Gå til innhold

Ulovlig å "leke seg" på glatta/snøen med bil?


Scoob911

Anbefalte innlegg

Hvordan tolker du denne i forhold til en stor tom parkeringsplass, f.eks etter stengetid?

 

Problemet her er at du på ein eller anna måte må kunne sikkre deg mot at nokon kan komme seg inn på parkeringsplassen for at du skal kunne seie at det er heilt trygt.

 

Det er mange ungdomar som har mista lappen p.g.a. burning, dette fordi at politiet som har sett dei har overbevist retten om at noke kunne ha skjedd under butninga slik at nokon kom til skade.

Det kan derfor være lurt å sikkre seg på ein slik måte at det er umogleg for andre å komme seg inn på parkeringsplassen samtidig som du held på. Det er fort gjort at nokon snik seg inn samtidig som du er opptatt med ein spinn. So for å være sikker på at du har tatt dei forhandsreglar som trengst så trur eg du enten må fysisk sperre av parkeringsplassen, eller ha nokon som "held vakt" og varslar deg om andre kjem så nært at du kan risikere å påføre dei skade.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok ikke det bli aktuelt å sette opp sperringer på det lokale kjøpesenteret :p

Vakt blir vel også litt for mye. Hadde ikke tenkt til å gjøre så mye ut av det, heller bare teste ut litt smått.

Men som det har blitt påpekt så er det jo bare å forsikre seg om at det er trygt før man begynner, og heller bare ta noen minutter istedenfor timer.

Tror nok det blir ganske kjedelig i lengden :p

Er jo ikke den beste bilen jeg skal kjøpe heller ;)

Lenke til kommentar
Mye bedre at folk blir skremt livet ut av den dagen snøen detter vet du..

 

Er faktisk veldig for dette da det er bedre at ungdommen lærer seg å

herje av proffer enn at de "må" lære det på egenhånd.

Ville heller møtt en som har lært å sladde av noen som kan det,

bestått et glattkjøringskurs og fått et diplom eller noe i den duren,

enn en som ikke aner hv som skjer fordet bilen ikke går dit han vil..

 

Ja, jeg vil at det skal være mulig å stryke på glattkjøringa :)

Du har ikke skjønt hvordan en bil oppfører seg på norske vintre

etter å ha kjørt/sitti på 3 timer på en strekning og 1 sving på matolje.

 

Konklusjon: Bedre opplæring og krav til bestått glattkjøring!

 

Ganske enig der, jeg fikk ingenting ut av glattkjøringstimen, kunne like så godt vært uten. Jeg begynte selv da jeg var rundt 12år, ja min far ville at jeg skulle kunne beherkse en sladd, og begynte på parkeringsplasser uttafor sentrum med litt småsladder og hvordan jeg skulle beherske de. Etterhvert har jeg hatt mange slike turer ut på glatta frem til jeg skulle ta lappen. Glattkjøringskurset kunne jeg likesågodt vært uten, fordi jeg lærte ikke noe nytt der, fikk bedre opplæring med faren min på parkeringsplasser.

 

Og jeg er veldig glad for dette, for det var ikke lenge siden jeg fikk sleng som ikke var med vilje i en sving og begynte å skli mot en bergvegg. Men heldigvis har jeg dradd og kontrollert et par hundre sladder før, så jeg visste hva jeg skulle gjøre og berga unna en kollisjon. Folk uten skikkelig opplæring vil i slike situasjoner få panikk og trykke på bremsen, noe som garanterer at de krasjer. Så glattkjøringskurset bør helt klart forbedres mange trinn, samme med mørkekjøringaa også, en vits som koster flesk.

Lenke til kommentar
......Folk uten skikkelig opplæring vil i slike situasjoner få panikk og trykke på bremsen, noe som garanterer at de krasjer.......

Vel, nå var det akkurat dette vi fikk vite at vi skulle gjøre om vi havna i en skrens.

Han sa det så enkelt som at vi vet ikke hvordan vi skal håndtere bilen, så det beste er bare å bremse (helst holde så lav fart at man unngår det).

Dette testa vi jo også veeeeldig mange ganger i den svingen de hadde der. Og det så ut til at det var beste måten. Fikk til å "drifte" meg sidlengs gjennom mye av svingen noen av gangene, men jeg tro det var mer flaks enn skills :p

De gangen jeg bremsa så stoppa jo bare bilen etter litt, uten at jeg krasja som du sier man gjør.

 

Men er det ikke sånn at med forhjulstrekk er det enklere å komme seg ut av en skrens (der bakparten sklir ut) fordi man har kraften forover? I motsetning til bakhjuls der man ikke får veigrep og bare spinner videre?

Lenke til kommentar

Jaha, jeg har iallefall lært og erfart at det beste med min bil er å trykke inn clutchen i tilfeller ved firehjulsskrens, for å fjerne driv fra dekka og få maksimal friksjon på styringa. Bremser du mister du frikson til å bruke for å styre bilen. Trykker du bremsen inn i en firehjulsskrens vil du som regel skli rett frem. Lærte også dette på glattkjøringa, at bremsen skulle man holde seg langt unna, evt bruke den svært forsiktig ved behov.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Hm... Da har vi lært veldig forskjellig. Jeg fikk bremsen som konklusjon ihvertfall :p

 

Sånn teoretisk sett, hvis du har "null" friksjon i en sving så vil jo bla. massetregheten føre til at bilen sklir videre i samme rettning og dermed ut i grøfta. Men nå er det kanskje mer sannsynlig at bare baken sklir ut (?). Og da er det kanskje mer effektivt å bremse? Selvfølgelig trykke inn clutchen og, for å fjerne kraft fra motoren på hjulene.

 

Men jeg har faktisk ikke lappen ennå (forhåpentligvis på onsdag :) ) så jeg kan egentlig ikke gjøre annet enn å prøve å tenke logisk :p

Lenke til kommentar
......Folk uten skikkelig opplæring vil i slike situasjoner få panikk og trykke på bremsen, noe som garanterer at de krasjer.......

Vel, nå var det akkurat dette vi fikk vite at vi skulle gjøre om vi havna i en skrens.

Han sa det så enkelt som at vi vet ikke hvordan vi skal håndtere bilen, så det beste er bare å bremse (helst holde så lav fart at man unngår det).

Dette testa vi jo også veeeeldig mange ganger i den svingen de hadde der. Og det så ut til at det var beste måten. Fikk til å "drifte" meg sidlengs gjennom mye av svingen noen av gangene, men jeg tro det var mer flaks enn skills :p

De gangen jeg bremsa så stoppa jo bare bilen etter litt, uten at jeg krasja som du sier man gjør.

 

Men er det ikke sånn at med forhjulstrekk er det enklere å komme seg ut av en skrens (der bakparten sklir ut) fordi man har kraften forover? I motsetning til bakhjuls der man ikke får veigrep og bare spinner videre?

 

Jeg vil si at på 2 eller 4 stive hjul sklir du betraktelig mye lenger

enn om du bremser hardt uten låsing av hjulene,

PLUSS, at du du beholder mye mer av styringa,

som igjen fort redder deg fra fjellveggen :)

 

En annen ting er jo det at matolje er noe annet enn speilblank is,

med mindre det "flyter" med olje da..

 

Nei, syns faktisk jeg hadde rimelig godt feste med sommerdekk på matolje

tatt i betrakning av at jeg ikke kommer ut av gården med sommerdekk nå..

(Vinterbilen står avskilta på sommerdekk)

Lenke til kommentar
I Finland er det mye større fokus på glattkjøring, hvor blant annet elevene må lære å holde på en skrens, gjenopprette kontroll etter en spinn og mer - noe som er helt uhørt i Norge, det kan jo gi ideer ..

 

Sett på Top Gear eller? :whistle:

 

Ja, man må jo ha sett et TV-program for å vite noe om kjørekulturen i et av våre nærmeste naboland .. ;)

Lenke til kommentar
[...]

Men som det har blitt påpekt så er det jo bare å forsikre seg om at det er trygt før man begynner, og heller bare ta noen minutter istedenfor timer.

[...]

 

Her skal du være litt forsiktig, poenget er at du må gjere noke ekstra for å passe på at det faktisk er trygt. Du må kunne argumentere ovenfor politimann som eventuelt skulle dukke opp at du har tatt dine forhandsregler. Politimannen kjem til å legge sin erfaring frå trafikkulykker til grunn så du må kunne bevise at du forsikra deg om at det er tryggt og at du ikkje berrekjøyrer som en tulling på en vilkårlig plass der det er glatt.

 

Noke so lite som å sette opp varseltrekanten vil kun vise at du har tenkt deg om før du begyner å kjøyre.

Lenke til kommentar

"Lovligheten" i å sladde på parkeringsplass kan jo også tolkes slik:

 

 

"Sladding på parkeringsplass

Ung mann mistet førerkortet.

 

Publisert 21.11.2008 - 07:56 Oppdatert 21.11.2008 - 09:21 Tips en venn om denne saken Skriv ut denne siden Rundt midnatt natt til fredag fikk politiet melding om at en bil brukte parkeringsplassen ved Pyramiden kjøpesenter i Tromsø til såkalt sladding (spinne rundt med bilen i sirkler). Dette har skjedd ved flere anledninger med samme bil.

 

Politiet fikk tak i sjåføren, en mann på 22 år, og han er nå fratatt førerkortet. Han er også anmeldt mht veitrafikklovens paragraf tre - "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

Lenke til kommentar
"Lovligheten" i å sladde på parkeringsplass kan jo også tolkes slik:

[...]

"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

 

Ja er mange som har missta lappen på denne måten, men spørsmålet er då om bilføreren har gjort noke beviste valg for å passe på at han ikkje bryt denne lova eller om det berre er tilfelldig villmannskjøyring.

 

Trur det er litt avhengig av korleis parkeringsplassen er utforma, om det er f.eks betongklosser og lyktestolpar på parkeringsplassen så vil du kunne dømmast for dette sidan det då lett kan oppstå materielle skadar på din eigen bil og kjøpesenterets eigendom.

Lenke til kommentar
Ja er mange som har missta lappen på denne måten, men spørsmålet er då om bilføreren har gjort noke beviste valg for å passe på at han ikkje bryt denne lova eller om det berre er tilfelldig villmannskjøyring.

 

Trur det er litt avhengig av korleis parkeringsplassen er utforma, om det er f.eks betongklosser og lyktestolpar på parkeringsplassen så vil du kunne dømmast for dette sidan det då lett kan oppstå materielle skadar på din eigen bil og kjøpesenterets eigendom.

Her er jeg ikke enig med deg. Politiet liker ikke slik "farlig" kjøring uansett hvor forsiktig man måtte være. §3 kan brukes på ca all bilkjøring. Dessuten KAN det oppstå materielle skader og/eller personskader hver gang man setter seg i en bil.

Lenke til kommentar

Bare og finne seg en parkeringsplass det :new_woot:

Jeg og mine kamerater har brukt utallige av timer i sentrum der jeg bor. Kjører rundt om kring byggningene der og sånn. Blir man tatt for det så risikerer man og miste lappen, men det er utrolig morro. :innocent:

 

Jeg tror det bare er positivt at man driver med "harmløs" sladding på tomme plasser. Hvertfall for de med bakhjulstrekker. Jeg kjører selv Bmw, og har mange ganger fått sladd i svinger på grunn av at jeg bare har bittelitt gass. Skal liite til med en bakjulstrekker. Så det og trene på et lukket omtråde er bra, og morro. Får ikke skjedd så mye skade, annet enn med egen bil.

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar
Her er jeg ikke enig med deg. Politiet liker ikke slik "farlig" kjøring uansett hvor forsiktig man måtte være. §3 kan brukes på ca all bilkjøring. Dessuten KAN det oppstå materielle skader og/eller personskader hver gang man setter seg i en bil.

 

Ja det KAN oppstå skader kvar gong du sett deg i ein bil, det er derfor du er nødt til å gjere noke ekstra for å kunne seie at det er tryggt. Å være oppservang og sjå seg rundt er ikkje godt nok.

Vanlig praksis er at politiet argumenterer med at ungdom ikkje er erfarne nok til å kunne bestemme om du er: "varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade".

 

Derfor er den einaste måten å være sikker på at du ikkje mister lappen for slik kjøyring er å ta en "overkill" med forhandsregler. Fysiske avsperringer, vakter, store avstander til nærmaste hindring må være eit minimum for å kunne argumentere for at du har vært forsiktig.

Lenke til kommentar
Derfor er den einaste måten å være sikker på at du ikkje mister lappen for slik kjøyring er å ta en "overkill" med forhandsregler. Fysiske avsperringer, vakter, store avstander til nærmaste hindring må være eit minimum for å kunne argumentere for at du har vært forsiktig.

Der er jeg heller ikke enig. Har du først kjørt slik at bilen har fått sladd (hjulene har mistet festet) så har man per definisjon ikke kjørt aktsomt eller etter forholdene. Da hjelper det ikke om man så har bygd en diger mur rundt parkeringsplassen....

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...