Gå til innhold

Ulovlig å "leke seg" på glatta/snøen med bil?

Scoob911

Anbefalte innlegg

Så lenge det er lukka bane, og du holder maks 80km/t så er det faktisk innenfor lover og regler...

Så lenge vegtrafikkloven gjelder har du brutt denne dersom du kjører såpass at bilen får sleng. Selv ikke på banetreff (der man kan kjøre med sin egen private bil) har man lov å sladde eller bryte fartsgrensen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så lenge det er lukka bane, og du holder maks 80km/t så er det faktisk innenfor lover og regler...

Så lenge vegtrafikkloven gjelder har du brutt denne dersom du kjører såpass at bilen får sleng. Selv ikke på banetreff (der man kan kjøre med sin egen private bil) har man lov å sladde eller bryte fartsgrensen.

Går ikke dette under "hastighetskjøring på lukket bane"? NBF reglement og greier?

Lenke til kommentar

Sånn egentlig kan vel politiet stille seg opp i enden av langstrekket

på Rudskogen og ta alle de som kjører over 80,

men er nok ikke noe de hadde gjort sånn helt uten videre akkurat..

Vegtrafikkloven gjelder jo der også på lik linje med jorder,

gårdsplasser og lignende.

Lenke til kommentar
Går ikke dette under "hastighetskjøring på lukket bane"? NBF reglement og greier?

Bare hvis fører og bil har lisens. Dersom du møter opp på banetreff med din private bil, betaler noen slanter og kjører rundt på på banen (såkalt ferdighetstrening), så skal du i utgangspunktet følge vegtrafikkloven. Politiet kan ta alle som kjører over 80 eller på annen måte bryter trafikkreglene (sladding ol.). Heldigvis gjør ikke politiet dette, da de helst ser at slik kjøring skal finne sted på slike arrangementer. Å ta alle som bryter loven på slike plasser blir som å skyte seg selv i foten...

Men teoretisk sett kan du ikke gjøre noe annet på banen enn du kan ute i trafikken.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bare gjennoppliver denne tråden litt så jeg slipper å lage ny tråd om samme tema ;)

To spørsmål:

Hvis noen tar nummeret til en bil som "leker" seg på en parkeringsplass med snø. Hva kan skje da? Kan eieren av bilen få bøter eller miste lappen bare ved det, eller evt. bilder/filmer? Eller må politiet selv være på stedet og bevitne til hendelsene?

Hvis politiet skulle komme til denne evt. plassen, får vedkommende en bot (på hvor mye?) eller blir lappen røsket bort med en gang? (evt. andre sanksjoner?)

Lenke til kommentar

Nei, det holder ikke at noen ringer inn å rapporterer deg. Er du derimot på samme plassen når politiet ankommer, og de tar deg på fersk gjerning har du nok et problem ja. Hvorvidt lappen ryker eller ei spørs på hva de sikter deg for (som regel uforsvarlig kjøring), og hvorvidt politijuristen mener saken holder vann.

Lenke til kommentar

Hva hvis for eksempel det er flere biler som er der mens politiet kommer og den ene bilen jeg vil vite hva som skjer med står stille parkert (med motor på) på enden av plassen.

Kan de gjøre noe mot den ene bilen da når de ikke har sett noe som helst? De har jo ikke bevis på at han/hun var med på "leken". Det er vel ikke ulovlig å se på andre som kjører uforsvarlig? :p

Lenke til kommentar

Formulerte meg kanskje litt dårlig :p

Tenkte mer på om politiet kunne gjøre noe mot en som sikkert har vært med på morroa, men som ser ut som tilskuer akkurat når de kommer til stedet. :p

De har ikke noe bevis på at vedkommende har gjort noe, men det kan vel være ganske obvious at han også har spunnet litt rundt :p

Lenke til kommentar

Nå synes jeg at det skal nevnes i denne tråden at det i noen tilfeller kan være helt nødvendig å dra brekket, for eksempel for å hjelpe bilen rundt en sving. Hadde ikke noe annet valg enn å gjøre dette ved flere anledninger på jobb i kveld. Og ja, det var helt sinnsykt glatt.

Lenke til kommentar

Skal du være helt trygg er selvsagt det enkleste og tryggeste og la være ja. Som du sier spørs utfallet av å bli tatt mens man sladder på mange ting; hvor det er, hvem du er, hvilken politimann, hvorvidt han har hatt en god dag osv. (U)heldigvis er politiet generelt i konstant mangel på ressurser, ergo er det lite trolig at de prioriterer ungdom som leker på en parkeringsplass særlig høyt. Ble selv stoppet flere ganger mens jeg var i "den alderen", og fikk som regel beskjed om at vi måtte finn en annen plass - med et blunk på øyet ;)

Endret av The Stig
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg en person med hettegenser, bukse på knerne og snusen hengende langt ut av leppa samtidig som jeg sitter i en gammel 240 eller en styla bil med mange hester.

Heller en "penere" kledd ungdom med en liten fin bil med framhjuls :p

Vet ikke om dette har noe å si når man blir stoppa. Men ville nå tro at politiet ser litt forskjellig på en typisk "råner" og en tja... som meg :p

Lenke til kommentar

Som sagt tidlegare kan "dagen" til politibetjenten ha mykje å sei.

Så som du verkeleg ser ut som ein slask, så er nok sjangsane store for at ei godt voksen politibetjent tar deg for akkurat det, og vil nok ikkje ha veldig mykje medfølelse med deg.

Men vi kan snu den heilt og, om du kommer i ein fin bil av nyere modell, og er kledd som ein skikkeleg (pga mangel på betre uttrykk) "pappagutt" kan det nok slå samme veien som om du er kledd som ein slask.

Men ein plass i mellom kan kanskje ha eit heldig utfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...