Gå til innhold

Hva trenger jeg for å spille av media på ps3?

Solaar

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe en Ps3, ny receiver og en ny flatskjerm i nær fremtid og har noen spørsmål i forbindelse med avspilling av media på PS3. Alt av ledninger skal kobles til receiveren og så skal jeg strekke en HDMI-kabel fra Receiveren til TV'n - fungerer dette fint med tanke på at riktige formater blir vist på tv'n og riktige lydformater spilles av på receiveren?

Jeg har en ekstern harddisk med masse musikk som jeg spiller av via iTunes. Bruker andre mediaspillere også, men stort sett bare til tagging/behandling av musikkfilene før jeg legger de inn i iTunes. På den samme harddisken har jeg filmer i kvalitet fra dvd til fullHD 1080p.

Hva må til, evt hva anbefaler dere for å spille av dette på PS3? Hva trenger jeg av kabler?

Den eksterne harddisken er i NTFS format og jeg vil ikke reformatere den i FAT32, så jeg regner med at jeg må føre over filmene til PS3'n? Eller går det evt å streame de? Hvis det går å streame, er det da noen andre begrensninger som gjelder for filene?

Når det gjelder musikken, er det en egen mediaspiller i PS3'en eller må jeg ha all musikken liggende i et annet mediabibliotek? Regner med at jeg ikke kan spille av musikk ved å koble harddisken direkte til PS3'en pga det nevnte NTFS-formatet.

For øvrig er min bærbare PC gammel og takler ikke å spille av filmer i HD lengre, er det slik at hvis jeg streamer en film fra PC'en til PS'en så er det PC'ens prosessorkraft som avgjør om det fungerer eller ikke?

Hva slags utstyr bruker dere for tilkobling mellom maskinene og deres nettverk? Er det noe spesielt jeg må tenke på ved kjøp av TV og receiver?

---------

Ble mange spørsmål det her, men hvis du kan svare på noen av de så blir jeg takknemlig :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaling vedrørende 1080p filmene:

Du kan ikke koble ntfs til ps3en, derfor må du koble den eksterne harddisken til din bærbare pc, deretter kan du overføre 1080p filmene via TVersity eller Ps3mediaserver over til PS3en din.

Før du kan spille av filmene, som jeg regner med er i formatet x264 må du transcode dem over til .vob. Dette gjøres med et program som heter mkv2vob, på min pc tar dette 7-10minutter på 10gb dersom det ikke er nødvendig med full transcoding. Dersom transcoding er nødvendig tar det 2-3timer. På din laptop vil det nok dessverre ta mellom 10-30timer å transcode en 10gb film.

Ja det er hovedsaklig prosessorkraft som tar seg av streamingen

Ja ps3 har eget mediaspiller

Ja det fungerer fint å bruke reciever osv slik som du beskriver, alt blir vist korrekt.

Mellom maskinene bruker du helst nettverkskabel.. fra ps3 til reciever bruker du HDMI, og fra reciever til tv HDMI.

Ved kjøp av tv og reciver bør du la vær å kjøpe du jalla ræl ;)

Lenke til kommentar

> Ja det er hovedsaklig prosessorkraft som tar seg av streamingen

Hvis fila ikke trengs å transcodes men er allerede på et format som PS3 supporterer (DivX/Xvid/Mpeg) så er ikke belastningen på CPU særlig stor.

Streaming med en mediaserver software ifra PC er alltid å foretrekke foran å drive å overføre filmene til PS3'en, selv om også det fungerer. (på filer under 4GB ihvertfall)

Lenke til kommentar
Streaming med en mediaserver software ifra PC er alltid å foretrekke foran å drive å overføre filmene til PS3'en, selv om også det fungerer. (på filer under 4GB ihvertfall)

Det er ikke noe problem å overføre filer større enn 4gb til ps3.. Jeg har mange filmer på 10gb på disken.

Spør du meg er det å foretrekke å overføre filmene, spolingen i 120x fungerer kjappere og klikker aldri, en slipper å ha pcen på ved avspilling, en er garantert maks bitrate om en spiller av direkte fra ps3 sin harddisk :)

Ulempen er jo at det tar tid å overføre filmen..

Lenke til kommentar
Det er ikke noe problem å overføre filer større enn 4gb til ps3.. Jeg har mange filmer på 10gb på disken.

Ok, da vet jeg det. Vet det var et problem med å spille av så store filmer før, men dette er kanskje også blitt fikset i en av de siste fw oppdateringene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...