Gå til innhold

Reparasjon Suzuki påhenger


MBa

Anbefalte innlegg

Skrudde for et par dager siden opp min lille, 20 år gamle DT 3.5. Den startet ikke etter å ha stått lagret et par år; verkstedet konstaterte "lagerskade" og ba meg hive motoren på havet; jeg ville i alle fall prøve litt selv før jeg gir den opp.

 

Etter det jeg kan skjønne, er lagrene i god stand. Kjølevannsgangene inne i sylinder og sylinderhode var imidlertid nesten helt tilstoppet av det jeg først trodde var salt, så kalk (prøvde med avkalkingsmiddel for kaffetraktere uten synderlig hell)... nå vet jeg ikke ... korrodert aluminium?

 

Har forsøkt å fjerne dette mekanisk, men oppdager til min skrekk at metallet i sylinderen er omgitt av en "mantling" av et grafittlignende stoff. Denne mantlingen har fått seg noen sår fra sylen jeg brukte til rengjøring (se bildet).

 

... og da lurer jeg: Er det NÅ på tide å følge oppfordringen fra verkstedet?

Og: Hvilket kjemikalie skulle jeg ha brukt her?

 

Forresten (lesere med kompetanse til å svare har sannsynligvis allerede oppdaget min mangel på kompetanse): Inne i sylinderen ser jeg noen striper som så vidt er synlige på det ene bildet. De er ikke følbare når man "går over" med neglen. Er det likevel nødvendig å hone dette opp?

 

MBa

post-181898-1231706368_thumb.jpg

post-181898-1231706432_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg har lite peiling på sylinder osv. da jeg ikke har opplevd problemer med dette enda, men jeg lurer på om du har sjekket om det er gnist i pluggene?

Hvis det ikke er det, kan det hende det har kommet irr o.l. imellom stiftene i svinghjulet, noe som vil føre til at du ikke får start på motoren.

Lenke til kommentar

Har sjekket disse delene uten å finne feil; gnist var det i alle fall. Antar dessuten at verkstedet som så på den, har gjort det samme. Problemet var som nevnt at motoren ikke ville starte - ikke et host etter innsprøytning av startgass i alle mulige åpninger.

 

Selv tror jeg at feilen er defekt toppakning og / eller nedre simmerring - som følge av (lett) overoppheting pga. de nesten helt tilstoppede kjølevannsgangene (toppakninga) eller tidens tann (simmerringen).

 

Stempelet ser forresten spillernytt ut - ikke spor av sot. I mitt uerfarne hode tar jeg det som et tegn på at sotet er "svidd av" og har furdunstet, men blir glad hvis noen har en bedre forklaring.

 

MBa

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja da har du kanskje glemt som de fleste å kjøre motoren i ferskvann før lagring.

 

Noen minutters putring er ikke nok, motoren skal kjøres til den blir god og varm og enda ei stund til.

 

Nå skulle nok motoren ha startet selv om det ikke var kjøling, med det resultat at toppakning ville ha gått når motoren ble varm nok, eventuelt at motoren skjærte seg, dvs stemplet går fast i sylinderen.

 

For å rense disse kjølekanaler kan du bruke Kaustiksoda, men vær forsiktig med bare hender og øyne.

I det hele tatt bør ikke dette søles på kropp eller klær overhode.

 

Ta det gjerne i flere omganger, før du skyller med rent vann under SVAKT trykk, for å unngå sprut og søling av Kaustikholdig væske.

 

Rengjorde selv i fjor kjølekanaler på en eldre 9,8hk Mercury med Kaustiksoda, åpnet termostathus hvor termostat manglet, helte nedi noen korn av Kaustiksoda og litt vann, lot det stå ett par minutter og skylte så forsiktig med rent vann.

 

Kjølekanaler har neppe vært så rene siden motoren var ny, kjøling ble det i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...