No Matter What You Say Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Hei, "here`s a crazy idea". Jeg har plutselig fått øynene opp for biologistudiet(3 årig). En måte å komme inn på stuidet er å ta 2mx og 3mx som privatist. Jeg har aldri vært noen reser i matte, og eksamen er om cirka 5 måneder. Har jeg en sjangs? Er også litt usikker på om det går an å ta to nye mattefag på en termin. På forhånd, takk. Lenke til kommentar
Warz Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg er ikke sikker på om du kan ta begge fagene som privatist på en termin, ville tippe ja. Men hvis du ikke er noen reser i matte bør du ha veldig god motivasjon, og godt med tid hvis du skal klare det. Og 2 matte fag på en termin? Høres veldig tungt ut, men så var ikke jeg noen reser heller. Lenke til kommentar
Mats__ Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg har hatt 2mx forrige halvår og skal ha 3mx nå, uten at jeg har sett pensum selv, så sier mange at 3mx bare er videreføring av 2mx. Da kan det jo i så fall gå an å ta de paralellt. Men krever enormt med arbeid, jeg jobba for mye med fysikk og for lite med matte i halvåret som gikk og brant meg litt på det. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Dette er de to vanskeligste mattefagene i VGS, og krever innsats om du ikke tar så lett på matte. Har du hatt 1MX, og hvordan gjorde du det i så fall der? Hvis du har hatt lettere matte enn 1MX, og har slitt der, vil det bli tøft. Jeg hadde 4/5 (standpunkt/eksamen) i 1MX, og 2/3 i 3MX, begge fag med relativt laber innsats (jobbet nesten ikke annet enn i timene, og var ikke så effektiv i timene heller). Men da hadde jeg 3MX over et helt år, med lærer, og før det hadde jeg hatt 2MX over et helt år. Mener ikke å demotivere deg, men det krever stor innsats. Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 Det beste hadde vel vært å bare ta 2mx. Men slik som jeg har forstått det, så går mx ut til sommeren, og blir erstattet av kunnskapsløfte(r1+r2). Er det noen som vet om r2 er det samme som 3 mx? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Det er et par flere kapittel på 2MX i forhold til R1. Så R2 har et eller to ekstra kapittel tror jeg, ellers er det vel ikke mye forskjell, bare litt omstokking på læreplanen. Integrasjon er f.eks flyttet fra 2MX til R2. Før var 2MX ganske omfattende, så nå er det vel jevnet ut litt ved at det er mer på R2. Det kan også hende det er kommer noe nytt fra universitetsmatte. Endret 12. januar 2009 av Slettet-p4PIYwb6 Lenke til kommentar
Cie Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Det er et par flere kapittel på 2MX i forhold til R1. Så R2 har et eller to ekstra kapittel tror jeg, ellers er det vel ikke mye forskjell, bare litt omstokking på læreplanen. Så vidt jeg har skjønt er R2 litt "vanskeligere" enn 3MX, det går litt mer over på det som tidligere var universitetsnivå? Nå sier jeg "vanskeligere" fordi det strengt tatt ikke trenger å være vanskeligere, det er bare noen andre emner som 3MX aldri har tatt opp, og som man først har møtt på høyere nivå. Jeg vil tro du kan greie å ta de to fagene på 5 måneder ja, men da må du jobbe hardt. Tok selv R1 før jul, det brukte vi 3,5 måned på, og tar nå R2, denne bruker jeg nesten 5 måneder på. Tar R2 nå sammen med ei som tar R1 og R2 samtidig, så det er hvertfall mulig å prøve seg, og hvis man ikke trenger en veldig god karakter så har man jo ingenting å tape. Så er det litt viktig å ikke se på stoffet som så veldig vanskelig. Det viktigste i matte er å forstå tankegangen, lære seg reglene, og å bruke myemye tid på stoffet, hvertfall hvis man sliter. Det er krevende, ikke vanskelig, syns nå jeg. Ikke gjør matematikken noe verre enn det er, når du støter på noe du ikke forstår må du få noen til å forklare til deg. Ikke tenk at dette er umulig å forstå - tenk bare at det ikke er godt nok forklart. Om det faktisk er mulig å ta begge mattefagene som privatist samtidig vet jeg ikke. Hun som gjør det i klassen min tar de altså ved en skole, og vi er ikke privatister. Bare sjekk dette opp, se om du finner noe på privatistweb. Og husk at fristen for å melde seg på snart går ut! Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Trenger man 3mx for å komme inn på bachelor i biologi..? Lenke til kommentar
EIFF Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Trenger man 3mx for å komme inn på bachelor i biologi..? Ikke nødvendigvis. På NTNU er opptakskrav disse: Normalt gjelder generell studiekompetanse + Matematikk R1 eller Matematikk S1 + S2, og en av følgende: - Matematikk (R1 + R2) - Fysikk (1 + 2) eller - Kjemi (1 + 2) eller - Biologi (1 + 2) eller - Informasjonsteknologi (1 + 2) eller - Geofag (1 + 2) eller - Teknologi og forskningslære (1 + 2) Med andre ord trenger man kun ta 3mx, hvis man ikke har noen av de andre nevnte fagene. Endret 20. januar 2009 av EIFF Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Jeg fikk 2-er i matte i tiendeklasse, strøk på 1X-matte på vgs - men tok opp 2mx og fikk 4-er der, og tar 3mx nå. Med andre ord, har du greie mattekunnskaper - så skal det ikke være noe problem. Jeg hadde, og har, en del hull i mattekunnskapen (siden jeg aldri har fulgt med i en mattetime før 2MX) - men klarer meg greit. Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå