Gå til innhold

Hva står det egentlig i Koranen?

Anbefalte innlegg

Som nesten alle vet har debatten om muslimer, deres handlinger, religionen islam og deres kultur i de siste årene ofte vært omtalt med frykt og redsel - til og med forakt i de fleste vestlige land. Med særlig fokus på terror og (u)kultur, altså alt mellom terrorangrep og æresdrap, har media flommet av en rekke hendelser gjennom årene. Fra mitt synspunkt tror jeg terrorangrepet 11.september var en god start på alt dette, selv om gruppen muslimer sikkert har vært omtalt med suspekte øyne før det også. Med tanke på de nylige demonstrasjonene der vandaler gikk amok i Oslo sentrum for 2-3 dager siden, har det fått meg til å tenke litt på muslimenes situasjon i dag, som en gruppe for seg selv.

For meg virker det nemlig som om muslimer er i ferd med å bli (eller kanskje allerede har blitt?) de "nye jødene", etter som fremmedfrykten og usikkerheten om muslimer og deres religion (eller kultur?) bare øker i takt med nye hendelser rundt omkring i verden. Det er mulig at noen ser på dette som en noe ekstrem tankegang, men jeg har snakket med en del andre som faktisk har tenkt på dette selv. Muslimer er forskjellige som alle andre religiøse individer, og derfor er det selvsagt feil å generalisere alle som potensielle terrorister, ekstremister, kvinnediskriminerede, kriminelle, skattesnytere eller hva enn slags inntrykk folk måtte ha av muslimer. Samtidig ser man at svært mange assosierer muslimer med mange negative ting, noe som er interessant å observere.

Det jeg kort og greit egentlig lurer på er hvor stor andel av Koranen (muslimenes hellige bok) som kan brukes til å forsvare eller rettferdiggjøre de typisk negative hendelsene som foregår blant muslimer i tradisjonelle muslimske land, eller blant muslimske innvandrere i f.eks Norge, kontra kulturen i disse landene og kulturen medbrakt fra hjemlandet. Jeg har svært ofte sett muslimer ta avstand fra mye av det som er nevnt ovenfor, ved å forsvare seg med at Koranen og islam er synonymt med fred og kjærlighet for andre, og at de som begår negative handlinger er enten påvirket av sin ukultur eller at de rett og slett ikke er ekte muslimer (de følger ikke islams budskap). Samtidig hevder andre at det er nettopp de som har forstått og tolket Koranen riktig, dvs at de kan forsvare sine handlinger i tråd med islam - slik de har forstått Koranen og religionen. Dermed blir det litt påstand mot påstand, og vi utenforstående blir forvirret ettersom vi ikke vet hvem som har rett - eller hvem som har tolket religionen riktig.

Spørsmålet mitt blir da er: Er det noen som har lest Koranen? Er det noen som har personlige erfaringer med innholdet i denne boken og som kan reflektere over materialet? Hva sier den om de negative erfaringene mange har av dagens muslimers handlinger?

Har selv lyst til å sette meg litt inn i denne boken en dag, ettersom den er grunnleggende for å forstå religionen islam. I mellomtiden hadde det vært interessant å få vite litt mer om hva det egentlig står der, uti fra hva dere har forstått og tolket selv. Andre som har påstander de kan begrunne, med direkte knytning til koranen i form av _nøytrale_ nettsider, direkte kontakt med nøytrale muslimer eller andre relevante kilder er også velkomne til å dele disse.

Endret av DigitaL BlasteR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har selv lyst til å sette meg litt inn i denne boken en dag, ettersom den er grunnleggende for å forstå religionen islam. I mellomtiden hadde det vært interessant å få vite litt mer om hva det egentlig står der, uti fra hva dere har forstått og tolket selv. Andre som har påstander de kan begrunne, med direkte knytning til koranen i form av _nøytrale_ nettsider, direkte kontakt med nøytrale muslimer eller andre relevante kilder er også velkomne til å dele disse.

Med mindre du kan lese og forstå arabisk er det ingen vits i å lese den har jeg blitt fortalt av mine "muslimske" venner. (De er annen generasjon muslimer, det vil si at de alle lever og tenker som de fleste nordmenn og ER langt mer norske enn muslimske..)

Dette at den må leses og forståes på arabisk har jeg faktisk lest andre steder også, da de mener at det er alt for mange skrive og oversettelses feil når den blir oversatt til et andre språk. Bertydningen av en hal masse blir også borte har jeg latt meg fortelle, så lese den kan du jo alltids, men skal du kritisere den bør du nok ha lest den på arabisk.

Og som alle vet er jo ikke muslimsk lære bare khouranen, men også alle hadithene og de andre makkverkene en eller annen profet har funnet på. Det vesle jeg har hørt om khouranen er at den er det reneste rip off av den krisnte bibel og den jødiske thoranen... Den er også langt yngre enn de andre bøkene...

Nå syntes jeg faktisk at mye av den kritikken muslimene har fått er berettiget jeg da. De turer ofte frem som idioter og en får ofte inntrykk av at de selv tror de er noe helt spesielt og fint og at de driter i alle andre som ikke tror på guden de tror på. Ligner på oppførselen som kristendommen hadde i den nye verden, der de durte frem totalt hensynsløse i den tro at de hadde retten på sin side fordi de hadde den kristne guden... :no: Og slik virker jammen meg muslimene også! Og jeg blir like forfjamset hver gang over nordmenns evne til å bøye seg bakover for disse ofte hodeløse kravene de fremsetter.

Lenke til kommentar

Bare ikke tro på det som står på nettby og andre steder om at "Drep alle som ikke er muslimer" osv, det står ingenting slikt i Koranen. Det står ingenting om å drepe folk, selvmordsbombing osv. Det er bare bullshit fra noen Islamhatere.

Endret av Kimelimm
Lenke til kommentar
Bare ikke tro på det som står på nettby og andre steder om at "Drep alle som ikke er muslimer" osv, det står ingenting slikt i Koranen. Det står ingenting om å drepe folk, selvmordsbombing osv. Det er bare bullshit fra noen Islamhatere.

Har heller ikke inntrykk av at de fleste muslimer jeg kjenner er ute etter å drepe meg nei...

... men selvmordsbombere og deres like beviser jo bare hvor dum og farlig religion kan bli når den "vris" for en sak, samme hvor god eller ond saken er. Og dette STØTTES ubevist av den vanlige religiøse... Jeg husker godt reaksjonene fra folk i gata i den muslimske verden da nyheten om at tvillig tårnene var blitt angrepet av muslimske gærninger og den vanlige religiøse muslimen danset og hylte i glede over at de vantro hundene var døde... De STØTTER dette fordi de føler at dett er litt deres kamp også. Alle religiøse støtter de som tror det samme som de og derfor er religiøs tro noe av det farligste og ikke minst hemmende som mennesket noensinne har funnet opp.

Derfor sier jeg at verden hadde blitt et LANGT bedre sted uten religiøs tro! For religiøs tro er destruktiv og ødeleggende og er et hinder for enhver freds handling i verden, da det nesten utelukkende er religiøse vrangforestillinger som styrer de som sitter der. Dessverre!

Lenke til kommentar

Med mindre du kan lese og forstå arabisk er det ingen vits i å lese den har jeg blitt fortalt av mine "muslimske" venner. (De er annen generasjon muslimer, det vil si at de alle lever og tenker som de fleste nordmenn og ER langt mer norske enn muslimske..)

Dette at den må leses og forståes på arabisk har jeg faktisk lest andre steder også, da de mener at det er alt for mange skrive og oversettelses feil når den blir oversatt til et andre språk. Bertydningen av en hal masse blir også borte har jeg latt meg fortelle, så lese den kan du jo alltids, men skal du kritisere den bør du nok ha lest den på arabisk.

Og som alle vet er jo ikke muslimsk lære bare khouranen, men også alle hadithene og de andre makkverkene en eller annen profet har funnet på. Det vesle jeg har hørt om khouranen er at den er det reneste rip off av den krisnte bibel og den jødiske thoranen... Den er også langt yngre enn de andre bøkene...

Nå syntes jeg faktisk at mye av den kritikken muslimene har fått er berettiget jeg da. De turer ofte frem som idioter og en får ofte inntrykk av at de selv tror de er noe helt spesielt og fint og at de driter i alle andre som ikke tror på guden de tror på. Ligner på oppførselen som kristendommen hadde i den nye verden, der de durte frem totalt hensynsløse i den tro at de hadde retten på sin side fordi de hadde den kristne guden... :no: Og slik virker jammen meg muslimene også! Og jeg blir like forfjamset hver gang over nordmenns evne til å bøye seg bakover for disse ofte hodeløse kravene de fremsetter.

Muslimene tror at Koranen ble gitt direkte fra Allah og at den boka ligger hos ham. Derfor endrer de ikke på den, en minste endring er galt. Det går nok bra å lese den på norsk allikevel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

really...

"Slay them wherever you find them...Idolatry is worse than carnage...Fight against them until idolatry is no more and God's religion reigns supreme." (Surah 2:190-)

"Fighting is obligatory for you, much as you dislike it." (Surah 2:216)

"Believers, do not make friends with any but your own people...They desire nothing but your ruin....You believe in the entire Book...When they meet you they say: 'We, too, are believers.' But when alone, they bite their finger-tips with rage." (Surah 3:118, 119)

"If you should die or be slain in the cause of God, His forgiveness and His mercy would surely be better than all the riches..." (Surah 3:156-)

"Forbidden to you are...married women, except those you own as slaves." (Surah 4:20-, 24-)

"Seek out your enemies relentlessly." (Surah 4:103-)

"Believers, take neither Jews nor Christians for your friends." (Surah 5:51)

"...make war on the leaders of unbelief...Make war on them: God will chastise them at your hands and humble them. He will grant you victory over them..." (Surah 9:12-)

"Fight against such as those to whom the Scriptures were given [Jews and Christians]...until they pay tribute out of hand and are utterly subdued." (Surah 9:27-)

"Prophet make war on the unbelievers and the hypocrites and deal rigorously with them. Hell shall be their home." (Surah 9:73)

"Believers, make war on the infidels who dwell around you. Deal firmly with them." (Surah 9:121-)

Det var bare noen som man kan finne i boka.

Lenke til kommentar

Det som også gjør muslimer uglesett i samfunnet er jo det at de hele tiden stiller særkrav til det norske samfunnet.

Det siste jeg fikk med meg var det med alkoholfrie diskoteker for enklere integrering i det norske samfunn. Husker ikke hvem det var, men det var en kvinnelig politiker som stod fram i radioen og mente at et slikt særkrav måtte i såfall inngå i et kompromiss om at muslimske jenter da fikk danse og møte norske menn (og siden har det vært stille om alkoholfrie diskoteker).

Jeg mener det å basere et samfunn på særkrav utfra religion er feil, uansett religion. Det er humanetiske grunnregler som bør gjelde.

Det med koranen og dens tolkning har jeg alltid (også før 9/11) vært skeptisk til. Norsk politikk burde vært såpass kvass at mennesker som følger en religion som notorisk brukes til å forsvare umenneskelige handlinger ikke var velkommen i dette landet. Men siden norge er (og for all del, håper jeg at det fortsatt blir) et fritt land, kan man ikke nekte folk et livssyn.

Det burde heller være _mye_ lavere terskel for å sende personer tilbake til hjemlandet hvis de utførte grove kriminelle handlinger. Samt jeg mener det også burde være høyere terskel for å bli norsk statsborger.

Kron: Utklipp tatt utav sin helhet føler jeg ikke blir så veldig nøytralt. Klart, det ser skremmende ut. Men dog.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

really...

"Slay them wherever you find them...Idolatry is worse than carnage...Fight against them until idolatry is no more and God's religion reigns supreme." (Surah 2:190-)

"Fighting is obligatory for you, much as you dislike it." (Surah 2:216)

"Believers, do not make friends with any but your own people...They desire nothing but your ruin....You believe in the entire Book...When they meet you they say: 'We, too, are believers.' But when alone, they bite their finger-tips with rage." (Surah 3:118, 119)

"If you should die or be slain in the cause of God, His forgiveness and His mercy would surely be better than all the riches..." (Surah 3:156-)

"Forbidden to you are...married women, except those you own as slaves." (Surah 4:20-, 24-)

"Seek out your enemies relentlessly." (Surah 4:103-)

"Believers, take neither Jews nor Christians for your friends." (Surah 5:51)

"...make war on the leaders of unbelief...Make war on them: God will chastise them at your hands and humble them. He will grant you victory over them..." (Surah 9:12-)

"Fight against such as those to whom the Scriptures were given [Jews and Christians]...until they pay tribute out of hand and are utterly subdued." (Surah 9:27-)

"Prophet make war on the unbelievers and the hypocrites and deal rigorously with them. Hell shall be their home." (Surah 9:73)

"Believers, make war on the infidels who dwell around you. Deal firmly with them." (Surah 9:121-)

Det var bare noen som man kan finne i boka.

Og man kan finne like mange sitater til å hisse til krig og uro i bibelen også. Problemet er ikke koranen. Problemet er at skruppeløse mennesker bruker slike sitater til å fremme sin egen politiske agenda. For det er politikk det dreier seg om for dem som står bak terroren. Hvis man tror noe annet er man naiv.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Ja man kan sikkert finne slikt i bibelen også. Men nå handlet det om koranen og jeg bare viste til visse quotes fra koranen for å motbevise kimmag.

Fordi det står faktisk slikt i koranen og det er forstyrrende.

Problemet er religion, så lenge det er religion vil det alltid være de skruppeløse menneskene som tror de kjemper for noe reelt. Det trenger ikke å inkludere politikk, men det kan også gjøre det. Æresdrap er jo veldig vanlig blant muslimer for eksempel, har lite å gjøre med politikk når en far dreper sin egen datter fordi han mener at æren er brutt. Om du tror slike hendelser kun skyldes politikk da er det du som er naiv.

Tror du mangler litt perspektiv på religion.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Så er spørsmålet da: Er æresdrap en følge av religionen, eller kulturen?

Vil si det er en effekt skapt av både kultur og religion. Religion har helt klart hatt noe å si på dette.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Disse sitatene er mest sannsynlig tatt ut av kontekst, og sterkt mistolket. Om du søker litt rundt på Internett, vil du lett kunne finne lister over slike sitater, samt forklaringer på hva de egentlig betyr og hvorfor de er feiltolket. For oss som ikke har lest koranen og ikke kan språket den er skrevet på, kan man kanskje ikke vite så lett hvem man skal tro på. Men slike lister som ble postet her har en tendens til å bli kompilert av notoriske islamofober, og er definitivt ikke 100% korrekte. Personlig har jeg mer tro på en relativt (relativt) moderat koran, da dette synet forfektes av forskere og debattanter jeg anser som autoriteter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Disse sitatene er mest sannsynlig tatt ut av kontekst, og sterkt mistolket. Om du søker litt rundt på Internett, vil du lett kunne finne lister over slike sitater, samt forklaringer på hva de egentlig betyr og hvorfor de er feiltolket. For oss som ikke har lest koranen og ikke kan språket den er skrevet på, kan man kanskje ikke vite så lett hvem man skal tro på. Men slike lister som ble postet her har en tendens til å bli kompilert av notoriske islamofober, og er definitivt ikke 100% korrekte. Personlig har jeg mer tro på en relativt (relativt) moderat koran, da dette synet forfektes av forskere og debattanter jeg anser som autoriteter.

Sikkert tatt litt ut av kontekst ja, men det står hva det står.

Lenke til kommentar

Og hva legger du i det? For det første er det oversatt fra et annet språk. "Fighting" kan jo egentlig bety så mangt, men på engelsk tolker man det lett som en voldelig kamp. Det trenger slett ikke være tilfellet. Videre kan ALT dras ut av kontekst, det er noe man bare må godta. Et enkelt og ekstremt eksempel er dersom du f.eks. sa:

Islam sier at man bør drepe de vantro.

og jeg siterer deg med

man bør drepe de vantro

Som sagt er dette et ekstremt eksempel, men det viser at man ALLTID kan dra noe ganske kraftig ut av kontekst. At det er gjort med alle disse sitatene skal jeg ikke si, men å si at "det står hva det står" blir for enkelt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Jeg vet ikke hvordan oversettelsen til engelsk er. Men så mange quotes som kommer fra koranen som omhandler slike ting kan man ikke se bort ifra. Religion er en pest og en plage for hele verden. Og jeg snakker ikke bare om islam.

