Gå til innhold

[Løst]Tips til tight, liten subwoofer til spill og film

Anbefalte innlegg

Er det noen som har innspill på dette? Jeg har per dags dato en Teac surroundreceiver med fire System Audio høyttalere, samt en crappy senter (neste prioritering etter sub).

Vi bor i en bygårdsleilighet slik at jeg aldri vil få utnyttet skikkelige kraftpakker (er snill med naboene =)). Derfor ser jeg for meg en liten, men kjapp modell som gjerne kan være rimelig. Det er gipsvegger og parkettgulv i leiligheten, og TV'en står i stua, slik at rommet er stort og egentlig litt uegnet til hjemmekino.

Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XTZ 99 modellene (W10/W12) har fått mye skryt, og er regnet av mange som den beste i sin prisklasse. Hvorvidt den er tight vet jeg ikke, men i forhold til pris er den mye for pengene. Ha den på spikes og W10 modellen med 10 " holder sikkert i massevis.

Den er gjerne ikke så liten når jeg tenker meg om :hmm:

Endret av ultimatedeskjet
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

"Aldri vil få utnyttet den"?

Selv om du kjøper en stor subwoofer betyr ikke det at du trenger å spille kjempehøyt. Du har da tross alt volumkontroll. Subwooferen spiller ikke noe dårligere selv om du har litt "headroom" å gå på. ;)

Lenke til kommentar

XTZ 99 W12

XTZ 99 W10.16

Du kaster ikke bort pengene dine med noen av disse. Selv om du ikke skulle få kjørt dem på maks nå, så har du muligheten når naboene er borte, evt. i fremtiden.

Disse subbene spiller bra til musikk, film og spill syntes jeg, og du får neppe noe bedre til samme prisen. En sub som yter så bra du ønsker på 50% volum, spiller bedre enn en sub hvor du må skru opp til 90% volum for å få samme "effekten", i hvertfall i mine ører.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Beklager threadnecro her, men jeg fikk omsider kjøpt meg en XTZ 99 W10.16.

Det jeg trenger nå, er tips til innstillinger bakpå? Siden den er helt ny, vil jeg gjerne skru opp bassen litt i overkant for å bare nyte at jeg har fått den. Skal jeg røre noen av de to andre skruknappene, eller bare den til volum? Hvor høyt bør jeg sette den? Jeg har ikke hatt sub før, så jeg er dessverre ganske grønn på området. Har koblet den til min Teac surroundforsterker med subkabel og splitter. Den er altså koblet opp og fungerer, men jeg vil bare ha optimale innstillinger.

Som nevnt tidligere i tråden, så står den i et ganske stort rom.

Lenke til kommentar
Beklager threadnecro her, men jeg fikk omsider kjøpt meg en XTZ 99 W10.16.

Det jeg trenger nå, er tips til innstillinger bakpå? Siden den er helt ny, vil jeg gjerne skru opp bassen litt i overkant for å bare nyte at jeg har fått den. Skal jeg røre noen av de to andre skruknappene, eller bare den til volum? Hvor høyt bør jeg sette den? Jeg har ikke hatt sub før, så jeg er dessverre ganske grønn på området. Har koblet den til min Teac surroundforsterker med subkabel og splitter. Den er altså koblet opp og fungerer, men jeg vil bare ha optimale innstillinger.

Som nevnt tidligere i tråden, så står den i et ganske stort rom.

Det er bare å skru i vei, du ødelegger ingenting:

-Volume: Bassnivået

-Crossover: Lavpassfilter som bestemmer hvor mye av lyden litt oppver i frekvens (mellombass) som skal gjengis av suben (sett den på midten om du har vanlige høyttalere, skru litt høyere om du har små høyttalere)

-Phase: Fasejustering. La den stå på 0 om suben står omtrant sammen med fronthøyttalerne. I andre posisjoner justerer du til max bassgjengivelse i lytteposisjon (her må du ha en assistent til å skru :))

Kos deg med ny sub !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...