. Jeg får ikke overnatte hos kjæresten eller hos mine venninner og lignende. Selv ser jeg ikke helt problemet, og finner ingen argumenter som hun gidder å høre på. Trenger virkelig hjelp!

Hun vet godt jeg har mye sex, drikker og røyker diverse urter, men at jeg likevel er "skikkelig" og ikke roter meg bort i hva som helst. Hun lar meg gå på fest, hun lar meg drikke o.l.. Jeg har så utrolig lyst å bare sove over hos typen istedet for å ta bussen midt på natta og vente nedi byen der det vanker folk jeg ikke vil blande meg oppi. Jeg har sinnsykt lyst å reise på turer med venner, overnatte i telt, reise til andre byer i Norge o.l, kunne gå på konserter og treff og lan.. Jeg er dritlei av å måtte komme hjem 02.00 hver gang jeg er ute, enten på fest eller med typen. Jeg vil så gjerne være litt mer "fri" nå som jeg er snart 18, ellers kommer jeg til å være veldig lite hjemme når jeg faktisk fyller 18. De andre vennene jeg har hatt har alltid fått lov til å overnatte hos hverandre, da ofte når det gjaldt teltturer, fester eller lan. Jeg har aldri hatt den muligheten. Jeg føler jeg har gått glipp av mye i ungdomstiden min, og at det snart er for sent og "barnslig" med overnatting o.l.

Likevel forstår jeg godt at jeg ikke får sove hos kjæresten min enda, hun kjenner han ikke så godt, men hun kjente godt exene mine, men det ga meg ikke lov til å sove hos dem heller. Jeg ser bare ikke selv hva som er problemet. Hva kan jeg gjøre på natta som jeg ikke kan gjøre på dagen liksom? Hva er så magisk med 02.00 ? Når fikk dere være hos venner natten gjennom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stor forskjell på gutter og jenter i den alderen.

Snakk litt diplomatisk med moren din. Du er tross alt snart 18 og bør kunne bestemme noe selv. Moren din vil helt sikkert vite hvordan du har det på morgenen etter at du har vært ute.

Ikke krev å få lov til å overnatte, men diskuter deg frem til at du gjør noe for moren din denne gangen om du får lov å overnatte hos kjæresten din en annen gang.

Edit: Ungdomstiden din slutter ikke når du blir 18, den varer rimelig lenge. Jeg ser fortsatt ikke på meg selv som voksen (25) selv om jeg har 6 års høyere utdannelse og jobb.

Endret av CAT0
Lenke til kommentar

Hvis hun vet du røyker, drikker og har sex, så forstår jeg at hun er redd for deg. For henne er det en trygghet at datteren hennes hvertfall kommer hjem om natten. Da vet hun at du er i orden!

Angående det med å ovenatte hos venninner og slikt så forstår jeg frustrasjonen din godt. Hva med å f. eks la henne snakke med foreldrene til hun du vil sove hos, slik at hun føler det er mer trygt og at noen har kontroll selv om hun ikke har det? Det høres sikkert tungvindt og barnslig ut, men moren din virker som hun trenger en del...forsikring ;)

Tilslutt så må jeg bare si at jeg tenkte akkurat som deg; med en gang jeg blir 18 så kan jeg gjøre som jeg vil, tjohei! Men nei, det kunne jeg ikke, og det kan forsåvidt ikke du heller. Du bor fremdeles hos moren din, i hennes hus, og må respektere hennes regler selv om du er myndig. Hvis dere prøver å lage noen kompromisser (f. eks det med å snakke med venninnens foreldre), så kan det være en start?

Lenke til kommentar
Gjest irritertjente

11 måneder igjen. Fyller jo selvfølgelig på slutten av året, så jeg må vente kjempelenge imens alle mine venner fyller 18 lenge før meg.

Lenke til kommentar

Kanskje det er derfor at hun vet at du så fæle ting at hun er konstant bekymret for deg, hadde du vært en snill pike som aldri drakk, hadde sex osv ville hun kanskje ikke hatt så mye å tenke på om hun lot deg sove hos andre men nå er hun redd for hva du kan rote deg bort i under rusen sammen tvilsomme folk.

Lenke til kommentar

Ehh. Jeg har altid fått lov til å gjøre akkuratt som jeg vil, og det er kun fordi jeg spilte kortene mine riktig fra starten av (bare flaks at det funket, jeg var jo tross alt bare en drittunge). Vel greia er at om det er noe du ikke får lov til så gjør det alikevel. Ferdig. Hva skal hun gjøre? Så lenge du fortsetter å gå på skolen etter fylt 18 har hun ikke lov til å kaste deg ut. Hun kan kanskje gi deg mindre penger, men det klarer du sikkert å presse ut av hun alikevel, hviss ikke så er vel det et valg du får ta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...