Gå til innhold

C905: Elendig GPS - Hva gjør jeg feil?

Ur

Anbefalte innlegg

Jeg har nå vært ute å testet min nye Sony Ericsson C905. Jeg har ingen erfaring

med GPS fra tidligere og er rimelig overrasket over hvor dårlig nøyaktighet jeg får.

På ingen av posisjonene oppgav den en feilmargin på under 600m. Mange ganger var det

1500m og 3600m. De fleste av posisjonene var fullstedig (3-4km) feile. Så nå er mitt

spørsmål: kan jeg ikke forvente noe bedre eller er det en eller annen innstilling jeg

har oversett? Må GPSen kallibreres e.l.? Hvordan gjør jeg i så tilfelle det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nå vært ute å testet min nye Sony Ericsson C905. Jeg har ingen erfaring

med GPS fra tidligere og er rimelig overrasket over hvor dårlig nøyaktighet jeg får.

På ingen av posisjonene oppgav den en feilmargin på under 600m. Mange ganger var det

1500m og 3600m. De fleste av posisjonene var fullstedig (3-4km) feile. Så nå er mitt

spørsmål: kan jeg ikke forvente noe bedre eller er det en eller annen innstilling jeg

har oversett? Må GPSen kallibreres e.l.? Hvordan gjør jeg i så tilfelle det?

Telefonen bruker mobilnettverket når du får slik feilmargin. Bruker du Google Maps? Der finnes det et valg for å bruke gps. Da vil du få nøyaktige posisjoner.

Lenke til kommentar
Er selve GPS'en slått på i telefonen? Eller bruker du kun GPRS?

Jeg oppfatter det som om GPSen er slått på. Først aktiviserer jeg GPSen.

Så ber jeg den finne min posisjon (i Google Maps). Så gir den beskjed

om at den finner min posisjon med en nøyaktighet på 600, 1200 e.l. opp til 3600m.

Jeg har ennå ikke registrert at den ahr anngitt riktig punkt.

Hvilken nøyktighet er det dere andre har på deres mobil GPS'er?

Lenke til kommentar
Har du huket av for bruk av GPS i Google Maps? Eller har du aktivert den i telefoninstillingene bare? Sørg også for å ha klar sikt til himmelen.

Tja, når jeg velger menyen "Posisjonstjenester" har jeg flere valg blandt annet Google Maps og Innstillinger. Først velger jeg Innstillinger og velger videre "Aktiver GPS" under denne.

Jeg går så opp til Google Maps og velger denne. Så får jeg "min nåværende posisjon beregnet med en nøyaktighet på 600m". Hvis jeg ser under Valg har jeg mange muligheter men ingen som det ser ut for meg som har noe å gjøre med å slå av eller på GPS (Min posisjon, rutevisning, satelittvisning (i.e. landskapet sett ovenfra, tøm kart, favoritter, zoom, hjelp og avslutt).

Sikten burde være god nok den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...