Stopade Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Hvordan avinstallerer jeg programmer i ubuntu eee. Er det noe som heter "legg til og fjern programmer" (som i windows)? Må bare nevne at jeg er veldig fersk med linux. Takk for svar! Lenke til kommentar
With Odin on my side! Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg er også helt fersk i Linux, men kan svare så godt jeg kan etter egen erfaring med eee. Jeg gikk inn på innstillinger eller hva det heter fant noe om å legge til programmer, da bladde jeg meg frem til noen filer jeg hadde lasta ned, og det var bare å innstalere Lenke til kommentar
Smif Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Det kommer ann på hvordan du la inn programmet. Den "riktige" (og veldig anbefalte) måten er via pakkesystemet, altså synaptic. Hvis det er lagt inn der er det bare å fjerne det på samme sted. Dette finner du i System -> Administration -> Synaptic Lenke til kommentar
Triplejack Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Personlig er jeg ikke erfaren med linux. Har selv bare brukt ubuntu eee, og har blitt veldig fan av terminalen. Jeg synes den enkleste måten å fjerne programmer er å gå inn i terminal så skrive: sudo apt-get remove "navn på programm" (uten") Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Er det noe som heter "legg til og fjern programmer" (som i windows)? Ja, flere versjoner av den. Den mer avanserte er den Smif nevner, nemlig Synaptic har kontroll over alle 20 000+ pakker tilgjengelig, mens en enklere versjon heter Add/Remove Applications og er hvertfall i vanlig Ubuntu tilgjengelig som the Add/Remove… item in the Applications menu. Der kan du øverst velge å filtrere slik at kun allerede installerte programmer listes, og du kan enkelt klikke for å avinstallere det du ikke ønsker. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Men aptitude har ikke kontroll over alle de 20 000 pakkene, er det slik å forstå? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Men aptitude har ikke kontroll over alle de 20 000 pakkene, er det slik å forstå? Øhh (?) jo. Aptitude er kun en frontend til apt. Samme som synaptic er. "Add/Remove" også en frontend til apt, men kun med fokus på brukervennlighet/enkelhet. En forenkling av synaptic. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Ok. Hva du vet! (eller hva jeg ikke vet... ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå