Gå til innhold

Informasjon søkes: Skjerm tilkoblinger

Crazymech

Anbefalte innlegg

Mulig det er en kombinasjon av dårlig søking, feil forum og trøtthet kl kvart over 4 på natta men har stussa litt over skjerm de siste ukene etter at jeg bestilte de nye pc delene mine.

Har jo så klart kommet over DVI/HDMI/VGA overallt. Er vant med VGA, min 19" fra julen i fjor har bare VGA, alt eg noen gang har eid har bare hatt VGA. Og nå tenkte eg det var på tide at min neste skjerm ikje var VGA.

Hadde vært kjekt med en ny 20-22 tommer 16:9 skjerm til 1500-3000kr en gang i framtiden (lov å drømme, med min inntekt.)

Men for å komme litt til poengetså lurte eg på hvor mye bedre DVI og HDMI kabel yter i forhold til VGA? Og hva er best mellom HDMI og DVI?

Skjermkortet eg har bestilt er et HD Radeon 4870x2 så takler vel det aller meste ville eg tro.

Blir sannsynligvis ikje å kjøpe i det aller første med mindre et flakslodd landet foran føttene mine men hadde så klart vært glad for litt tips i tillegg til informasjonen om kabelsatan eg e ute etter.

Unnskylder i tilfelle eg bare søker dårlig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hmm? Fra wikipedia:

Unlike HDMI, DVI interfaces carry no audio data.

Har du et nyere skjermkort fra nvidia eller ati, så kan du koble til en hdmi-dvi adapter og få lyd i hdmi kabelen ;)

Lyd var originalt ikke en del av DVI-standarden, men pga kompabilitet har likevel de fleste skjermkort støtte for lyd ut gjennom DVI, ati gjør det vha integrert brikke/Software, og nvidia gjør det med en kabel fra hk til skjermkort.

Lenke til kommentar
Ok, med andre ord så er HDMI kabel sløs med penger med mindre eg kjøper meg en fin liten skjerm med 2watts høytalere :p.

Det virker som det er en del misoppfattninger av standardene her.

DVI er et vanskelig tema, siden det består av 3 ulike standarder:

DVI-A - ANALOGE signaler

DVI-D - DIGITALE signaler

DVI-I - Kan benytte seg av begge signalkildene, altså både analogt og digitalt.

Men så lenge du benytter deg av det digitale signalet kan man godt si at det ikke spiller noen rolle om du benytter HDMI eller DVI-D/I, så lenge du kobler fra et skjermkort til lcd-skjerm uten høyttalere. Ettersom HDMI og DVI ikke gjør forskjell på signalene.

Jeg mener å ha et sted i bakhodet at DVI riktignok har en begrensning i båndbredde, og derfor ikke vil kunne benyttes til å vise veeeldig store bilder - jeg snakker her om oppløsninger på det minste større enn full HD (1920x1080).

Men det kan jo også nevnes at HDMI-kablene ofte er penere enn DVI-kablene. De er også ofte dyrere, noe som har mer å si. Når det er sagt vil en billig HDMI-kabel oftest være like god som en dyr.

Håper dette oppklarte forvirringen din.

Lenke til kommentar
Ettersom HDMI og DVI ikke gjør forskjell på signalene.

Jeg mener å ha et sted i bakhodet at DVI riktignok har en begrensning i båndbredde, og derfor ikke vil kunne benyttes til å vise veeeldig store bilder - jeg snakker her om oppløsninger på det minste større enn full HD (1920x1080).

Single link DVI støtter til og med 1920 x 1200 ved 60Hz, dural link støtter til og med 2560 x 1600 ved 60 Hz.

Dvi single link er det samme som hdmi 1.0 til 1.2, dvi dural link er det samme som hdmi 1.3 og oppover.

Lenke til kommentar
Ettersom HDMI og DVI ikke gjør forskjell på signalene.

Single link DVI støtter til og med 1920 x 1200 ved 60Hz, dural link støtter til og med 2560 x 1600 ved 60 Hz.

Dvi single link er det samme som hdmi 1.0 til 1.2, dvi dural link er det samme som hdmi 1.3 og oppover.

Så hvis jeg vil kjøre på 1920 x 1080 på 85Hz så må jeg ha dvi dual link ? Er en dual link kabel tykkere eller noe sånt ?

Lenke til kommentar

ja, skal du ha 1920 x 1200 ved 85 Hz må du ha dural link (med mindre du setter end til 16 bit fargedybde).

Det er ikke synelig forskjell mellom dual link og single link, men kontaktene er annerledes. ved dual link er det 24 pinner, på singel link er det bare 18 stykker, de to mitterste radene er da uten pinner og lager to 3x3 blokker på hver sin side med piner.

Lenke til kommentar
Det er ikke synelig forskjell mellom dual link og single link, men kontaktene er annerledes. ved dual link er det 24 pinner, på singel link er det bare 18 stykker, de to mitterste radene er da uten pinner og lager to 3x3 blokker på hver sin side med piner.

Det går an med en hdmi kabel i stedet hvis jeg ikke har misforstått ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...