Gå til innhold

Krigene som overskygger Gaza, men som ingen bryr seg om.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rln: Krigen i Afganistan har krevd 27000 sivile. Det er langt flere enn krigen i Gaza. Vi kan heller ikke dele opp etter land. Blir en krig mer rettferdig, fordi det er to land som utfører den istedenfor en.

 

Europa er dårligst? Det betyr ikke at det er feil at skyldfølelsen gjør at det går bedre. Det kunne vært mye verre. ( For Europa er det uvant, sammenlignet med for USA. )

 

Jeg synes det blir feil å si at USA er så mye bedre. Hvis jeg sjonglerer greit med tre baller, så betyr ikke det at jeg er en mye bedre sjonglør enn han som trøbler fælt når han skal sjonglere med fem baller, ikke sant?

 

Og Europa importerer vel sikkert fire-fem ganger så mange fra den arabiske verden som USA (?)

Jeg tror egentlig ikke at skyldfølelsen har hatt så mye å si. Sannsynligvis til det verre, fordi det har ført oss til å ta inn flere enn vi er stand til å intigrere.

 

Saken er at USA politkk har ført til at de har fått innvandre som er interesert i å integrere seg. Dermed har de heller ikke fått så mye problemer med muslimer. Jeg traff noen muslimer på mitt opphold i USA, men det var ikke akkuratt det samme som i Norge. De var enkelt og greit helt normale intigrerte amerikanere. Grunnen til at europeriske innvandre er så dårlig intigrert er fordi vi ikke har stilt krav til dem og sluppet inn for mange.

 

Øst-Asiaterene stiller enda flere krav enn det USA gjør. Hvis du prøver å være annerledes i Japan vil de ikke like deg og vil ihvertfall ikke prøve å bli sammen med deg. Siden det er ingen store ghettor med innvandre i Japan må man intigrere deg eller dra. Likeledes med andre rike land/områder i østen som Taiwan, Sør Korea, Hong Kong, etc.

Lenke til kommentar
Noen kriger må en jo ha, så ikke jorda blir overbefolket av viruset "mennesket". Kall meg kynisk, men sånn er det. Samme med naturkatastrofer.
Nå er det ekstremt få som dør av krig og naturkatastrofer. Uten å ha sett noen tall på det, så vil jeg anta befolkningen har økt på Gaza til tross for den pågående krigen.

 

Det største paradokset for meg er Norges egen krigføring i Afghanistan. Vi, som folkegruppe, har drept betydelig flere sivile afghanere "i vår krig" enn Israel har drept sivile palestinere "i sin krig". At sivile afghanere blir drept i kampen mot Taliban er tydeligvis greit, og i hvert fall lettere å akseptere enn sivile tap i kampen mot Hamas. Også krigen i Kosovo på slutten av 1990-tallet medførte betydelige sivile tap.

 

Både Norge og Israel verdsetter egne soldaters liv for høyt. Dersom viljen til å tåle egne tap var høyere, kunne de sivile lidelsene blitt redusert på bekostning av drepte og skadde norske og israelske soldater. Men i likhet med israelere er vi for feige på det området.

 

 

Okay, heretter betviler jeg din virkelighetsforståelse.

Med hvilket grunnlag betviler du hans virkelighetsforståelse?

 

Siden han mener at militære ledelser skal "ofre" flere soldaters liv med vilje for å redde sivilbefolkning. Siden han mener at Norge er skyldig i sivile drap i Afghanistan. Siden han mener at disse drapene isåfall er høyere enn Israels drapstall i Palestina i løpet av 60år.

 

Men dette kunne du vel se selv?

Jeg ville bare fiske frem en begrunnelse for å gi debatten enda litt mer kjøtt på beina. Jeg er ikke enig med sbstn i at Norge har bidratt til store sivile tap i Afghanistan.

