Gå til innhold

windows -> linux -> internett

Anbefalte innlegg

Vel, etter det jeg veit så er alt satt opp riktig i linux. DHCP deler ut iper til windows pcene og alle de andre instillingene som trengs. feks gateway.

Det som er problemet er at windows pcen ikke vil gjøre noe på internett. Det er som om den ikke skjønner at den har fått ildelt en ip og en gateway den skal bruke.

Så ingen aktivitet på internett med windows pcene = ingen vits med linux servern. Det jeg luere på er om noen har svar på problemet eller vet sånn ca hvor feilen ligger.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Server: Red Hat 7.3

Windows Boks: Windows 2000 Pro

Uansett om jeg bruker statisk eller dynamisk ip på windows boksen fungerer det ikke. Nettverket mellom maskinnene fungerer fint, men det er fortsatt ikke noen internett tilgang på windows boksen.

itter å laster ned Clark Connect håper det hjelper (med isdn)

Lenke til kommentar

hvilken internett tilkobling har du? og hvilken kjerne.!

http://mem.nlc.no/aj/firewall.html <-- Der kan du mekke NAT . Velg iptables eller ipchains. Kommer litt an på hvilken kjerne du bruker! ben mot utsiden er det korte som går ut mot internett, f.eks modem: ppp. ADSL: pppoe Kabel: ethx <- Der x er det nettkorte du bruker til internett. Så velger du ben mot innsiden altså lokalnettverket ditt. f.eks eth1

Så velger du vilket nett du kjører. Har du denne ipadressen på windows pcène: 10.0.0.2 - 10.0.0.254 så er nettet ditt 10.0.0.0

Her er et eksempel med iptables med eth0 mot internett og eth1 mot lokal nettverket. med 10.0.0.0 som nettverk.

/sbin/iptables -t nat -A POSTROUTING -d ! 10.0.0.0/24 -o eth0 -j MASQUERADE 

Eller med ipchains

/sbin/ipchains -A forward -s 10.0.0.0/24 -d 0.0.0.0/0 -j MASQ 

Eller med ipfwadm

echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward 

Skriv inn denne koden som root så er internett delt ut mot lokalnettverket. husk at dhcpd.conf må ha denne linjen da:

option routers: 10.0.0.1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...