Gå til innhold

få av smoothing på Truetype fonter i XFree86 4.3 [løst]

Anbefalte innlegg

sliter litt med å få av smoothing på Truetype fonter i XFree86 4.3.

Har lastet ned freetype-2.1.4 og rekomplimert etter å ha satt på dette i

"include/freetype/config/ftoption.h"

#define TT_CONFIG_OPTION_BYTECODE_INTERPRETER

etter dett kjørte jeg, mkfontscale, mkfontdir og fc-cache i truetype katalogen. Alle konfigurasjons filer er riktig satt opp, alle symlinker er riktige og alt ser fint ut... men forsatt ikke kvitt den forbaskede smoothingen... noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ahh... takker og bukker! :D

Må testes strax, bare hive i meg noen liter kaffe først. Når jeg tenker meg om leste jeg at xft 2 var blitt en del av XFree86 eller.no.. Urk.. må gidde å holde meg oppdatert merker jeg. :p

Btw: Så sinnsykt mange libs som manlger i slack 9.0 dah, går jo nesten raskere å legge inn LFS. Har sittet oppe hele natta og legget inn libs.

Lenke til kommentar

Har du virkelig antialiasing pr. default i SW9.0?! Jeg har hatt det stikk motsatte problemet. Se tråden min litt lenger ned i linuxkatalogen. Der er har forøvrig amdfan postet en screenshot av noen lekre fonter. Om de ser slik ut hos deg gjør de vel neppe siden du vil skru dem av. Ellers har du helt rett i at Xft er blitt en del av Xfree i den nyeste versjonen.

Lenke til kommentar
Har du virkelig antialiasing pr. default i SW9.0?! Jeg har hatt det stikk motsatte problemet. Se tråden min litt lenger ned i linuxkatalogen. Der er har forøvrig amdfan postet en screenshot av noen lekre fonter. Om de ser slik ut hos deg gjør de vel neppe siden du vil skru dem av. Ellers har du helt rett i at Xft er blitt en del av Xfree i den nyeste versjonen.

...Men så kjører ikke jeg slack da...

LFS rocks :woot:

(måtte jo kompilere mozilla fa source da...)

Lenke til kommentar

Om du bruker Xft (som du sikkert gjør), sett noe slikt i ~/.fonts.conf

<?xml version="1.0"?>

<!DOCTYPE fontconfig SYSTEM "fonts.dtd">

<fontconfig>

<match target="font">

<edit name="antialias" mode="assign">

<bool>false</bool>

</edit>

</match>

</fontconfig>

og se om det funker (slår av antialiasing på alle fonter) ... Se forøvrig http://www.xfree86.org/~dawes/4.3.0/fonts2.html#3

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale Dropline GNOME fra Dropline Systems, legger du inn det får du alle MS-core-true-type-fonter og skikkelig lekker Antialias, pluss mye annet på Slackware Systemet blir oppgradert.

http://www.dropline.net/gnome/ Dette er kun for Slackware.

Uuaah... liker ikke å bruke gnome som WM. Sitter selv med enlightenment. Hvis det skulle være noen som lurte på det, så ble alt bra med å endre litt på ~/.fonts.conf. Kunne jo lagt det inn i /etc/fonts/fonts.conf... men, jah.. bare blei sånn.

Min ~/.fonts.conf

<?xml version="1.0"?><!DOCTYPE fontconfig SYSTEM "fonts.dtd">

<fontconfig>

<match target="pattern">

<test qual="any" name="size" compare="less_eq"><int>20</int></test>

<edit name="antialias" mode="assign"><bool>false</bool></edit>

</match>

</fontconfig>

Japp! Som de fleste sikkert skjønte, skrur dette av antialias < 20. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...