Panerai Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Jeg skal til Orlando til sommeren, og da har jeg tenkt til å ta mye bilder, og lurer i den anledning på om jeg bør oppgradere utstyret mitt litt. Det jeg har for tiden er -Canon Eos 450D med kit objektiv -Canon 55-250mm -Canon Kamerasekk -Stativ -2x4GB minnekort Jeg tror ikke jeg gidder å drasse på et stativ rundt i DisneyWorld, men bør jeg kanskje satse på en monopod? Eller hva med en type 18-200mm for ikke å måtte drasse på så veldig mye i sekken. Eller er det noe annet utstyr dere vil anbefale meg å ta med? Alle tips mottas med takk. Endret 11. januar 2009 av Panerai Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg skal til Orlando til sommeren, og da har jeg tenkt til å ta mye bilder, og lurer i den anledning på om jeg bør oppgradere utstyret mitt litt. Det jeg har for tiden er -Canon Eos 450D med kit objektiv -Canon 55-250mm -Canon Kamerasekk -Stativ -2x4GB minnekort Jeg tror ikke jeg gidder å drasse på et stativ rundt i DisneyWorld, men bør jeg kanskje satse på en monopod? Eller hva med en type 18-200mm for ikke å måtte drasse på så veldig mye i sekken. Eller er det noe annet utstyr dere vil anbefale meg å ta med? Alle tips mottas med takk. ikke ta med formye om du skal i disneyworld. faren for at du blir ranet er stor. tviler på at du trenger et stativ om det er lyst nokk. du kan jo også kjøpe noe der nede om du ombestemmer deg. God tur Lenke til kommentar
Anew Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) ikke ta med formye om du skal i disneyworld. faren for at du blir ranet er stor.tviler på at du trenger et stativ om det er lyst nokk. Seriøst!? Jeg slepte rundt på massevis av utstyr for halvannet år siden, bla. 2xDslr, og så ikke snurten av ranere i Disneyworld. Tvert imot. Det du (trådstarter) mangler en en skikkelig vidvinkel, og gjerne en lyssterk normal. Da jeg var i SeaWorld glemte jeg kamerabaggen hjemme, men klarte meg fint hele dagen med en 12-24. Fotolyset i Florida er helt fantastisk, men i f.eks Disney foregår mye inne og i svært dårlig lys. Stativet får du nok neppe bruk for i parkene - det er for mye folk, for lange køer og for lite tid, for mye stress og du gidder ikke å ha med vekten. Tele er jo ekstremt overvurdert til feriebilder IMHO - man vil jo gjerne ha bilder av det man gjør og ser og er med på - ikke det man så langt pokker i vold. I Disney bruker jeg tele til noen rides, men som sagt, så er de store innendørs. Endret 11. januar 2009 av Anew Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Ranet i disney world?????? Er du syk? Det er omtrent like bra sikkerthet der som det er på en flyplass jo. Vil gjerne bemerke at du mest sannsynlig bare kan legge igjen telezoomen din hjemme med mindre du vet at du skal ut til cape canavral og se en oppskytning av en rakett. Forholdene er så store at du mest sannsynlig heller vil få bruk for mer vidvinkel fremfor mer zoom. Stativet kan du også bare droppe. Ser først nå at anew allerede har svart på det samme btw. God tur, skulle ønske det var meg som skulle dit igjen. Det er SYKT kult der borte... Eneste du evt kunne treng stativ til er fyrverkeriet klokken 9 hver kveld i disney world. Det er et kjempeflott show de har hver dag i hver park. Da jeg var der snakket noen om at det var bang for ca 1mill dollar, men det er igjen hear say... Stort og flott er det uansett. Endret 11. januar 2009 av chris300 Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 jeg ser de andre har svært gode tips til hva du bør ha med. Jeg vil gjerne legge til at dette selvfølgelig avhenger helt av hva du planlegger å ta bilder av. Dersom du har med en skogg med ville småunger, vil neppe et stativ være særlig egnet til å fange deres utfoldelse på disney world. Dersom du derimot ønsker å bruke lange eksponeringer til å blurre karusellenes bevegelser som her, kan et stativ helt klart være artig å ha med. Jeg husker også fra en tur til disney world i LA at det var noen fantastiske fyrverkerier om kvelden, her vil jo også stativet komme til sin rett? Det forutsetter imidlertid at du har et relativt lite stativ som enkelt går ned i en dagstursekk e.l.... Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Jeg vil takke for alle svar som har kommet inn. Jeg er ikke redd for ranere, verken i DisneyWorld eller i Orlando generelt. Jeg skulle gjerne hatt en mer lyssterk normalzoom, men for tiden tillater ikke økonomien det. Hvis noen andre har noen andre synspunkter så er det bare å komme med dem. Det hadde vært tøft å hatt med stativ til fyrverkeriet, men tror det blir droppet pga vekt. Og mye drass. Endret 14. januar 2009 av Panerai Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg hadde med meg stativ til Orlando, men brukte det alt for lite. Jeg ville ikke giddet drasse det med meg i Disneyworld though... Jeg tok masse bilder av fyrverkeri med 12-24 mm'en min, på f/4, iso 1600 (eller var det 800 tro) og lukkertid 1/40 sek. Til mitt bruk ble jeg veldig fornøyd. Hadde nok blitt bedre med stativ, men med de mengdene folk så er det fånyttes å ta med stativ i fornøyelsesparkene. OBS OBS! Skal du i seaworld og se på Shamu og de andre spekkhoggerne, ha noe vanntett å ha kamera i hvis du sitter i "splash zone". Du blir gjennomvåt! Jeg ville tatt med teleobjektivet, i hvert fall hvis du er glad i å ta bilder av fugler og dyr. Mengder av hegrer av alle slags, litt hauker, små firfisler og ekorn over alt Vil også sterkt anbefale et besøk i discovery cove, rett ved Sea world. (www.discoverycove.com) Dyrt, og du må bestille tidlig, men der kan du bade med delfiner, snorkle på fake korallrev (ekte fisk) og mate frittflygende fugler. Nevnte jeg gratis mat og drikke hele dagen? Kan også anbefale en tur til Gatorland (www.gatorland.com) hvis du liker alligatorer... Der er det i hvert fall kjekt med teleobjektiv. Vi hadde også en vill alligator i en liten dam rett utenfor leilighetskomplekset vi bodde. At det var gjerde rundt svømmebassenget gav mening... Kan anbefale Harmon Photo (www.harmonphoto.com) hvis du skal handle utstyr når du er der borte. Ikke like bra priser som BHphoto men hyggelige folk. Lett å finne var det også, hvis du har bil og GPS... Og kriminalitet tenkte jeg ikke over når jeg var der borte i det hele tatt... Lenke til kommentar
REDLIZZ3 Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Har også flere ganger vært i Orlando og Disney. Fatter'n glemte igjen en liten veske med kamera og pass mm på en benk og merket det ikke før 20 minutter etterpå. Da vi kom tilbake til benken lå det der fortsatt. Satt masse folk på benken og i rundt, men ingen hadde rørt veska. Det er mulig man kan bli utsatt for lommetyver eller innbrudd i bilen på parkeringen, men å bli ranet inne i en fornøyelsespark har jeg aldri hørt om. Men tilbake til tråden - jeg skal også til Orlando i påsken og har i dag Canon 400D med standard EF-S 18-55. Jeg savner etter ferien i fjor i Filipinene og Hong Kong mye zoom. Jeg er ingen proff og bruker stort sett standard innstillingene, men driver å lærerer meg litt lukketider og så videre. Liker å ta bilder av dyr og attraksjoner og noe landskap. Gatorland og Seaworld f.eks. krever zoom etter min mening. Bør jeg velge f.eks Sigma 28-300mm F3,5-6,3 DG Macro Canon for å slippe å ha med flere objektiver, eller bør jeg gå for et 18-200? Eller et 55-250 evt. 70-300 ? Hva er forskjellen på EF og EF-S objektivene ? Nå som dollaren er så sterk ser jeg at det ikke er så mye mer enn 3-4 hundre å spare på å handle dette på nettet i USA kontra norske nettbutikker, bortsett fra BH da... Er det ikke da bedre å handle i Norge med tanke på garantier/reklamasjoner, eller er det verdt å vente og se litt rundt i Orlando ? Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 19. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2009 Takk for fine svar. Det er hyggelig å få reisetips også. Forskjellen på EF og EF-s er at EF-s kun passer til crop kamera. EF er beregnet på Fullformat, men kan brukes på crop også. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Det er klart at det ikke er særlig lurt å selge forbrukerrettighetene sine for noen få hundrelapper. Lenke til kommentar
REDLIZZ3 Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Men noen som har tips om ferieobjektiver for amatørfotograf? 18-200mm vs. 55-250mm + kit objektivet 28-55mm... Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Skulle jeg måttet velge mellom en av de du lister opp ville jeg nok helt klart gått for 18-200 og helst med enten VR,IS,OS,VC osv... Lenke til kommentar
