Der kajser Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Tenkte å kjøre en Sata150 disk som eneste disk i den nye PC'n, men har litt problemer med å få lagt inn Win XP pro. Begynner å få bange anelser: Kan det være at denne disken ikke egner seg til formålet? Kan disse foreløpig kun brukes som tilleggsdisker? Er det noen av dere som har lagt inn XP fra CD til-, og kjører Sata150 som eneste operativsystemdisk? Får en "NTDLR is missing" melding ved forsøk på booting fra Cd direkte. Kan heller ikke se at SATAdisken har fått noen stasjonsangivelse tross at den er funnet av systemet. Den er partisjonert og formatert. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Les min post her på forumet : Western Digital RAPTOR 10K rpm SATA disk Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Anngående feilmeldingen du får, kan du prøv dette? http://www.computerhope.com/issues/ch000465.htm http://www.seagate.com/support/kb/disc/faq...inxp_ntldr.html Lenke til kommentar
enl Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Tror jeg vet svaret. Jeg vet ikke om noen brikkesett som idag har innebygget støtte for SATA. Støtten er som regel i form av en egen chip på hovedkortet. Denne trenger en egen driver, og den må du installere når du installerer XP. Dette gjør du ved å trykke F6 når installsjonen har startet. "Trykk F6 for installsjon av tredjeparts SCSI- eller RAIDdriver". Driveren ligger mest sansynlig på en diskett som fulgte med hovedkortet/kontrolleren din. Lenke til kommentar
capy Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 enig med enl. dette måtte jeg gjøre da jeg skulle installere windows fra ett innebygget raid. og Sata chippen din er sikkert raid kompatibel. Lenke til kommentar
Der kajser Skrevet 12. april 2003 Forfatter Del Skrevet 12. april 2003 Les min post her på forumet : Western Digital RAPTOR 10K rpm SATA disk Har gjort det, men jeg kan ikke se at din post løser mitt problem. Kan bare se argumentasjon for eller mot SATA, noe som er irrellevant i forhold til min forespørsel til dette forumet. For meg er det ikke et spørsmå,l OM jeg skal ha SATA i maskina, men HVORDAN. Jeg kunne ønske at det gamle tilkoplingssystemet for HD forsvant IDAG, ikke imorgen. Men desverre finnes det bremseklosser i utviklingen. Lenke til kommentar
Der kajser Skrevet 12. april 2003 Forfatter Del Skrevet 12. april 2003 Tror jeg vet svaret. ...Dette gjør du ved å trykke F6 når installsjonen har startet. "Trykk F6 for installsjon av tredjeparts SCSI- eller RAIDdriver". Driveren ligger mest sansynlig på en diskett som fulgte med hovedkortet/kontrolleren din. Problemet er at der starter ingen installasjon. "NTLDR is missing" kommer opp når installasjonen burde ha startet. Forøvrig: ingen diskett fulgte HK, men det er mulig jeg kan fiske den ut av CD'en, bare jeg kommer så langt at installasjonen starter opp. Forøvrig tror jeg at du er inne på noe her. Det er i denne gata årsaken til problemet ligger. Lenke til kommentar
Der kajser Skrevet 12. april 2003 Forfatter Del Skrevet 12. april 2003 Laget oppstartdisketter for XP og prøvde den veien. Da fikk jeg frem mulighet for å velge F6 i oppstarten på første disk. Imidlertid ingen reaksjon på F6. Prøvde annet tastatur: - ingen reaksjon på F6. Men F2 og F3 fungerer greit. Lenke til kommentar
Der kajser Skrevet 13. april 2003 Forfatter Del Skrevet 13. april 2003 Løste dette ved å legge inn en ATA100 disk i tilegg, kjøre XP install disketter og XPCD i CD ROM. (Lastet inn SATA driveren ved diskett 4.)Da fant maskina bagge harddiskene, og jeg kunne velge hvilken jeg skulle bruke. Her oppsto det altså en sammenhengende rekke av problemer: Ingen booting fra CD, kun delvis gjenkjenning av SATA disken, ingen(?) mulighet for å legge inn ny driver til SATA så lenge kun SATA disken sto i maskina. Etter installering fungerer systemet fint uten at ATA disken er tilkoplet. Så nå er det bare å gå løs på neste utfordring. Hvordan få maskina til å godta 2 stk XP PRo, med mulighet til å velge hvilken som skal kjøres. Men det kan jeg ta opp under et annet tema. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå