Gå til innhold

MSI 655 MAX-FISR bios oppdaterings tull. nekter å flashe ny

Prelude

Anbefalte innlegg

har nettop kjøpt meg nytt hovedkort, ram og cpu.

ett MSI 655 MAX-FISR, to stykk GeiL PC3500 256Mb og P4-2.667.

sånn ut ifra standard instillinger og sånt så fungerer kortet nesten perfekt.. men bare nesten. har hatt noen merkelige rebootinger og låsinger uten noen spesifikk grunn. mistenker bios'en men har støtt på ett problem med akkurat den biten.

ifølge msi verktøyene som fulgte med, samt sisoft sandra, så er bios'en min version 07.00T datert 4.11.02, mens siste ute på nettet er 1.1 datert 11.2.03. greitt nok, gammel bios på så nytt kort? jaja.. oppdatere da.. feil!

det som skjer er at når jeg flasher bios'en så får jeg ingen feilmeldinger av noe slag og blir bedt om å reboote. når maskina da starter på ny så dukker bios'en opp og jeg henter inn setup defaults og lagrer. inn i windows og MSI liveupdate sier at jeg må laste ned ny bios.. igjen.. huh?

sjekker div prog, samt boot screenen og alle sier det samme, bios version 07.00T.

nå har jeg dobbelsjekket og trippelsjekket at virus beskyttelse i bios er slått av, har prøvt en del ganger å flashe ny bios til maskina men ingen nytte. får ikke oppdatert til siste bios for en eller annen meget mystisk grunn.

litt synd for den bios'en som er på maskinen blånekter å la meg klokke så mye som en enkel mhz på fsb'en, klokke via bios og maskinen booter men selv en mhz får en helt ny ren install av windows til å tryne noe grusomt. fuzzylogic via windows resulterer i en lockup.. får heller ikke ytnytte det fulle potensialet på GeiL brikkene, samt maskinen er lett ustabil i enkelte tilfeller. alle grunner som jeg tror og mener bios'en er skyld i.

hvem kan rekke handen opp og ærlig si at bios'en har krasjet mens man stiller inn instilligene til hovedkortet? jeg har.. total tryning inni bios'en og eneste måte å få bootet igjen var å nappe ut strømmen.

så hva nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heh. har faktisk tenkt litt på den funksjonen men jeg har ett ørlite problem for å få det til ;)

jeg har ikke diskettstasjon! :p

fem maskiner her og ikke en floppy stasjon whatsoever.. :lol::woot::lol:

har greitt meg i flere år med cd-rom og brenner men får vel dra på bygda og sjekke med ett par kamerater om dem har en å låne vekk :p

Lenke til kommentar

nå har jeg dobbelsjekket og trippelsjekket at virus beskyttelse i bios er slått av, har prøvt en del ganger å flashe ny bios til maskina men ingen nytte.

ja der er bios skrivebeskyttelse funksjon i bios'en, jeg har sjekket og trippelsjekket før flashing at den er diabled men det ser ikke ut til at den har noen funksjon. får ingen feilbeskjeder ved flashing, alt sier OK og Reboot machine og når maskinen booter igjen så er det på'n igjen :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...