REDLIZZ3 Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Skulle jeg måttet velge mellom en av de du lister opp ville jeg nok helt klart gått for 18-200 og helst med enten VR,IS,OS,VC osv... Da står valget mellom Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC OS og Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC LD Aspherical (IF) Macro. Er de 70mm ekstra zoom verdt ca. kr. 1000,- mer? Ser også at det kommer et nytt Sigma-objektiv ca. 10. mars, og det er ca. 2 uker før jeg reiser, så det er kanskje verdt å vente på ? http://www.akam.no/artikler/ny_superzoom_fra_sigma/67166 Endret 21. januar 2009 av REDLIZZ3 Lenke til kommentar
Arne M Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 De gangene jeg har vært i Orlanda har jeg brukt 28 - 135 og FF. 18 - 200 er mer enn nok. Hvis du senere skulle få brukt for mer zoom, som på safari, ville jeg heller kjøpt en linse til det (70 - 300). Har et Sigma 18 -125 OS HSM nå, og vil bruke det når jeg drar tilbake. Vidvinkel her er viktigere enn zoom. Arne M Lenke til kommentar
REDLIZZ3 Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 De gangene jeg har vært i Orlanda har jeg brukt 28 - 135 og FF. 18 - 200 er mer enn nok. Hvis du senere skulle få brukt for mer zoom, som på safari, ville jeg heller kjøpt en linse til det (70 - 300). Har et Sigma 18 -125 OS HSM nå, og vil bruke det når jeg drar tilbake.Vidvinkel her er viktigere enn zoom. Arne M Safari blir det vel neppe med det første Men har også tenkt den tanken at jeg først går for et 18-200 som et allround ferieobjektiv, også heller ha dedikerte vidvinkel og zoom objektiver når man skal på begivenheter man vet man trenger det og har plass/mulighet til å ta det med... Takker for alle innspill, og beklager Panerai for at jeg "kuppet" tråden din, den bare passet så godt til det jeg lurte på også Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 Det er bare hyggelig at andre også får nytte av en tråd man lager. Ferie og kamerautstyr er og blir nok et problem for mange i lang tid framover. Selv har jeg ikke lyst til å ta med altfor mye jeg ikke får bruk for, men jeg vil ha noe for å få bra bilder til det jeg trenger. Lenke til kommentar
rolfar Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Jeg skal til Orlando i juni\juli og har akkurat samme "problem" som trådstarter. Håper du kan opptatere med noen erfaringer når turen er over. PS: Se etter lokale priser\forhandlere av canonutstyr når du ført er der borte :-P Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 15. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2009 Nå begynner jo sommeren å nærme seg, jeg tenkte at jeg derfor skulle begynne å kjøpe inn litt minnekort. Det er kjedelig å gjøre det rett før ferien. Men hvor mye plass trenger jeg. Jeg tar bilder kun i RAW. Jeg skal forøvrig være borte ca 14 dager. (et 4GB kort klarer ca 230 bilder) Lenke til kommentar
TGB Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 (endret) Nå begynner jo sommeren å nærme seg, jeg tenkte at jeg derfor skulle begynne å kjøpe inn litt minnekort. Det er kjedelig å gjøre det rett før ferien. Men hvor mye plass trenger jeg. Jeg tar bilder kun i RAW. Jeg skal forøvrig være borte ca 14 dager. (et 4GB kort klarer ca 230 bilder) Vi er alle forskjellige, men på en lang weekend (4 dager) i Venezia klarte jeg svi av 16GB uten problem (RAW+JPEG Fine). Måtte t.o.m. begynne å rydde litt i bildene for å få plass til alt (dvs, slette dårlige bilder). På denne turen skulle jeg ikke ta noe spesielt med bilder engang, tok fortløpende uten å irritere kjerringa for mye På en dedikert foto-tur hadde jeg tatt med laptop, kortleser og eventuelt ekstern disk i tillegg. Endret 15. mars 2009 av TGB Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 15. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2009 Det er en familietur med små barn, så noe dedikert fototur er det ikke. Men det blir fort bilder ut av det. Jeg gidder ikke å dra på bærebar pc og slike ting da jeg ikke har plass til det i kamerasekken. Noen som har vært på lignende turer som kan si hvor mange bilder de tok? Hvorfor tar du bilder i både RAW og jpg fine? Er det for å bare ta jpgen rett ut hvis bildet ikke trenger noe redigering? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå