Gå til innhold

Ulovlig å "leke seg" på glatta/snøen med bil?


Scoob911

Anbefalte innlegg

Har hørt at man kan miste lappen og sånt hvis man blir tatt for "burning".

 

Så da lurte jeg på om det er ulovlig å finne seg en stor parkeringsplass uten biler men med masse fin snø og leke seg litt på den. Spinne litt rundt og sånt :roll:

 

Dette er jo en fin måte å bli kjent med en evt. ny bil. Hvordan den er på glatta og hvor grensene går osv.

Frister ikke veldig å gjøre dette på veiene, så lurte på om dette var ulovlig eller ikke?

 

Takker for alle svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett det er veldig mange som gjør det på parkeringsplasser etter stengetid eller på søndager osv.

 

Mener å huske at han ene kjørelæreren min faktisk anbefalte meg å gjøre det etter jeg har kjøpt bil for å bli kjent med den. Men er ikke helt 100% sikker på dette.

Lenke til kommentar
Det er egentlig ikke lov på parkeringsplass heller nei.

 

Kan gjøres på lukket område eller privat eiendom.

sier meg ca enig med Shark her, det er ikke lov nei, er vel samme "straff" som burning ja hvis jeg husker riktig.

 

det eg ikke er enig i er at det kan gjøres på lukket område / privat plass. det kan gjøres slik ja men det er ikke så enkelt som å bare finne en grei plass å sette igang. man skal faktisk ha fysisk sperring på området og vakter som holder vekke folk fra omrdået du holder på i og helst også kunne vise til noe spesifikk opplæring som viser at du kan gjøre dette trygt.

mulig politiet gjerne vil vite om det så de kan godkjenne det eller si nei til det.

Lenke til kommentar

Har desverre ikke muligheten til å finne meg et helt lukket område. Beste er parkeringsplasser etter stengetid, men hvis det er ulovlig og med fare for å miste lappen så må jeg nok bare la være.

 

Kjøper snart min første bil, så skulle gjerne ha likt å få prøvd den litt for å venne meg til hvordan den takler glatt føre etc.

Men men, the law is the law.

Lenke til kommentar

Det burde vore lov, men kanskje i litt meir organiserte former. Det er mange som har dårleg kontroll på bilen på vinterføre. Det kan være lurt å leike seg litt på snø og is for å få kjennskap og forståelse til korleis bilen oppfører seg under gitte forhold. Då blir det lettare dersom ein skulle kome i ein ukontrollert situasjon ein dag.

Lenke til kommentar

Tanken starta vel litt etter glattkjøringa. Det var jo ekstremt morro :) Tok jo 360, 720 og det som var med en Audi A4 2007 mod. Ble jo litt drifting gjennom svinger forbi baklengsflyvende elger også :p

 

Men nå koster det jo ganske mye å ta glattkjøringa, og jeg vet ikke om det er mulig å "låne" banen privat, uten kjøreskole.

Vil nå mene at jeg lærte veldig mye den dagen, om hvor lite som skal til osv.

 

Bilen jeg skal kjøpe (Peugeot 206) er jo ikke like bra som denne Audien så det skal vel enda mindre til for at den sklir ut på veiene. Og derfor hadde det vært fint å bli litt kjent med dette når jeg snart skaffer meg min første bil. Som sagt, bedre å gjøre det på en "lukket plass" (ihvertfall uten andre biler) enn ute på veiene ;)

Lenke til kommentar
10. Skrensing, burnout eller annen hensynsløs kjøring

Er person med førerett ilagt straff for skrensing og andre former for hensynsløs kjøring eller bruk av motorvogn jf. vegtrafikkloven § 3 første ledd, som for eksempel «burnout» på vei eller på områder som torv, plasser mv. hvor kjøringen har ført til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått, bør tap av førerett fastsettes til minst 3 måneder.

Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv.

 

I utganspunktet så er dette avhengig av risikoen med slik kjøyring. definisjonsspørsmålet her er kva som er ein situasjon der slike skader lett kan oppstå. Men i utganspunktet så er det ikkje ulovleg om du ikkje utgjer ein fare for personar eller materiell.

 

Så det skal være lovleg om du forsikrer deg om at ikkje personer eller gjenstandar kan kome til skade. Eit område som er lukka med port vil være eit eksempel på tilfeller der dette er lov. Parkeringsplassar der det står parkerte bilar eller ein bil kan komme til å svinge innom for å parkerer er ein plass der det ikkje er lov.

Lenke til kommentar
Så det skal være lovleg om du forsikrer deg om at ikkje personer eller gjenstandar kan kome til skade. Eit område som er lukka med port vil være eit eksempel på tilfeller der dette er lov. Parkeringsplassar der det står parkerte bilar eller ein bil kan komme til å svinge innom for å parkerer er ein plass der det ikkje er lov.

 

Hvordan tolker du denne i forhold til en stor tom parkeringsplass, f.eks etter stengetid?

Er vel kanskje enklere å miste kontroll med "burning" enn på snø, ettersom hvis man først får veigrep så kan bilen aksellerere ganske fort og det er kanskje lettere å miste kontrollen?

 

En politimann derimot ville nok kanskje sett det han ville. Ungdom, nettopp fått lappen, kanskje en venn som sitter på, parkeringsplass med masse spor på. Og der røk lappen gitt...

 

Ut ifra loven du linka til her, så vil jeg nå mene at det kan tolkes som at man har lov til å gjøre det, til en viss grad. Dvs. var litt forsiktig og passe på osv, men nå kan jo politiet tolke det anderledes da.

Lenke til kommentar

Så et innslag tidlig i denne måneden angående alle dødsulykkene det var nyttårsaften, hvor blant annet Trygg Trafikk påpekte at glattkjøringen (altså under kjøreopplæringen) var alt for dårlig. Kan absolutt si meg enig i dette selv - hvor mye lærer man av å sitte i en ny bil med ABS, ESP og nye vinterdekk i toppen 50 km/t på en lukket bane?

 

Helt utrolig i et land med så mye vinter som Norge at kjøreopplæringen for vinterføre er såpass dårlig. Selv lærte jeg meg masse ved nettopp å finne meg en lukket parkeringsplass. I hovedsak fordi det var fryktelig moro å dra "fete sladder", men man lærte også noe vesentlig - nemlig hvordan bilen oppførte seg når grepet glapp.

 

I Finland er det mye større fokus på glattkjøring, hvor blant annet elevene må lære å holde på en skrens, gjenopprette kontroll etter en spinn og mer - noe som er helt uhørt i Norge, det kan jo gi ideer ..

Lenke til kommentar

Mye bedre at folk blir skremt livet ut av den dagen snøen detter vet du..

 

Er faktisk veldig for dette da det er bedre at ungdommen lærer seg å

herje av proffer enn at de "må" lære det på egenhånd.

Ville heller møtt en som har lært å sladde av noen som kan det,

bestått et glattkjøringskurs og fått et diplom eller noe i den duren,

enn en som ikke aner hv som skjer fordet bilen ikke går dit han vil..

 

Ja, jeg vil at det skal være mulig å stryke på glattkjøringa :)

Du har ikke skjønt hvordan en bil oppfører seg på norske vintre

etter å ha kjørt/sitti på 3 timer på en strekning og 1 sving på matolje.

 

Konklusjon: Bedre opplæring og krav til bestått glattkjøring!

Lenke til kommentar
I Finland er det mye større fokus på glattkjøring, hvor blant annet elevene må lære å holde på en skrens, gjenopprette kontroll etter en spinn og mer - noe som er helt uhørt i Norge, det kan jo gi ideer ..

 

Sett på Top Gear eller? :whistle:

 

Men ja, kunne vel vært enig i at de kunne gjort litt mer ut av glattkjøringa. Men igjen, synes nå lappen er dyr nok som den er, er jo oppi 20 000 kr, og det med bare 3 kjøretimer.

 

Hadde det vært mulig å få prøvd sin "nye" brukte ungdomsbil, uten ABS, ESP eller andre nyttige greier så hadde jeg nok benyttet meg av det tilbudet (eller nå skal jo jeg kjøpe en 206 med ABS og litt sånt).

 

Alternativt, bare ha noen gamle "shitcars" stående på glattkjøringsbanen som du kan få lov til å prøve etter man har gjort alle øvelsene med de splitter nye bilene med tipp topp utstyr osv.

DET hadde vært morsomt det! Å faktisk se forskjellen på en ny bil og en gammel bil (som de fleste ungdommer kjøper) på glatta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...