Gå til innhold

Bilde men ikke lyd gjennom HDMI fra PC

Anbefalte innlegg

Har kjøpt Denon avr-1909 surround receiver. Den har jeg som knutepunkt for hd-dekoderen og laptopen (Acer Aspire 5920g). Begge er koblet til ved HDMI. Videre har jeg receiveren videre koblet til TVen også med HDMI.

Har ingen problemer med lyd og bilde fra dekoderen.

Fra laptopen derimot får jeg kun bilde, IKKE lyd. Hva kan være feil? Er det noen innstillinger? Mangler laptopen noe, f.eks. i lydkortet?

NB! Å koble laptopen via HDMI rett til TVen fungerer helt fint. Det er altså når jeg går via receiveren jeg får problemer. Er ganske blank på dette, så kan være alt fra komplisert til simpel løsning på problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du får lyd i TV'n om du kobler laptopen til TV'n med HDMI? Tenkte kanskje laptopen ikke sendte lyd gjennom HDMI porten, men da gjør den jo det. Har du noen kontroll på hva slags lydsignaler laptopen sender gjennom HDMI kabelen? Bitstream? PCM? Audiophile? Har du muligheten til å velge forskjellige lydinnganger på receiveren...? Sikkert dumt spørsmål.

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar
Så du får lyd i TV'n om du kobler laptopen til TV'n med HDMI? Tenkte kanskje laptopen ikke sendte lyd gjennom HDMI porten, men da gjør den jo det. Har du noen kontroll på hva slags lydsignaler laptopen sender gjennom HDMI kabelen? Bitstream? PCM? Audiophile? Har du muligheten til å velge forskjellige lydinnganger på receiveren...? Sikkert dumt spørsmål.

Ja får lyd når jeg ikke går via receiveren til TVen. Hmm, finner ikke helt fram til hvor jeg kan sjekke lydkortet nærmere. Det er forresten et ATI Mobility Radeon HD 3470 lydkort.

På receiveren ser jeg at dekoderen har PCM signal inn. Når jeg kun har laptopen koblet til står det at det er et "analogt" signal inn..

Lenke til kommentar

Kan velge på receiveren om jeg skal ha inn "PCM" eller "DTS".

Vet ikke kor jeg eventuelt sjekker hvilken lyd PCen sender. Kommer ikke inn på lydkortet der det skulle stå noe om HDMI eller hvilket lydformat som sendes ut. Jeg går via "Kontrollpanel" - "Enhetsbehandling" og så til "Lyd, video- og spillkontrollere". Der står det ikke mye.

Noen som har noe forslag?

Nevner bare igjen at lyden kommer ut fra PCen hvis jeg kobler direkte i TVen, derfor skulle man jo tro det er noe med receiveren. Kan det virkelig være at en helt ny receiver-modell ikke "tar imot" lyd fra PC???

Lenke til kommentar

Dette er et relativt stort tema nå om dagen. De nye receiverene fra Harman Kardon, Yamaha, Onkyo og Denon får ikke lyd fra ATI sine grafikkort via hdmi. I samspillet mellom Realteks lydchip, ATIs hdmi-passthrough og diverse receivere er det noe som går tapt.

Alle kan fikse det, men ingen tar på seg det fulle ansvar. Onkyo kom med en firmwareoppdatering som fikser det på sine receivere, mens vi andre må ty til en quickfix.

Her kan du lese om EDID override, og her kan du laste ned en fil dersom man har en receiver fra Harman Kardon (som meg). Det finnes flere fremgangsmåter på nett også, alt etter hvilken receiver du har.

Lenke til kommentar
Dette er et relativt stort tema nå om dagen. De nye receiverene fra Harman Kardon, Yamaha, Onkyo og Denon får ikke lyd fra ATI sine grafikkort via hdmi. I samspillet mellom Realteks lydchip, ATIs hdmi-passthrough og diverse receivere er det noe som går tapt.

Alle kan fikse det, men ingen tar på seg det fulle ansvar. Onkyo kom med en firmwareoppdatering som fikser det på sine receivere, mens vi andre må ty til en quickfix.

Her kan du lese om EDID override, og her kan du laste ned en fil dersom man har en receiver fra Harman Kardon (som meg). Det finnes flere fremgangsmåter på nett også, alt etter hvilken receiver du har.

Sier du det ja, høres jo tenkelig ut. Takker. Du har ikke noen linker til Denon også?

Lenke til kommentar
Har du sjekket om PCen har SPDIF ut ? Hvis den har kan du sende lydsignalet sparat på SPDIF til receiveren.

Nei, vet ikke hvordan jeg sjekker om PCen har SPDIF.

Skulle gjerne visst hvordan man eventuelt sjekker hvilket lydsignal PCen sender ut.

Alt annet enn lyd og bilde gjennom HDMIen vil være meget skuffende.

Nå er det slik at jeg har pratet med flere i Hifi-klubben. De vet ikke hva det er, og ba meg tilslutt henvende meg til produsenten av grafikkortet. Siden har jeg derfor vekslet flere mail med AMD som har ATI kortene. Likevel, var lite å få ut av de. Tilslutt ba de meg kontakte PC-produsenten (de mente produsenten kanskje hadde noen "limitation" i kortet). Så får vel kontakte Acer nå. Lurer veldig på hvem de kommer til å videresende meg til..

Lenke til kommentar
Har du sjekket om PCen har SPDIF ut ? Hvis den har kan du sende lydsignalet sparat på SPDIF til receiveren.

Nei, vet ikke hvordan jeg sjekker om PCen har SPDIF.

Skulle gjerne visst hvordan man eventuelt sjekker hvilket lydsignal PCen sender ut.

Alt annet enn lyd og bilde gjennom HDMIen vil være meget skuffende.

Nå er det slik at jeg har pratet med flere i Hifi-klubben. De vet ikke hva det er, og ba meg tilslutt henvende meg til produsenten av grafikkortet. Siden har jeg derfor vekslet flere mail med AMD som har ATI kortene. Likevel, var lite å få ut av de. Tilslutt ba de meg kontakte PC-produsenten (de mente produsenten kanskje hadde noen "limitation" i kortet). Så får vel kontakte Acer nå. Lurer veldig på hvem de kommer til å videresende meg til..

SPDIF er i prinsippet det samme digitale lydsignalet som du får gjennom HDMI. Det tas ut på en separat kontakt, vanligvis gul eller oransje RCA coax bøssing (også kallt phono kontakt) SPDIF signalet leveres av lydkortet og PC spesifikasjonene til produsenten bør vide om dette er tilgjengelig.

PC er ikke helt rett frem i hjemmekino sammenheng. Det har jeg selv erfart.

Lykke til !

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har satt seg inn i hvordan den "EDID override" greia (som det er linket til lengre opp på siden) utføres?

Noen som vil forsøke å forklare på norsk og lettvint måte hvordan man gjør det? Etter hva jeg leser så løser den problemet til oss som ikke får lyd gjennom HDMI fra PC til receiver (Denon avr-1909)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...