Gå til innhold

Utstyr til Orlando tur

Anbefalte innlegg

Det er en familietur med små barn, så noe dedikert fototur er det ikke. Men det blir fort bilder ut av det. Jeg gidder ikke å dra på bærebar pc og slike ting da jeg ikke har plass til det i kamerasekken. Noen som har vært på lignende turer som kan si hvor mange bilder de tok?

Hvorfor tar du bilder i både RAW og jpg fine? Er det for å bare ta jpgen rett ut hvis bildet ikke trenger noe redigering?

Ofte bruker jeg JPEG filene direkte, andre ganger ønsker jeg å leke meg med litt dypere etterbehandling.

På en slik tur som ikke var ment for ren foto ville jeg nok tatt med meg 2*16GB (kjører vanligvis speiling på 2 kort på D3, så dette ville betydd 4*16GB for min del). Husk at USA ikke er noe u-land, du får tak i SD/CF uten større problem om behovet skulle melde seg. Koster tilnærmet ingenting uansett.

Ikke glem, det er bedre å knipse en del for mye enn å tenke etterpå at du burde hatt bilde av.... osv....

Edit:

Jeg klarte ta over 2500 bilder på tur til Roma over 5 dager, det var mer ren fototur. Noen år siden, så bildefilene var ikke like store (benyttet D70).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Speiling på 2 kort regner jeg med at ikke kamera mitt takler.

Edit: Jeg er også enig i at det er bedre å ta for mange bilder enn for få. Jeg har også en lei tendens til å ta en del bilder av samme motiv, for å være sikker på å få et bra et. Og gjerne med flere forskjellige brennvidder også.

Endret av Panerai
Lenke til kommentar
Speiling på 2 kort regner jeg med at ikke kamera mitt takler.

Det stemmer nok, men om du starter med 16GB (4 * 4GB, 2 * 8GB eller 1 * 16GB) så har du et bra utgangspunkt. Kjøp om du trenger mer plass.

NB! styr unna ukjente produsenter. Lexar og Sandisk kan lønne seg selv om prisen er høyere.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg kommer nok til å ta med meg speilrefleksen inn i DW. Ser ikke hvorfor jeg ikke skal. Jeg ser at det er mange som foreslår vidvinkelobjektiv. Det er kanskje noe jeg skulle hatt, men som jeg ikke har. Jeg er litt usikker på om jeg ska ta med telen til å bruke i seaworld og animal kingdom.

Lenke til kommentar
Jeg kommer nok til å ta med meg speilrefleksen inn i DW. Ser ikke hvorfor jeg ikke skal. Jeg ser at det er mange som foreslår vidvinkelobjektiv. Det er kanskje noe jeg skulle hatt, men som jeg ikke har. Jeg er litt usikker på om jeg ska ta med telen til å bruke i seaworld og animal kingdom.

Forslår du tar med deg de objektivene du har (i henhold til signatur) i skulderveske/sekk. Så bytter du ved behov. Ingenting er kjipere enn å trenge det man har liggende på hotellrommet.

Lenke til kommentar

Jeg klarte å glemme baggen "hjemme" da vi var på SeaWorld - så jeg måtte dekke hele dagen med 12-24. Det funket faktisk veldig bra (selv om jeg selvsagt gjerne skule hatt litt tele til Shamu-showet, og 2GB minnekort ble litt snaut, så jeg måtte kjøre jpeg på slutten). 12-24 er en genial walkaround-zoom.

Animal kingdom er definitivt teleland. Der var det 70-300 som gjalt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Vidvinkel er nyttig på ferie. Brukte EF-S 10-22mm mye på turen min i Asia nylig.

edit: 55-200mm tror jeg du kommer langt med.

Tom

Siden jeg har 55-250mm burde jeg komme enda lengere med.

Ble det mye objektivbytte når du var ute på tur, eller planla du sånn at du stort sett hadde det samme objektivet på når du var på tur?

Lenke til kommentar

Jeg hadde med meg to kameraer på denne turen. Når jeg vandret i templene rundt Siem Reap og et par av de andre attraksjonenene, så hadde jeg vidvinkel på Canon, og en lånt tele på Olympusen.

Andre dager så brukte jeg kun Tamron 17-50mm f/2.8.

Tom

Lenke til kommentar
Jeg har med andre ord for lite utstyr. Nå satser jeg bare på at dollaren synker til ca 5kr før jeg drar, så kanskje jeg kan handle litt der borte.

Egentlig ikke. Du går kanksje glipp av enkelte motiver; men det er mer enn nok gode motiver igjen til de objektivene du har.

Tom

Lenke til kommentar

Dersom du går med kamera rundt skulderen og objektivdekselet av, ville jeg vurdert å ha et beskyttelsesfilter på det optikken. Vet ikke hvordan forholdene er i Disney World (jeg var der februar 2008, men spilte kun på DW-golfbanene :p ), men er vel kanksje fare for å få mye skitt og smuss på ytterste glasset? :hmm: Trenger innspill eller erfaringer til det jeg nettopp skrev?

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

Jeg prøver å gå med kamera på skuldra mest mulig, men jeg har linsedekselet på. På 18-55 objektivet har jeg faktisk et filter. Jeg har også med en brillepusseklut til å pusse linsen på objektivet. Hvis dette ikke er så lurt, håper jeg noen sier ifra.

Lenke til kommentar

Fikk noen gode innspill tidligere på denne tråden. Nå er det vare litt over en uke til jeg drar. Tenkte bare å oppdatere min status: Fant ut at vi kan få sendt fra B&H til de som administrerer utleien av leiligheten vi leier i Orlando (har sjekket med naboen som eier leiligheten, og de har gjort det samme uten problemer), så da bestiller jeg en liten smørbrødliste som ligger klart når vi kommer frem: http://www.bhphotovideo.com/WishList/28ACC6FEAF

Sparer ca. 1500,- i forhold til norske nettbutikkpriser + frakt fra ditto antall nettbutikker som fort hadde blitt noen hundrelapper det også...

Noen som har tips til filter og blits. Er amatør, så er det nøye med disse tingene på feriebilder ? Er jo mye sol der borte, så kanskje et slikt filter hadde vært lurt: http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...tor_Filter.html

Er dette en grei nybegynner blits: http://www.bhphotovideo.com/c/product/5429...e.html#features

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...