Gå til innhold

Hjelp meg bestemme meg - "Rå" eller "bra" PC

Anbefalte innlegg

Nytt oppsett lenger ned i tråden etter negativ feedback på original oppsettene :)

Ok jeg kan jo forklare situasjonen først så det er litt lettere å hjelpe meg.
Jeg går folkehøyskole, og er drit lei. Jeg solgte min stasjonære pc for en stund siden, en pc jeg var veldig glad i, og ga 22000 for i mai.

Jeg har levd med bærbar frem til nå, men jeg orker rett og slett ikke spille mer på den driten her, og må ha meg ny stasjonær. Jeg er glad i PCer, men ville ikke kalt meg fanatiker. I tillegg er jeg den typen kar som liker å virkelig satse når jeg gjør ting. Med andre ord jeg har alltid kjøpt "the best of the best" når jeg har handlet, det gjelder for så og si det meste.

Problemet mitt her er at jeg har begrenset med finansiell backing for å si det sånn, så jeg har sittet og satt sammen pc etter pc men ikke klart å bestemme meg for hvor mye jeg vil legge inn. Jeg har satt sammen PCen jeg *vil* ha, og en pc som er litt svakere, for å se hva jeg får om jeg går litt ned i prisklasse.

[b]Altså![/b]

Spørsmålet mitt til dere som virkelig [b]kan[/b] dette, lurer jeg på hvor mye ytelse mister jeg ved å gå fra den dyreste, til den som er billigere. Overgangen fra i7 til de "gamle" E8xxx prosessorene, fra DDR2 til DDR3 ram. Og hovedkort som jeg har lite peiling på (hjelp) osv. Med andre ord, er det verdt å bli ekstra ekstra fattig for den ekstra ytelsen jeg får?

Her er PCene det er snakk om:

"Dyr" PC:
# Asus Rampage II Extreme, X58, DDR3, ATX, Socket-1366,SLI&CFireX, 3xPCI-Ex(2.0)x16
# BenQ 24" LCD G2400WD TCO03 Black 1920x1200,2ms,4000:1,VGA/DVI/HDMI
# Chieftec Super Series PSU 1000W Modulær 9x SATA, 2x8/2x6 pin PCIe, 80 Plus
# Cooler Master CM Stacker 832 Black (Uten Strømforsyning)
# Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920 4,8GT/sec, 8MB, Boxed
# Microsoft SideWinder X6 Keyboard NO Gaming Keyboard, USB
# Microsoft Windows Vista Home Basic Norsk SP1,OEM,DVD,64
# Nexus 120MM PWM Real Silent Vifte 500 ~ 2000 RPM, 76 CFM x3
# OCZ Gold DDR3 1600MHz 6GB KIT, 3xDDR3 2GB, CL8-8-8-20
# Seagate Barracuda 7200.11 1TB SATA2 32MB 7200RPM
# Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7200S, 20x, SATA, Black, bulk
# XFX GeForce GTX 295 576M 1792MB PhysX PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDCP, HDMI, Core 240x2, Graphics Plus, 3D Stereo, CUDA

Samlet pris - 22995,-

"Rimelig" PC:
# Asus P5Q Deluxe, P45, Socket-775, DDR2, ATX, 2xGbLAN, Firewire, 3xPCI-Ex(2.0)16
# BenQ 24" LCD G2400WD TCO03 Black 1920x1200,2ms,4000:1,VGA/DVI/HDMI
# Cooler Master CM Stacker 832 Black (Uten Strømforsyning)
# Gainward GeForce GTX 280 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, GDDR3, 2xDVI, HDCP, Graphics Plus, 3D Stereo
# Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan
# Microsoft SideWinder X6 Keyboard NO Gaming Keyboard, USB
# Microsoft Windows Vista Home Basic Norsk SP1,OEM,DVD,64
# Nexus 120MM PWM Real Silent Vifte 500 ~ 2000 RPM, 76 CFM x3
# OCZ Fatal1ty DDR2 PC8500 4096MB Kit, w/two 2GB PC8500, CL7 [b]x2[/b]
# Seagate Barracuda 7200.11 1TB SATA2 32MB 7200RPM
# Silver Power PSU, 850W, 120MM Fan, Blue Light, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin
# Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7200S, 20x, SATA, Black, bulk

Samlet pris - 17737,-

Hjelp meg å velge om jeg skal leve som superfattig fremover, eller bare veldig fattig!

Eventuelle kommentarer på 'brand' på komponenter er velkommen og (eks skjermkort etc)

Takker på forhånd for svar!

PS: Om du ikke skjønte det, blir dette en ren gaming-rigg, hvis det har noe å si :)

Endret av Dissolved
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Vel det er jo som du sier selv et spørsmål om hvor mye penger du vil legge inn i et system. Men om jeg hadde hatt 17700 kroner å bruke som et minimum hadde jeg helt klart bygd en i7 pc.