Lenke til kommentar

Kanskje bør man ikke se bort i fra dem, men det kan likevel godt hende at alle som en av sitatene lyver, og at det ikke står noe som helst voldelig i koranen (det tror jeg vel egentlig det gjør). Det er helt klart at dersom man vil, kan man ta en nesten hvilken som helst tekst av en visst lengde og finne sitater som kan bety det meste man vil. Mange mennesker VIL tro at Koranen sprer et voldelig budskap, og finner det de leter etter. Om du vil gjøre deg opp en ordentlig mening, bør du også lete etter deres meningsmotstanderes svar. Det er noen på dette forumet, blant annet av Tom Waits for Alice.

Lenke til kommentar

Altså skulle en sette meg inn i hva nazismen var før den annen verdenskrig, så ville jeg i ettertid ha foretrukket folk som så det avskyelige ved den. Folk som Winston Churchill eller Torgny Segerstedt. Men begge disse var jo svært kontroversielle i sine oppfatninger om nazismen. Deres oppfatninger ble ikke oppfattet som sanne eller nøytrale FØR krigen.

Problemet er å finne de som har skjønt noe i dag.

Hot tips: En "Christian Prince" på youtube. På hans kanal kan du høre mange debatter han har med muslimer, med utgangspunkt i kontroverser om Koranen. Fordelen er at denne karen leser Koranen på orginalspråket. En annen kilde finner du i siggen min. Det er en skolastisk type utlegning med spørsmål og svar om Islam. Men døm selv. Ingen av disse kildene er dog nøytrale. Men etter min mening er de blandt de mest redelige og realistiske. Døm selv!

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest koranen, men en tid tilbake hadde jeg religionsoppgave om tema. For dette leste jeg en bok som var skrevet av en muslimsk proffesor. Han hadde blitt kastet ut av landet sitt etter å ha vært for kritisk til koranen ovenfor elever.

Det han kunne si om koranen var at muhammed var en profet som ble populær gjennom den vanlige god moral historien, men når han fikk makt skiftet han ideer og det ble til slike tekster som ble lagt ut her i tråden. drep de ikke troende og islam skal ta over verden osv. Denne professoren sa at dette var den siste delen av koranen og må dermed ses som det gjeldende hvis man tolker koranen slik som man skal tolke den. Hvis noen sier til deg spark fotball og så etterpå slutt og sparke fotball så er det slutte du skal hvis du følger denne eprsonens råd. Fordi slutt med fottball var det siste han sa. Altså er det ekstremistene som tolker koranen rett. Og koranen er krigshissende bok.

Det jeg leste var bare en bok slik som koranen, og jeg husker ikke hva den het eller noe slikt. I en bok kan man skrive hva som helst jeg stoler ikke blindt på dette.

Men er det så vanskelig å se for seg at et menneske som utgir seg for profet får lyst til å ta over å få mer makt når han først får en smakebit ? Jeg tror tros alt ikke at det var noen gud inni bildet usanet hvilken religion vi snakker om. Desuten alle tekster kan tolkes utrolig langt og i alle mulige rettninger. Spesielt de religiøse siden de er gamle med tvilsome og motsigende tekster. Slikt avler sinsvake tolkninger dette vet vi jo. Jeg tiviler ikke på at de fleste religiøse bøker har mengder med tekster som er helt syke for dagens mennesker som kan brukes for å rettferdigjøre mye rart.

Jeg tror ikke at du trenger å lese koranen får å vite at muslimsk religion er gått ut på dato og ikke fungerer i dagens smafunn. Det er nok å se på de som leser boka, for om de feiltoker den er boka fortsatt ikke fritatt for skyld og om de for sine "gale ideer" fra noe annet en boka er altså boka fortsat ikke sterk nok til å lede dem vek fra disse "gale ideene". Altså er ikke koranen god for å gi muslimer bedre moral vi trenger andre metoder. Men her er jeg veldig eurosentristisk. Kansje det er våre moraler som er feil ? Dette er debatten som heller bør tas tror jeg. Selv om jeg tror vi egentlig ligger et godt stykke foran når det gjelder å komme næremere et bedre samfunn. Et muslimsk argument man kan konsidurere er jo den vestlige materialismen ned sider.

Lenke til kommentar

Og det tror du ikke selv om du får se det svart på hvitt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...