 

Hvorvidt Israels anngrepstaktikk er etisk forsvarlig eller ikke er en helt egen debatt, men slik jeg leser det mener sbstn at dagens utøvende bruk av bombefly og artilleri i forkant av den siste invasjonen og bruken av bombekastere i urbane strøk er angrepsmetoder som fører til enorme sivile tap, kontra økt bruk av nærkamp og nålestikksoperasjoner (som medfører økt rissiko for egne tropper). Israel kunne bombet hele Gaza by til kattesand og stått igjen med tilnærmet null i egentap, men det ville ført til urimelig store sivile tap. Tilsvarende kunne de droppet alle militære midler som fører til overdrevent store sivile tap, men da ville de selv lid stort under invasjonen og mest sannsynlig ikke kommet noen vei på lang sikt.

 

Totalt er de sivile tapene under krigen i Afghanistan høyere enn hva man ser av de siste års kamphandlinger i Israel-Palestina- konflikten. Norge har derimot hatt svært begrensede oppdrag i Afghanistan og leser man om de ulike oppdragene Norge har vert involvert i er det lite sannsynlig at det har vert mange direkte sivile drap som følge av Norske kamphandlinger.

Lenke til kommentar
Rln: Krigen i Afganistan har krevd 27000 sivile. Det er langt flere enn krigen i Gaza. Vi kan heller ikke dele opp etter

 

Jeg vet at krigen i Afghanistan har krevd mer en 300 sivile, men det var en komentar til påstanden om at Norske soldater har skyld i flere drap på sivile i Afghanistan en det Israel har i den nåværende krigen på Gaza. For å sitere meg selv

 

Jeg nekter å tro at over 300 sivile afghanere har blitt drept som følge av Norske millitæroperasjoner
Endret av rln
Lenke til kommentar
Rln: Krigen i Afganistan har krevd 27000 sivile. Det er langt flere enn krigen i Gaza. Vi kan heller ikke dele opp etter land. Blir en krig mer rettferdig, fordi det er to land som utfører den istedenfor en.

 

Jeg vet at krigen i Afghanistan har krevd mer en 300 sivile, men det var en komentar til påstanden om at Norske soldater har skyld i flere drap på sivile i Afghanistan en det Israel har i den nåværende krigen på Gaza. For å sitere meg selv

 

Jeg nekter å tro at over 300 sivile afghanere har blitt drept som følge av Norske millitæroperasjoner

Jeg vet også godt at du sa det i det forrige innlegget, men du kunne ha valgt å ikke ignorere dette som jeg har uthevet og som var sitert vekk av deg.

Lenke til kommentar
Noen kriger må en jo ha, så ikke jorda blir overbefolket av viruset "mennesket". Kall meg kynisk, men sånn er det. Samme med naturkatastrofer.

 

Men det er andre måter å holde det viruset nede. Og svaret mine damer og herrer: Utdanning. :p Utdanning gir kunnskaper, kunnskaper om prevansjon f.eks. Utdanning gir ennå mer utdanning og arbeid som tar tid, og da minsker tiden man bruker for å få barn - disse årene ville heller blitt brukt til utdanning og arbeid.

Lenke til kommentar
Så igjen spør jeg dere, hvorfor bryr vi oss så fælt om Gaza når ingen løfter så å si et øyenbryn av de overnevnte krigene? Sudan, Somalia og Kongo for å nevne noen er så utrolig brutale kriger som overskygger alt Hamas og Israel gjør mot hverandre, men hvor er demonstrasjonene her?

Hvorfor bryr du deg om Gaza, og ikke de andre?

Fordi i Gaza har de stengt inn 1,5 millioner mennesker på et ørliteområde, som de nå jevner med jorden.

 

Ja, så u-landene kan bli i land å forurense like mye som oss pr innbygger.

Flere utdannede mennesker, fører til lavere befolkningsvekst, og flere folk som kan forske på å forbedre ting og tang. Alle vinner. ;)

Endret av Frohman
Lenke til kommentar
Nei, vi lærer oss hvordan vi kan utnytte fornybare ressurser med tiden. De f.eks. er allerede i gang med å lage biler av tre. ;)

 

Det har vi gjort lenge, det kalles Ola-bil.

Ikke drit deg ut. =)

 

http://www.techeblog.com/index.php/tech-ga...oden-sports-car

http://icedweb.com/1//index.php/2008/02/21...orts_car?blog=5

http://www.dailymail.co.uk/news/article-45...d-car-wood.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...