Lenke til kommentar

Ytelsesmessig er det ikke så voldsomt stor forskjell på de to oppsettene, i hvertfall ikke mtp spilling. Å velge Core i7 forutsetter at du skal overklokke systemet, hvis ikke oppnår du faktisk bedre ytelse med det billige systemet.

Jeg vet ikke hvilken nettbutikk det er du har sett på prisene hos, men du bør klare å få de to oppsettene der billigere. Satte selv opp et liknende Core i7 oppsett, og endte i underkant av kr 18.000. Har ellers hjulpet flere folk her med å sette opp oppsett med Core 2 Duo, og du får en veldig bra PC for rundt 12-13.000.

Core i7

Core 2 Duo u/skjerm (m/ mus)

Lenke til kommentar

Ikke helt sikker på hva du skal med 8GB ram... Ikke mange spill som har særlig behov for det... Eller driver du med massiv videoredigering i tillegg? Eller kjører store servere med ekstrem belastning? Hvis det ikke er tilfelle, nøy deg med 4GB ram.

Syns det var ganske heftig pris du hadde kommet frem til. nesten 18'000 for en E8500-cpu-pc, det var ganske drøyt syns jeg.

Og Vista Home Basic stinker som operativsystem da. Det inneholder jo ingenting, ikke engang Aero etter hva jeg husker...

Og trenger du et P5Q Deluxe hovedkort? Hvorfor ikke satse mer i "økonomimarkedet" og satse på en billigere serie fra f.eks Gigabyte? Sparer en 500lapp der også, uten at det går særlig ut over ytelsen. De dyre hovedkortene trenger man hovedsakelig kun hvis det er snakk om seriøs overklokking... Og siden du ikke har valgt ut cpu-kjøler antar jeg at det er et lite prioritert område

Lenke til kommentar

Hva med å være litt realistisk her nå? Gi meg 8000,- og handle utstyr etterpå? :mrgreen:

Neida, men jeg ser ikke helt grunnen til å bruke så ufattelig mye penger på utstyr?

Vil jo tro du kommer meget langt med et oppsett til 10k, da med Ati 4780x2, ta disse i crossfire, og du klarer de fleste spill på maks.

Er ikke for å være frekk og sånt, men jeg blir litt kvalm når jeg ser folk slenge så mye penger i datamaskiner, spesielt studenter. PC'n koster langt mere enn det smaker. Men det er meg det da. Jeg kan forstå de som bruker mye penger til server for bedriften sin, men så mye for å ha en gaming rigg, der det koster 8k for å sette grafikken på ultra høy med 16xAA, til forskjell fra Ultrahigh og 4xAA. Der faller jeg av.

Sånn, da har jeg fått ut min "frustrasjon",

Lykke til med kjøp. Jeg hadde gått for "billig" oppsett med Ati kortet, som nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar

Ok, jeg har da satt sammen en ny en, som jeg håper står meg i stil med det de som har svart heller anbefaler meg å kjøpe.

Ordren blir fordelt på Amentio/Komplett grunnet at Amentio ikke har alle delene tilgjengelig.

Sony Nec Optiarc DVD+-R/ RW/ DL/ R AD-7220A-0B

SEAGATE BARRACUDA 7200.11 1TB 32MB SATA/300 7200RPM

INTEL Core 2 Duo E8500 3.16GHz LGA775 FSB1333 6Mb Retail Boxed (BX80570E8500)

ASUS P5E3, X38, Socket-775, DDR3, ATX, Firewire, GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16 (P5E3)

OCZ TECH DDR3 PC3-10666 1333MHz Value Tri Channel 6GB Kit(3x2048MB) 8-8-8-20 (OCZ3G1333LV6GK)

-

Cooler Master CM Stacker 832 Black

Gainward GeForce GTX 280 1GB PhysX CUDA

Microsoft SideWinder X6 Keyboard NO

Silver Power PSU, 850W, 120MM Fan

Microsoft Windows Vista Prem Norsk 64bit

Total pris: 15000,-

I tillegg kommer 24" til 2595,-

- Passer alle disse delene sammen?

- Ser det ok ut i forhold til pris?

- Ville i7 vært et bedre alternativ til gaming pc enn E8500, uten å tenke på klokking?

@N|troXx

Jeg skjønner rett og slett ikke helt hvordan du får satt sammen en bra rigg med 4870x2 til 10k. 4870x2 ligger rett under GTX295 på de prisene jeg kan se.

@Hugo_Hardnuts

Jeg har lagt med 24" skjerm + operativsystem + nytt keyboard på de listene i original posten, trekker jo prisen litt opp :)

Endret av Dissolved
Lenke til kommentar

Nei, inntil videre er Core2Duo et bedre valg til spilling pga høyere klokkehastighet. Det er også få spill på markedet som utnytter flere kjerner, så Core2Quad/Core i7 har generelt lite for seg hvis spilling er i fokus.

Spar et par hundrelapper på å velge E8400 fremfor E8500 - det er kun 0,16GHz forskjell i klokkehastigheten og 3GHz holder i massevis til spilling i de oppløsningene du kommer til å kjøre.

Etter min mening er det lite vits å velge DDR3 og et så dyrt hovedkort når du skal ha en LGA775 (Core2)-plattform. Som newman221 skriver, så klarer du deg fint med et mye billigere hovedkort, med mindre klokkeegenskaper spiller en stor rolle. Siden du velger Geforce-skjermkort er det heller ingen vits å kjøpe hovedkort med Crossfire-støtte, for den får du uansett ikke benyttet deg av. Et billig hovedkort med P45 (eller tom P35) chipset vil derfor fungere glimrende. DDR3 yter heller ikke noe særlig bedre enn DDR2, og på LGA775-plattformer får du ikke utnyttet tri-channel, så et sett med 3 brikker blir lite vits.

Strømforsyningen kan du også roe ned mange hakk. 600W holder i mengder, og da har du fortsatt en god del å gå på.

Og så vidt jeg har sett så koster Samsung sine 1TB-disker generelt mindre enn Seagate, så der kan du trolig også spare noen kroner.

Det var i hvertfall mine cent.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Spar et par hundrelapper på å velge E8400 fremfor E8500 - det er kun 0,16GHz forskjell i klokkehastigheten og 3GHz holder i massevis til spilling i de oppløsningene du kommer til å kjøre.

E8500 kan klokkes høyere også.

E8500 = 9.5x Multiplier

E8400 = 9x Multiplier

Lenke til kommentar
@N|troXx

Jeg skjønner rett og slett ikke helt hvordan du får satt sammen en bra rigg med 4870x2 til 10k. 4870x2 ligger rett under GTX295 på de prisene jeg kan se.

@Hugo_Hardnuts

Jeg har lagt med 24" skjerm + operativsystem + nytt keyboard på de listene i original posten, trekker jo prisen litt opp :)

Beklager litt kvass uttalelse, og det er vel et definisjonsspørsmål om hva som er en god rigg. Tenkte ikke på OS og skjerm i pris. Det oppsettet du kikket på til 15k med litt justeringsmuligheter ser meget bra ut, da en ikke altid trenger deluxe utgaver av Hk samt kan spare litt på å bruke DDr2 minne. Har ikke fått med meg at E8500 støtter DDR3 en gang.

Men alt i alt, ser dette mye mer fornuftig ut i mine øyne i allefall. Nå har du jo litt penger til mat også :new_woot:

Lenke til kommentar

Hei. Ville bare si at Cooler Master CM Stacker 832 er et ganske stort kabinett (+ det er litt dyrt).. Hvis du skal ha pcen med deg ofte vet jeg ikke om det er så veldig gunstig.

Men for all del, jeg tror det er et veldig bra kabinett, har selv CM Stacker 831...

Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg er heldigvis godt vandt med penger. Så det har tidligere ikke redusert meg når det gjelder kjøp av pc. Har har i de siste 5 år altid hatt noe av det beste som er å få.

Men til slutt gikk det ett lite lys opp for meg. Når jeg så tilbake så var jeg alltid for rask til å oppgradere.

Slik jeg kjører no så har jeg valgt en bra strømforsynging. Ok kabinett. Billig men veldig fornøyd. Jeg vet at jeg blir sugen på oppdatering uansett.

Mye her. Men resonomang. Jeg har kommet fram til at når det gjelder pc så er det mye bedre. (min mening.) å gå litt ned å heller kjøpe innmaten oftere. Man får litt for det gamle og det koster meg 5-8 tusen annenhvert år å ha en veldig bra pc. ville kjøpt en 8400 prosessor 4 giga ram 1066 mhz

p35 eller p45 chipset og ett 4870 skjermkort.

Du har fortsatt ikke gått veldig mye ned på ytelsen på det minste. Men innmaten som du evt bytter ut om feks ett år (cpu gpu hk og ram) vil ikke koste mere enn ca 4-5 tusen denne gang. (er ikke oppdatert på priser no og surfer via sattlitt så sjekker ikke selv) Og ligger du ut ut det samme om si halvannet år og i tillegg får igjen 1500kr for det gamle er det rimelig å skifte ut.

No i sokkel skifte er kansje varigheten kortere. Men selv har jeg hatt et p 35 kort og en 3ghz core 2@ 3,7 ghz og ett 8800 gt i ca halvannet år. Fortsatt regner jeg det som en bra maskin og kommer nok til å ha den en god stund enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...